3 צפייה בגלריה
המפגש של בנימין הילד ואימו במבנה של "הצל ליבו של ילד"
המפגש של בנימין הילד ואימו במבנה של "הצל ליבו של ילד"
המפגש של בנימין הילד ואימו במבנה של "הצל ליבו של ילד"
(צילום: שאול גולן)
הוא קיבל בתקופת הקורונה היתר מיוחד להגיע מאתיופיה לישראל כדי לעבור ניתוח לב מציל חיים. עכשיו, לאחר שנותח בהצלחה, נאלצים הילד בנימין טספהון (6) ואמו לחזור בלב שבור למחנה ההמתנה בגונדר משום שמדינת ישראל לא אישרה להם לממש את חלומם ולהישאר כאן עם בני משפחתם שעלו לפני 20 שנה.
3 צפייה בגלריה
בנימין טספהון
בנימין טספהון
בנימין טספהון
(צילום: פעילים למען העלאת יהודי אתיופיה)
סיפורו המרגש של בנימין פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות". הוא נולד עם מום בלב ובשל כך סבל כל חייו מחולשה והתקשה לתפקד. היה ברור שאם לא יעבור בדחיפות ניתוח ייקלעו חייו לסכנה מיידית.
הסוכנות היהודית ומשרד העלייה והקליטה נרתמו לסייע, ולאחר שקיבל אישור מיוחד התאפשרה נחיתתו של בנימין בישראל בתקופה שבה נתב"ג נסגר בגלל הווירוס. אמו ששיטו אנדברט ט'יזלו, שלא קיבלה אישור לטוס איתו, הגיעה זמן מה לאחר מכן והייתה לצידו בימי ההמתנה לניתוח הגורלי ובתקופת ההתאוששות.
לאורך כל הימים הללו הביעו בנימין ואמו שתי משאלות: שהניתוח יצליח ושלאחר מכן תאפשר להם מדינת ישראל להישאר כאן לתמיד, להתאחד עם יתר בני משפחתם.
ד"ר אלונה ראוכר שטרנפלד, מנהלת קרדיולוגיה ילדים בבית החולים לילדים ע"ש סילבן אדמס, סיפרה כי בימים אלה מסיים בנימין את תקופת ההחלמה והשיקום בבית הילדים של עמותת "הצל ליבו של ילד". הרופאים מעריכים כי הודות לניתוח הוא יוכל לחיות חיים רגילים: לשחק, לרוץ, ללכת לבית הספר.
3 צפייה בגלריה
בנימין בבדיקות לקראת ניתוח הלב
בנימין בבדיקות לקראת ניתוח הלב
בנימין בבדיקות לקראת ניתוח הלב
(צילום: הצל ליבו של ילד )
אבל למרות זאת התחושה בלב כבדה ומעיקה. אמו חוששת שאם מדינת ישראל לא התירה להם להישאר כאן בנסיבות המיוחדות הללו הרי שהיא לא תאפשר זאת לעולם.
לצד התודות לכל מי שסייע היא צופה קדימה בייאוש: "הבטחתי לבנימין שהוא יגדל פה, שנקים פה בית, שהוא יהיה חייל בצה"ל ושאביו ואחותו יגיעו גם הם. אבל אנחנו נאלצים לחזור לאתיופיה, לייאוש קודר. במחנה ההמתנה יש בעיקר געגוע ועצב גדול, והתחושות האלה יתגברו אחרי שכבר היינו בארץ שעליה אנחנו חולמים. ההגעה לישראל חיזקה את התחושה שלי שהבית של כל יהודי הוא כאן. הלב הרגיש כאן שלם במהלך הביקור, אבל כעת אנחנו עוזבים בלב שבור". בנוסף לכך הביעה האם דאגה לבריאות בנה: "הוא עדיין במצב רגיש ואני חוששת שהוא ייחשף באתיופיה למחלות".
מחר, אחרי שייפרדו בדמעות מבני משפחתם, יועלו בנימין ואמו על מטוס, יחזרו למחנה ההמתנה בגונדר ויצטרפו לאלפי בני הפלשמורה שמדינת ישראל מסרבת לפתוח בפניהם את שעריה משום שהיא מטילה ספק ביהדותם.
בני המשפחה בישראל פנו לגורמים רשמיים רבים בבקשה שיאפשרו לבנימין ולאמו להישאר, אבל כל בקשותיהם נפלו על אוזניים ערלות. השלטון נותר אטום.
פעילים להעלאת יהודי אתיופיה הביעו כעס כלפי ראש הממשלה נתניהו: "הרי הוא הבטיח כבר לפני שנים להעלות את כל יהודי אתיופיה".