ברקע הדיונים על סגירת מערכת החינוך כחלק מהנחיות הסגר השלישי, ובהתבסס על נתוני משרד הבריאות שפורסמו היום (רביעי) ולפיהם 7.8% מבדיקות הקורונה שהתבצעו אתמול למורים היו חיוביות לנגיף - קורא יו"ר ארגון המורים רן ארז, למשרדי הבריאות והחינוך לדאוג לכך שהמורים יקבלו עדיפות במתן החיסונים. "המורים פוגשים עשרות תלמידים ביום ואחר כך עוד מורים בחדר המורים - זאת עבודה עם קהל", אמר.
5 צפייה בגלריה
תמונת יו"ר ארגון המורים רן ארז
תמונת יו"ר ארגון המורים רן ארז
"לתת עדיפות למורים במתן החיסונים". רן ארז
(צילום: יאיר שגיא)
לטענת ארז, מדובר בעבודה עם קהל החושפת את המורים לגורמים רבים שמהם הם יכולים להידבק - ולהדביק. "המורים נפגשים עם עשרות תלמידים בכל יום, יש ארבע קפסולות ובכל קפסולה 20 תלמידים - מדובר ב-80 תלמידים, ואחרי זה הם עוד נפגשים עם מורים אחרים בחדר המורים ואז חוזרים לבית שלהם", הוא אמר.
ארז פנה הערב לשר החינוך יואב גלנט ולשר הבריאות יולי אדלשטיין בדרישה לתעדף את המורים ולחסנם בהקדם. "דרשתי שישלחו ניידות לבתי הספר לטובת חיסון המורים, ובאותה הזדמנות אותן ניידות גם יוכלו לבצע בדיקות לתלמידים. כמו צוותי הרפואה, גם המורים עובדים עם קהל וצריך לתת להם עדיפות", אמר.
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין יואב גלנט
יולי אדלשטיין יואב גלנט
אדלשטיין דורש לסגור את כלל מערכת החינוך, גלנט מתנגד
(צילום: אבי מועלם)
5 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
יהיה סגר שלישי? מערכת החינוך תיסגר?
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, שבועות ספורים אחרי ששבו התלמידים אל בתי הספר במתכונת חלקית, משרד הבריאות דורש להטיל סגר הרמטי וסגירת כל מערכת החינוך. לפי ההערכות, הגיל הרך יוחרג. בנוגע לכיתות א'-ד' עדיין קיים ויכוח. משרד החינוך נלחם להשאיר אותם בבתי הספר, והוא צפוי לזכות לגיבוי של שרים רבים לאור העובדה שסיכויי ההדבקה בגילים אלה נמוכים.
בישיבת הממשלה השר גלנט דרש להחריג את כל מערכת החינוך, כפי שטען שיש לעשות במקרה של סגר נוסף. במשרד החינוך מאמינים שעל התלמידים להישאר במערכת החינוך וכך לשמור עליהם במרחב מוגן ומבוקר.
לדברי גלנט, "המשל"ט של משרד החינוך שעוקב אחר התחלואה ב-5,200 בתי ספר ו-20 אלף גני ילדים מעביר מידע בזמן אמת למשרד הבריאות, המסייע בקטיעת שרשראות ההדבקה, ולכן אין צורך לסגור. חייבים להימנע מסגירת כל מערכת החינוך. תלמידי י"א-י"ב נמצאים כפסע מהבגרויות וחלקם מתגייסים ביולי-אוגוסט. חייבים לתת להם להמשיך ללמוד".
5 צפייה בגלריה
כנס חינוך שנת מבחן
כנס חינוך שנת מבחן
"מערכת החינוך - המקום הבטוח ביותר לילדים". חיים ביבס
(צילום: מוטי קמחי)
גם ברשויות המקומיות יצאו נגד הדרישה לסגור את מערכת החינוך פעם נוספת. יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, ויו"ר המועצות האזוריות שי חג'ג', שיגרו מכתב לראש הממשלה ולשרים בבקשה להשאיר את מערכת החינוך לגיל הרך והחינוך המיוחד פתוחה בזמן הסגר.
"אנחנו פונים אליכם בבקשה להימנע מסגירת מערכות החינוך הללו, גם אם יוטל סגר מלא", כתבו, "מערכת החינוך הפועלת על פי ההגבלות היא המקום הבטוח ביותר עבור הילדים".
ביבס וחג'ג' גיבו את בקשתם בנתונים שהציג משרד החינוך. "לפי הנתונים, אחוז הנדבקים מתוך כלל המגעים במערכת החינוך עומד על כ-1.5, ורק ביחס ל-15% מהנדבקים במערכת החינוך בחודשיים האחרונים קיימת אינדיקציה לכך שייתכן שנדבקו במערכת החינוך. בנוסף, בקרב ילדי הגנים נמצאו 596 חולים מתוך 512,555 ילדים. מדובר באחוז שולי מבין הילדים שזקוקים ליציבות ולשגרה חינוכית, ושהוריהם נסמכים על המסגרות כדי להמשיך ולעבוד".
5 צפייה בגלריה
יפה בן דוד באולפן ynet
יפה בן דוד באולפן ynet
מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד. "אם היו מצמצמים כיתות אפשר היה ללמוד בסגר"
(צילום: עידן ארבל)
ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים" גם כן ביקש להגדיר את מערכת החינוך חיונית ולהשאירה פתוחה במקרה של סגר. "חשיבות מערכת החינוך גדולה. לא רק בלמידה והכנה למבחנים, אלא בראש ובראשונה בשמירה על בריאות נפשו של דור העתיד, שנפגע עמוקות לנוכח הניתוק מבתי הספר.
"את השלכות הנתק חשים בתי החינוך במעגלי פגיעה רבים ורחבים, ויש להניח שרבות יופיעו בטווח הארוך", הוסיפו בארגון, "מלבד הפערים הלימודיים שנוצרו, אנחנו עדים להתנהגויות בעלות סיכון - עלייה בנתוני הדיכאון והאובדנות, נשירה, קשיים חברתיים ועוד". גם הם קראו למתן עדיפות לחיסונים בקרב הצוותים החינוכיים.
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד התייחסה לכך ואמרה: "דו"ח משרד הבריאות הוא ההוכחה לכך שצריך לעבור באופן קבוע לכיתות קטנות. צמצום הכיתות מראש היה מאפשר להמשיך ללמד גם בסגר, ולהפחית את התחלואה בקרב עובדי הוראה. זה לא קורה וזה מאוד חבל ששוב - בפעם השלישית - התלמידים, עובדי ההוראה, ההורים וכל הציבור נפגעים ממשהו שאפשר לפתור בקלות".