מחסומים בין הערים ובתוכן - וקנס של 500 שקל למפירי ההנחיות: יממה לפני תחילת הסגר הלילי שנועד לצמצם את התחלואה בקורונה בחג הפורים, נערך הערב (יום ד') בבית החולים שיבא בתל השומר תדרוך בנושא בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי וגורמים נוספים. ynet העביר את התדרוך בשידור חי.
המפכ"ל שבתאי ציין בדבריו כי ברחבי המדינה יוצבו יותר מ-250 מחסומים ו-2,500 ניידות ייפרסו בכבישים. "משטרת ישראל תיערך בסוף השבוע לפי החלטת הממשלה בפריסה ארצית נרחבת", אמר שבתאי. "נפעיל את כל המשאבים המשטרתיים העומדים לרשותנו, ובמסגרת זאת נפעיל מחסומים בפריסה ארצית בין הערים. הנחיתי את אגף החקירות לפעול ולפתוח במקביל לקנסות הליכים פליליים נגד כל אלה שמארגנים את כל ההתקהלויות הלא חוקיות. אנחנו פונים לציבור בבקשה לגלות אחריות ציבורית".
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר: "עוצר לילה לבד הוא לא איזה קסם, ההתנהלות של הציבור גם לאורך כל היום בהתאם למגלות של ההתקהלויות מאוד חשובה, וכמובן בלילה, בערבים, בלי מסיבות ובלי חגיגות. אפשר שמחה, אבל שתהיה הרבה יותר צנועה בשנה הזאת. צריך לזכור את מה שהיה בשנה שעברה כדי שלא נגיע לתחלואה של פסח".

4 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
סגר לילי בפורים
(צילום: טל שחר)
"בפורים בשנה שעברה הייתה התפרצות מסוכנת שהדביקה המונים, ואתם זוכרים שנאלצנו לסגור את המדינה, אסור שזה יחזור על עצמו", אמר ראש הממשלה נתניהו בפתח התדרוך. "בפורים הזה כולנו מצווים לקיים את הכללים, אנחנו יכולים לשמוח ולהתחפש, אבל אנחנו חייבים לשמור על הכללים. זה חשוב שבעתיים כי אנחנו ממש אבל ממש על סף יציאה מהמגפה".
נתניהו הציג את "חמשת שלבי היציאה מהקורונה". לדבריו, "אחרי השלב הנוכחי, יגיע השלב הבא, ברמה ש-85% מאזרחי ישראל מחוסנים. השלב השני יהיה בשבוע השני של מרץ - פתיחת חינוך מדורגת. השלב השלישי יהיה הדרכון הירוק. השלב הרביעי יהיה בסוף מרץ - הכוונה לחסן את כל האוכלוסייה מעל גיל 16 ובאפריל להגיע לפתיחה מלאה".
על השאלה הם הפעימה הבאה של היציאה מהסגר תיבלם במקרה שבו מקדם ההדבקה יגיע ל-1, השיב נתניהו: "קבענו שנתקדם לפי מדדי התחלואה. אנחנו מסתכלים בכל פעם על המצב, אנחנו מקיימים את המשמעת הקשה ביותר בעולם. על מנת להמשיך ולהתקדם ולהשלים את הפער צריך כמובן לחסן את כולם. אנחנו מבקשים את ההבנה של כל אזרחי ישראל בארץ ומחוץ לארץ. האם נוכל לחגוג את פסח באופן מלא? אם נספיק את קצב החיסונים הנדרש - התשובה היא כן".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"באפריל נגיע לפתיחה מלאה". נתניהו, הערב
(צילום: לע"מ )
שר הבריאות אדלשטיין אמר: "הילדים עוד לא מחוסנים שלא באשמתם עדיין אי אפשר לחסן אותם, בואו נשמור עליהם, בואו נימנע מכל התהלוכות והעלאידות והמסיבות שלצערי הרב כן אנחנו קוראים עליהם ולא רק מחתרתיים מאורגנים אלא גם על ידי הרשויות שרוצות לשמח את הילדים והתוצאה יכולה להיות ממש הפוכה. פורים לפנינו, אסור שהשנה הוא יזכיר ולו במשהו את הפורים לפני שנה".
השר אוחנה אמר לקראת הסגר הלילי: "המשטרה אינה מעוניינת בעימות עם האזרחים, השוטרים התגייסו כולם כדי להיאבק בפשיעה ובטרור ובהתפשטות הנגיף, אבל בסוף השבוע הזה המשטרה תהיה פרוסה בכל הכוח, בערים ומחוץ לערים, כדי לאכוף את החוק. לצערי, אין ספק שיהיו הפרות. אני רוצה לקרוא להקפיד על ההנחיות, לא בגלל המשטרה אלא בגל החוק".
4 צפייה בגלריה
פריסת המחסומים
פריסת המחסומים
פריסת המחסומים בסגר הלילי
(צילום: דוברות המשטרה )
החל ממחר בערב ומהלך סוף השבוע יפרסו שוטרי אגף התנועה 24 מחסומים בינעירוניים (פרט למחסומים "מדלגים" במקומות אחרים) שיפעלו בשעות הסגר בכל רחבי הארץ. פעילות המחסומים תתבצע בצירים בינעירוניים מובילים לערים על מנת לסייע במימוש התקנות שקבעה הממשלה. לצד המחסומים יפעלו בשעות הסגר מאות ניידות ושוטרים בכלל הצירים ברחבי המדינה.
אתמול אישרו שרי הממשלה את הטלת הסגר הלילי מיום חמישי ועד יום ראשון הבא בין השעות 20:30 ל-05:00. בין היתר נאסר לשהות בבית אחר, והתחבורה הציבורית הבינעירונית תושבת בימים אלו מ-20:00 בערב ועד לשעות הבוקר. עם זאת תותר בשעות אלה יציאה למקומות עבודה חיוניים.
מנגד, משרד התחבורה הנחה את החברות האוטובוסים לפעול ביום ראשון במתכונת מתוגברת לירושלים ובני ברק שם יציינו בתחילת השבוע הבא את שושן פורים. משרד התחבורה עוד לא פרסם את הסדרי התחבורה הציבורית במהלך הסגר הלילי. הקנס על הפרת התקנות יעמוד על 500 שקל.

אף על פי שהסגר מתחיל רק בשעה 20:30, במשרד ראש הממשלה ובמשרד הבריאות הדגישו כי במהלך שעות היום ניתן יהיה לקיים אירועים בהתאם להנחיות היציאה מהסגר: שהייה של 10 בני אדם במרחב סגור ו-20 במרחב פתוח. אירועי עדלאידע, כנסים ומופעים שתוכננו לימי הסגר יבוטלו.
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, שהתארח היום באולפן ynet כדי להשיב על שאלות הגולשים, אמר בהתייחסו לסגר הלילי: "הפתרון האולטימטיבי בעיניי זה שיתוף פעולה של הציבור בהנחיות. למעשה יכולנו בלי סגר לילי אם היינו יודעים שאנשים נשמרים, מקפידים לא מתקהלים בהתאם להנחיות. אבל מאחר ששמענו שיש התראות שונות על מסיבות ואירועים היינו חייבם לנקוט את הצעד הזה", אמר פרופ' אש.
אסף זגריזק השתתף בהכנת הכתבה