4 צפייה בגלריה
סבידור מרכז
סבידור מרכז
ארכיון
(צילום: יריב כץ)
רכבת ישראל חזרה היום (ו') לפעילות בסופי השבוע, אולם קווים משמעותיים נותרו בחוץ ולא יספקו מענה לנוסעים בשישי בבוקר ובמוצאי שבת.
עם הקווים שימשיכו להיות מושבתים בסופי שבוע מבלי לקיים על כך דיון ציבורי נמנית הדרך מתל אביב לחיפה שתיוותר סגורה לתנועת נוסעים כולל בשעות הערב לצורך עבודות חשמול עד 2023.
תוכנית חלוקת עבודת הרכבת המחוררת בסופי שבוע, שיוצאת לדרך ארבעה ימים לפני הבחירות לכנסת, נעשתה ברקע הביקורת הציבורית וסדרת הכתבות בנושא ב-ynet.
גם הקו בין ירושלים להרצליה נותר בחוץ בסופי שבוע. משרד התחבורה מסרב לפרסם את הצפי לחזרתו. קו הנגב המערבי מאשקלון לערי השרון יחזרו לפעילות כקו חשמלי בספטמבר.

בשונה מבמקרים אחרים, שבהם עבודות על המסילה בוצעו במקטעים קטנים עם הפעלת שאטלים, הוחלט הפעם לעבוד על המסילה מאזור נתניה ועד עתלית ולכן לא יופעלו שאטלים. ברכבת ובמשרד התחבורה לא יודעים להסביר מדוע לא מפצלים את העבודות למקטעים קטנים יותר כדי שיוכלו לספק שירות כלשהו ללקוחות הרכבת.
כבר ב-2015 החליטו במשרד התחבורה לסגור את המסילה בסופי השבוע ובערבים, רק שאף אחד לא טרח להודיע על כך לציבור. במקום זאת העדיפו במשרד לנצל את מגפת הקורונה. עם פרוץ המגפה חלו הגבלות תנועה שונות במטרה "להרגיל" את הציבור להיעדר שירות רכבתי הולם ונקבעה עובדה בשטח: הרכבת מחוץ לתחום למשך שנתיים בסופי השבוע ובשעות הערב.
4 צפייה בגלריה
לירון ענבל פרסי
לירון ענבל פרסי
"זה סיוט". לירון ענבל פרסי
לירון ענבל פרסי החליטה לפני שנתיים לעבור ממרכז הארץ לזכרון יעקב. היא חיפשה מקום מגורים שיאפשר לה גישה קלה לתחנת רכבת על מנת להגיע למוקד העסקתה במרכז. "נסיעה ברכב תל אביב אורכת שעה וחצי וברכבת 38 דקות, אבל בגלל שאין רכבות בערבים ובסוף שבוע - כל יציאה מהבית צריכה להיות מחושבת ממש טוב. זה סיוט.
"יש לי חברה שגרה בחיפה, זה באמת לא כל כזה רחוק מזכרון, ואני לא מצליחה להיפגש איתה. טיפולים רפואיים? בגלל שעברנו למקום קטן יותר הרבה דברים דורשים נסיעה לערים הגדולות. אין רכבת בסוף השבוע, ולכן זה הפך להיות סיבוך על לנסות לעשות את הנסיעות האלה באוטובוסים".
4 צפייה בגלריה
מירי רגב בסקירה של הרכבת על גלגלים
מירי רגב בסקירה של הרכבת על גלגלים
שרת התחבורה רגב בסקירה של הרכבת על גלגלים
(צילום: משרד התחבורה)
גם רונית ספיר מאזור חיפה תישאר מנותקת בסופי השבוע בעקבות צעדי משרד התחבורה. "גיליתי רק אתמול שהרכבת לא פועלת בערבים, זה מאוד מרגיז ולא ברור לי איך זה עבר בשקט, זה לא הגיוני בכלל. מעבר לכך שזה מגביל מאוד אנשים עובדים, מבלים, וחיילים שצריכים לחזור.
"ישנו גם זיהום מסיבי וכלי רכב שעולים על הכביש ומוסיפים לפקקים במקום אלפי אנשים שייסעו ברכבת שזה אחד הצירים המרכזיים בארץ. בנוסף אין תחבורה חליפית, צריך לפתוח את הקווים עד חצות ולהשבית את התנועה עד חמש לפנות בוקר כמו שעושים בעבודות בכבישים בלילה".
במסגרת סדרת הכתבות של ynet בנושא התראיינו נוסעים רבים מצפון הארץ, שייאלצו להמשיך להמתין לשובן של הרכבות בשנתיים הקרובות. איריס האן מחיפה סיפרה כי "הנסיעות מחיפה לתל אביב נהפכו לגיהינום, הקורונה החזירה את התחבורה הציבורית לשנות ה-90".
4 צפייה בגלריה
שמרית נוטמן
שמרית נוטמן
"אנחנו מקבלים מאות פניות מנוסעים שלא יכולים לחזור הביתה בסוף השבוע". נוטמן
(צילום: 15 דקות)
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, האשימה: "השרה דיברה לכל אורך כהונתה על הצורך בחיבור מרכז ופריפריה, אבל בפועל הפריפריה מעולם לא הייתה מנותקת כל כך ממרכז הארץ. אנחנו מקבלים מאות פניות מנוסעים שלא יכולים לחזור הביתה בסוף השבוע, שוויתרו על מקום עבודה כי המשמרת שלהם מסתיימת מאוחר יותר מ-20:00 או שנאלצים להיסחב במשך שעות ארוכות במעברים בין אוטובוס לאוטובוס כדי להגיע למחוז חפצם.
"אנחנו קוראים לשרה לפעול למען הנוסעים המתגוררים בפריפריה, להחזיר כמה שיותר מהר את שירות הרכבת בסופי השבוע ובלילות ולספק תחבורה חלופית איכותית בקווים שלא עומדים לשוב לפעולה בחודשים ובשנים הקרובות".
על רקע הביקורת הנוקבת, במשרד התחבורה הודיעו השבוע כי רכבות בקו בין חיפה לתל אביב יאחרו את יציאתן ב-40 דקות. ואולם, נוסעים טוענים כי מדובר ב"טיפה בים" לנוכח הביקושים שעולים עם חזרת המשק לפעילות כמעט רגילה והעלייה הדרסטית במספר הנוסעים ברכבת.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לכתבה.