שר הבריאות אומר מפורשות כי "במצב הנוכחי של התחלואה אין מקום לבתי ספר פתוחים" - וגם בשלטון המקומי תומכים בסגירת חלק מבתי הספר. מרכז השלטון המקומי פרסם מתווה ולפיו כיתות ה' עד י' ילמדו מרחוק.
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס קרא לקבינט הקורונה "להשאיר את מערכת החינוך פתוחה בכיתות י״א-י״ב. אנחנו מחויבים להם לספק מסגרת לפחות עד סיום הבגרויות". על פי המתווה שפרסמו בשלטון המקומי גם הגנים וכיתות א'-ד' לא ייסגרו. במרכז השלטון המקומי הדגישו כי באמצעות הפתרון המוצע תהיה אפשרות לצמצם את הנוכחות הפיזית בבתי הספר, אך להשאיר את מערכת החינוך פתוחה בכל הרשויות, ולאפשר גם לתלמידי התיכונים לקבל את החיזוק הדרוש להם לפני הגשה לבגרויות.

3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
אדלשטיין בנצרת
(צילום: שמיר אלבז)
הם ציינו כי בעקבות העלייה במצב התחלואה ועקב הפיכתן של ערים רבות לכתומות או אדומות, "מדובר במתווה הסביר ביותר להמשך הפעלת מערכת החינוך". עוד לפני כן ראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן הודיע כי ממחר תלמידי ה' עד י' בעיר, שאינה נחשבת לעיר אדומה, יעברו ללמידה מרחוק. ראש העיר בת ים צביקה ברוט מסר הודעה דומה כבר אתמול, וגם בעירו ילמדו ממחר שכבות ה'-י' בזום.
במסיבת עיתונאים בנצרת אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי "אנחנו בהתפרצות מאוד קשה של המחלה. המספרים עולים ועולים ואני חייב לומר ביושר - אנחנו במצב יותר קשה ביחס לתחילת ספטמבר. לכן לא יהיה מנוס מצעדים קשים, הגבלות קשות. אני מכיר את המצב הפוליטי, אבל אנחנו כמערכת הבריאות צריכים לדאוג לבריאות של האנשים במדינת ישראל וזה מה שנעשה. הדרישה שלנו היא שכולם יישארו בבית לשבועיים. אחר כך אפשר לצאת לדרך חדשה".
3 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
גרוטו הציע חיסון במנה אחת. אדלשטיין: "חד משמעית - שתי זריקות"
(צילום: שמוליק דודפור)
אדלשטיין נשאל על הצעת פרופ' איתמר גרוטו לחיסון במנה אחת, בדומה למודל הבריטי, הצעה שנחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", וענה: "אגיד חד משמעית - במדינת ישראל לא תהיה מדיניות של חיסון אחד. אנחנו מחסנים אוכלוסייה בסיכון. החיסון המלא לפי כל המחקרים והניסויים של חברת פייזר מגיע אחרי שתי מנות. אנחנו לא נעשה חצי עבודה כדי לשפר את המספרים או משהו כזה. העמדה החד משמעית של משרד הבריאות היא שתי זריקות".
הוא אמר כי בקבינט הקורונה ידרוש משרד הבריאות סגר מלא לשבועיים: "כל שאר הדברים זה כמו חיסון במנה אחת. אנשים מתבלבלים ולא מבינים מה פתוח, מה לעשות ומה לא לעשות. צריך לתת לתחלואה הזאת מכה אחת חזקה וביחד לצאת לדרך חדשה".
לגבי מערכת החינוך אמר שר הבריאות: "בהצעות המקוריות שלנו השארנו חלק ממנה פתוח, רצינו לעזור לבני נוער שמסיימים י"א-י"ב ויש להם בגרויות. במצב הנוכחי של התחלואה אין מקום לבתי ספר פתוחים ואני אומר לכם - תסתכלו על המגמה", הוסיף שר הבריאות. "הלוחמים הגדולים ביותר נגד סגירת בתי הספר היו ראשי הרשויות. אתמול קיבלתי עשרות פניות מהם, הם אמרו לי 'אדוני השר, נרדמתם בשמירה'".
ואכן, ראש העיר רמת גן שאמה הכהן הודיע היום כי ממחר מערכת החינוך העירונית תעבור לפעילות מצומצמת בעקבות עלייה משמעותית במוסדות החינוך בעיר. בהודעה שפרסם ציין שאמה הכהן כי גני הילדים, החינוך המיוחד, כיתות א'- ד' וי"א- י"ב ימשיכו בלימודים כרגיל ואילו תלמידי כיתוב ה'-ז' וט'- י' יעברו ללמידה מרחוק.
"בחרנו להקדים תרופה למכה", הסביר ראש העיר רמת גן. "באופן אישי, את הבת שלנו מיה שלומדת בכיתה ד', נעשה כל מאמץ ככל שיתאפשר לנו לשלוח אותה כמה שפחות לבית הספר עד שיעבור זעם". שאמה הכהן ציין כי בגל הנוכחי ברמת גן התחלואה בגילי 0-9 אחראית ל-15% מהתחלואה הכללית בעיר, בעוד גילי 10-19 אחראים ל-10% מהתחלואה.
באופוזיציה העירונית זעמו על סגירת הכיתות, טענו שהדבר לא בסמכותו של ראש העיר ואמר שהם מתכוונים לפנות למשרד החינוך. "זו עוד החלטה הזויה של הנהלת עיר מנותקת", אמר חבר האופוזיציה בעיר חגי אשר. "במקום לעסוק באכיפת הקורונה בעיר, מתעסקים בייצור ספין. על הבלגן שנוצר הבוקר בבתי הספר לא מספרים לכם. בעיר מתוקנת הנהלת העיר הייתה מקיימת שיח עם הנהגת ההורים העירונית והם היו מקבלים את ההחלטה ביחד".
כאמור, אתמול הודיע ראש העיר בת-ים צביקה ברוט על סגירת כיתות ה' עד י' במערכת החינוך בעיר, החל מיום שני. זאת אף שבת ים - כמו רמת גן - היא עיר צהובה, עיר שבניגוד ליישובים אדומים וכתומים תלמידיה שבכיתות ה' עד י"ב אמורים ללמוד בבתי הספר.
"יש בעיר מאות תלמידים חולים או שנמצאים בבידוד. דווקא עכשיו, כשבת-ים היא מהערים המובילות במספר המתחסנים, חשוב שנמשיך לעשות הכול כדי לשמור על החיים ולמנוע תחלואה הן בקרב הילדים והן בקרב ציבור המבוגרים בעיר", אמר.
3 צפייה בגלריה
יזהר שי באולפן ynet
יזהר שי באולפן ynet
שר המדע שי. "מוקדם להכריז על סגר מלא, יש זמן"
(צילום: מוטי קמחי)

"מוקדם להכריז על סגר מלא, יש לנו זמן"

בתוך כך, בתום הערכת מצב שהתקיימה עם שר הביטחון ובכירים בקבינט הקורונה, אמר שר המדע יזהר שי כי "עוד מוקדם להכריז על סגר מלא, יש לנו זמן. טרם קיבלנו תשובות לגבי זמינות החיסונים ועדיין לא ראינו את השלכות ההגבלות האחרונות על התחלואה. לא צריך להיתפס להחלטות מהירות מדי, ואסור להקריב בפזיזות את פעילות מערכת החינוך".
שי סבור שיש להמתין עד ליום רביעי או חמישי לקבלת החלטות, אז יעברו 10 ימים מאז תחילת הסגר.
"לפי התחזיות, מספר המאומתים צפוי לעלות עד יום רביעי ל-7,000-8,000 וזה מה שיקבע את המשך המגמה", אמר, "בימים האחרונים יש סימני דעיכה במספר החולים קשה ובינוני, וזאת לפי גרף של פרופ' ינון אשכנזי שעוקב באדיקות אחרי מקדם ההדבקה של חולים במצב זה - שהוא אינדיקציה אמיתית למחלה. אם המגמה הזו תימשך, המשמעות היא שהגענו לריסון במספר החולים שמצבם קשה ובינוני, והדבר יעיד על כך שמערכת הבריאות לא בסכנת קריסה".
לדבריו, אם המגמה הנוכחית תימשך, כחול לבן תתנגד לסגר מלא ותציע חלופה של הורדת התקהלויות. לגבי אפשרות סגירת מערכת החינוך בשלב זה הוא אמר: "אם חלילה נגיע למצב הזה, לא נסכים בשום אופן לאכיפה בררנית. זו תהיה סגירה מלאה של כל מערכת החינוך בכל הסקטורים. הגזרה הזו לא תיפול על ציבור אחד, זה לא יקרה שוב".