תגרה המונית פרצה הערב (שישי) בין עשרות תושבים בכפר מנדא שבגליל. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק רב לרכוש. המשטרה עצרה שמונה חשודים בהפרות הסדר.
זהו היום השלישי ברציפות שהרוחות ביישוב סוערות - אך למרות הניסיונות להרגיע את השטח, האלימות ממשיכה להשתולל ברחובות. "אנחנו לא יכולים להתמודד יותר עם המצב הזה. כבר כמה ימים שאנחנו ישנים במקלט מחשש שאחד הזיקוקים יחדור את הקירות", אמרה תושבת כפר מנדא בשיחה עם ynet. "גם יציאה מהבית בשביל לקנות לחם הפכה להיות סכנת חיים, והמשטרה לא מצליחה להשתלט על האווירה המתוחה. זה כישלון אדיר והחיים שלנו בסכנה".
5 צפייה בגלריה
 קטטה בכפר מנדא במהלכה נורו זיקוקים והושלכו אבנים
 קטטה בכפר מנדא במהלכה נורו זיקוקים והושלכו אבנים
הפיצוצים בכפר מנדא
לדברי תושב אחר, "אחרי הקטטה של אתמול פעלו כוחות מג"ב ומאז שעות הבוקר המשטרה פעלה בכפר בעיקר למתן דוחות על חבישת מסכות ודוחות תנועה. לקראת שעות הצהריים לא הייתה נוכחות משטרתית במוקד האירועים והחלה קטטה עם שימוש בזיקוקים, למרות שיש תחנת משטרה קיימת בכפר שנחנכה לפני שבעה חודשים. המשטרה התערבה אחרי יותר משעה. שוטרים שהגיעו ירו רימוני גז מדמיע למרות שמדובר בשטח מאוכלס וצפוף, וזה גרם למקרי חנק בקרב מבוגרים וילדים".
5 צפייה בגלריה
סיכום הקטטה בכפר מנדא שבמהלכה נורו זיקוקים והושלכו אבנים
סיכום הקטטה בכפר מנדא שבמהלכה נורו זיקוקים והושלכו אבנים
כך נראו הרחובות לאחר ההתפרעויות
תושבים נוספים זעקו: "איפה המשטרה? רק מתעסקת בדו"חות של הקורונה. בהפגנה שהייתה היום באום אל פחם הגיעו כוחות מתוגברים כדי לפזר את המפגינים, אבל כשמדובר בקטטה או ברצח - הם נעלמים". לדבריהם, גם במקרה שהוצתו ניידות משטרה בגליל הגיעו כוחות רבים לטובא זנגריה כי חשבו שהעבריינים מהכפר הציתו אותן. אבל כשהיו אירועים אלימים בטובא זנגריה ובכפר מנדא הם לא עשו את זה. השר לביטחון הפנים והמפכ"ל החדש הגיעו לביקור, אבל התושבים מופקרים".
במשטרה קראו לציבור להרגיע את הרוחות ומסרו בעקבות הקטטה כי "כוח משטרתי גדול הוזנק למקום ובמהלך הניסיונות לפיזור ההמון נורו זיקוקים ואף הושלכו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר השוטרים. משטרת ישראל רואה בחומרה את הפרות הסדר הציבורי ואירועים מהסוג הזה שגורמים לפגיעות ברכוש ועלולים להוביל לפגיעות קשות גם בנפש. משטרת ישראל קוראת לתושבים ולהנהגה המקומית לגלות אחריות, להתערב בנעשה ולפעול באופן מיידי להרגעת הרוחות במטרה להשיב את השקט לכפר".
במקביל, ראש המועצה המקומית של כפר כנא, ד"ר יוסף עואודה, הודיע שהוא לא מתכוון להשתתף במפגש ראשי הרשויות הערבים עם נתניהו. "קיבלתי הזמנה רשמית לישיבה ביום ראשון כדי לדון בפשיעה בחברה הערבית", כתב עואודה. "כמו בכל מקום בעולם, האחריות למיגור הפשע והמלחמה בכנופיות מוטלת על הממשלה ועל המנגנון המשטרתי שלה. ראינו איך אותה ממשלה ואותה משטרה מצליחות לבצע את האחריות שלהן בחברה היהודית לפני כמה שנים.
"מאז שנת 2000 ולאחר אירועי אוקטובר במסגד אל אקצא, החברה שלנו ממשיכה לדמם. 20 שנים עם עשרות מפגשים ודיונים - ועדיין יש קורבנות. זה מה שגרם לחברה שלנו להאשים את הממשלה ואת המשטרה באוזלת היד. עלינו לתהות מדוע השיחה של נתניהו הגיעה דווקא עכשיו? אם המטרה היא למגר את הפשיעה בחברה שלנו אז אני אומר שאין צורך בעוד דיון. אין טעם להשתתף במפגש שכזה, כי זה לא יביא לשום פתרון ממשי - אלא רק יאריך את הגישה הנוכחית. אם המטרה היא קמפיין בחירות - אני לא אהיה שותף לניצול הדם של הצעירים שלנו בתעמולה. עלינו להמשיך ולדרוש מהממשלה לעשות את חובתה בפעולה, לא במילים ובדיונים. אני מצדיע לאנשי אום אל-פחם, אנשי טמרה, בסמת טבעון והנגב על הפעולות האחרונות - ומזמין את כל החברה שלנו לעשות את אותו הדבר".
5 צפייה בגלריה
ד"ר ייסף עואודה ראש עיריית כפר כנא
ד"ר ייסף עואודה ראש עיריית כפר כנא
"לא אהיה שותף לניצול". ראש מועצת כפר כנא ד"ר יוסף עואודה

תקציר הידיעה בערבית

شجار في كفر مندا واطلاق العاب نارية واجواء مشحونة
رئيس مجلس كفر كنا د. يوسف عواودة: لن اشارك في جلسة رؤساء السلطات المحلية العرب مع نتنياهو
من حسن شعلان
منذ ايام تشهد قرية كفر مندا اجواء مشحونة جدا، التي بسببها وقعت شجارات، اخرها حصل مساء اليوم بمشاركة العشرات، وقد تم فيه اطلاق العاب نارية والقاء حجارة، ولم يبلغ عن اصابات. قوات كبيرة من الشرطة وصلت الى المكان، واعتقلت 8 اشخاص بشبهة ضلوعهم ف الشجار.
سيدة من القرية قالت: "لا يمكننا التعامل مع الوضع الحالي، فالأمر خطير للغاية. حتى الخروج لشراء الخبز أصبح شبه مستحيل. للأسف الشرطة غير قادرة على السيطرة، وهذا فشل ذريع. لا اعرف ماذا افعل، ففي الأيام الأخيرة كل يوم هناك شجار وألعاب نارية. نحن ننام في الملجأ بسبب ما الت اليه القرية، ولأننا نخشى أن تخترق الألعاب النارية المنزل وتؤذينا وهذا ليس ببعيد ".
سكان آخرون قالوا: "أين كل قوات الشرطة، فهي اصبحت فقط تتعامل مع مخالفات الكورونا. اليوم كانت مظاهرة في أم الفحم وكان هناك العديد من القوات التي فرقت المتظاهرين ولكن عندما يتعلق الأمر بشجار أو جريمة قتل تختفي تلك القوات".
واضافوا "في الجليل اضرمت النيران بدوريات للشرطة، وعلى اثر ذلك المئات من القوات اقتحمت قرية طوبا بسبب ان الشرطة تشتبه بان من قام بهذا العمل هم اصحاب سوابق جنائية من القرية، ومنذ ايام الشرطة لا تغادر القربة، بينما في السابق وقعت حوادث عنيفة وخطيرة في طوبا ولم تفعل القوات ما تفعله اليوم".
وفي سياق اخر رئيس مجلس كفر كنا د. يوسف عواودة رفض المشاركة في جلسة لنتنياهو مع رؤساء سلطات محلية من المجتمع العربي.
وجاء في الرسالة:" تلقيت دعوة رسمية كرئيس مجلس كفركنا المحلي للمشاركة يوم الأحد بجلسة ستجمع رئيس الحكومة "نتنياهو" برؤساء سلطات محلية عربية "لمناقشة" مسألة الجريمة في المجتمع العربي.
أولًا، كما في كل مكان في الدنيا مسؤولية استئصال الجريمة ومحاربة عصابات الإجرام تقع على الحكومة وأجهزتها الشرطية، ولقد شهدنا ذات الحكومة ونفس الشرطة تنجح بالقيام بهذه المسؤولية في المجتمع اليهودي قبل عدة سنوات.
ثانيًا، إن فتى صغيرًا في بلداتنا العربية يعلم أن الشرطة تمتلك أسماء وهيكليات كل منظات الإجرام وبجميع أصنافه: سوق سوداء وخاوة وتجارة أسلحة وتجارة مخدرات وتجارة دعارة...
ثالثًا، منذ العام ٢٠٠٠ وتحديدًا بُعيد هبة القدس والأقصى ما زال مجتمعنا ينزف ويشيّع شبابه. عشرون عامًا تخللها عشرات الجلسات والمناقشات، إلا إن منحنى دالة الضحايا ظل يتصاعد باستمرار، مما جعل مجتمعنا يتهم الحكومة وشرطتها وبحق بأنها متواطئة كأقل تقدير.
وهنا لنا أن نتساءل لماذا جاءت هذه الدعوة وبهذا التوقيت بالذات؟
إذا كان الهدف هو "المناقشة" كما ورد في نص الدعوة فمسألة الجريمة في مجتمعنا لا تحتاج مزيد مناقشة فقد أشبعت نقاشًا وبحثًا، وطالما أننا نسمع جعجعة ولا نرى طحنًا فلا طائل من المشاركة بهكذا جلسة، بل إنها المساهمة في إطالة هذا النهج الذي يطوي السنين طيّا دون تقديم أي حل فعلي.
أما إذا كان الهدف هو الدعاية الانتخابية فأنا لا أقبل أن أكون شريكًا في استغلال دماء شبابنا بدعاية انتخابية تُلبس الذئب فرو الحمل.
في ذات الوقت يجب أن نستمر بمطالبة الحكومة بالقيام بواجبها فعلًا لا قولًا، واجراءات لا مناقشات، بل يجب أن نصعّد في وسائل هذه المطالبة، وهنا أنا أحيي أهالي أم الفحم وأهالي طمرة وكفرقرع وبسمة طبعون والنقب على حراكهم الأخير وأدعو أبناء مجتمعنا جميعًا أن نحذو حذوهم".