צפו בשידור החי מוועידת "האנשים של המדינה"

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס היום (ב') לדרישה של משרדו לעוצר לילי בכל אחד מימי הפורים בסוף השבוע הקרוב. "נציע בין היתר לצמצם את התחבורה הציבורית, כמות אוטובוסים ותפוסה באוטובוסים, כי ראינו בחנוכה שבלי הצעדים האלה התנועה מאוד עלתה בתחבורה הציבורית", אמר השר אדלשטיין בוועידת "האנשים של המדינה" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet. במשרד התחבורה מתכננים תגבור של אוטובוסים בימי החג.
בדיון שהתקיים היום במועצה לביטחון לאומי, שבו השתתף גם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, הסכימו הנוכחים כי יש להטיל עוצר לילי בימי חג הפורים, בין 8 בערב ל-5 לפנות בוקר. אם תאשר זאת הממשלה הערב, העוצר יוטל החל מיום חמישי בערב ועד מוצאי שבת, כולל.
על פי ההצעה, אירועי התרבות שנקבעו לסוף השבוע של פורים יועברו לידיעת המשטרה ויוכלו להתקיים למי שיציג כרטיסים ולמי שיש לו "תו ירוק". כך גם שלושה משחקי כדורסל שכבר נקבעו מראש ואמורים להתקיים במוצאי שבת. בדיון סוכם כי המשטרה תעשה מאמץ לאתר מסיבות מתוכננות ותפעל לפיזור התקהלויות.

"חשבתי שכולם זוכרים את הטראומה הלאומית של פורים לפני שנה ואת כל ההשלכות שהיו לכך, מסתבר שלא כולנו", אמר היום שר הבריאות. "בימים האחרונים אנחנו מקבלים דיווחים על עלייה של 35% במכירת משקאות אלכוהוליים. יש גם ברשתות החברתיות מלא הזמנות לכל מיני מסיבות שמחות ועליזות, טישים שמתוכננים. אנחנו נאלצים להביא הצעה לעוצר לילי בשלושה לילות, אני מקווה שזה יעזור".
על השאלה מהי ההחלטה שעליה הוא הכי מתחרט, השיב השר אדלשטיין: "אין החלטה ספציפית, אבל בתחילת התקופה שלי במשרד הבריאות נורא רציתי להבין את כולם, את הצרכים, שחרור המשק, רציתי להיות מאוד הגיוני. בלבלתי את הציבור לגמרי, כולם היה בטוחים שמי שצועק חזק יותר מקבל יותר ושהכול לחצים פוליטיים, עד שתפסתי תוך כמה שבועות שהקו שלי הוא שמירה על בריאות הציבור".
אתה מרגיש גיבוי מראש הממשלה? גם אם חלילה יהיו עוד מתים, הוא עדיין יהיה מאחוריך? "אנחנו מצטערים על כל נפטר, אבל בהשוואה למדינות אחרות אנחנו במצב שונה לחלוטין. אם אתה משווה אותנו למדינות איפה שיש סטטיסטיקה אמיתית, אנחנו במצב בהחלט סביר".
אתה לא מרגיש שכשיש הצלחה דוגמת החיסונים ראש הממשלה הוא הראשון לקחת את הקרדיט, וכשיש כישלון דוגמת מחדל נתב"ג אולי אתה עומד לבדך בחזית? 5,000 מתים ולא תשמע ממנו מילה. "כל אחד זה יותר מדי, ועכשיו בחודשיים האחרונים אם לפני זה יכולנו לעמוד חסרי אונים ולקרוא לציבור להתנהג בהתאם, היום יש את החיסונים שמורידים ב-99% את סכנת התמותה ממחלה קשה.
"לגבי 'מחדל נתב"ג', ראיתי את הכותרות 'איפה הייתם? למה לא דרשתם בדיקות?'. הבדיקות בשדה התעופה עצמו קיימות. חוזר מישהו מחו"ל ובחוצפתו אומר 'זה מטורף, באתי ממדינה אדומה ואף אחד לא חייב אותי לעשות בדיקה'. מי ראבאק צריך לחייב אותך? יש לך בדיקות. באת ממדינה אדומה, איום שום אחריות?".
3 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
השר אדלשטיין בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
עשרות ישראלים שבו אחר הצהריים לישראל בטיסת החילוץ של אל על מדובאי
עשרות ישראלים שבו אחר הצהריים לישראל בטיסת החילוץ של אל על מדובאי
"אני מאוד מודאג ממה שקורה בנתב"ג"
( צילום: מתס קורמן)

הלילה בחצות תפוג חובת הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל בעקבות התנגדות ועדת החוקה שדרשה מהממשלה להציג פתרונות בידוד אחרים. בדיון שנערך היום בנושא הוחלט כי מהשבוע הבא תצומצם למינימום כניסת ישראלים ארצה - למעט מקרים הומניטריים דחופים - עד לכניסה של לא יותר מ-200 ישראלים ביום.
אדלשטיין אמר בהתייחסו לנושא: "אני מאוד מודאג. הכנסת האריכה רק ב-24 שעות את עניין הבידוד במלוניות, מצד שני הצענו אמצעים דיגיטליים לעקוב אחרי ביצוע הבידוד בבית. בשפה מכובסת, יש המון קשיים משפטיים בעניין הזה ולכן אנחנו עם שוקת שבורה".
וראינו "טיסות חילוץ" שמביאות לישראל שיירות של אנשים, חלקם הגדול חרדים, שאיש מהם לא מחויב להגיע למלונית. "ראיתי מאמר שאלפי חרדים חוזרים ושדה התעופה לא באמת סגור. כשראיתי את המאמר הזה, אמרתי 'למה מסביב?, למה בעקיפין?', בואו נכתוב מאמר שצריך לעשות פוגרום בחרדים".
כל החרדים שמגיעים נוסעים למלוניות? "לא. שליש נמצאים במלוניות כמו שצריך, שליש משתחררים מנסיבות מוצדקות כגון מחוסנים פעמיים או מעל גיל 70 או נשים בהיריון, ושליש פשוט בורחים - חלקם גם חרדים, נכון מאוד".
אבל לא אוכפים את מה שצריך לאכוף. "נכון, אתה צודק. בנסיבות הקיימות, עם כל ההבנה לכאב של ישראלים שתקועים בחו"ל, אם אין לנו מלוניות ומעקב אחרי בידוד בית, שום כלי אפקטיבי, נצטרך לצמצם יותר את מספר הנכנסים".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין במכבי רמלה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין במכבי רמלה
"המשפט יתקיים". אדלשטיין לצד נתניהו
(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
על הליכוד של היום אמר השר אדלשטיין: "אני מכיר את כל הדיבורים על כך שהליכוד שינה את פניו למפלגה אחרת ואיכשהו, וזאת הדוגמה, בפעם האחרונה שהיו פריימריז נבחרתי למקום הראשון".
אבל אתה מרגיש נוח בליכוד של היום עם מיקי זוהר, אוסנת מארק ודודי אמסלם? "חלק מהם חברים טובים, עם חלק אני פחות בקשר אבל יש לי מספיק אנשים לדבר איתם אידיאולוגיה בליכוד. יש אנשים ששומרים על האידיאולוגיה של הליכוד והם לא מעטים. האנשים האלה שאתם הזכרתם גם נבחרו, זה לא שמישהו או נתניהו שם אותם".
בממשלה הבאה תתמוך או תתנגד לגבי חוק חסינות או חוק צרפתי לנתניהו? "אף פעם לא תדעו, כי החוקים האלה לא יעמדו להצבעה".
זה לא יקרה? "ודאי שזה לא יקרה זו תמיד שאלה שעולה במהלך מערכת בחירות".
זאת אומרת שמשפטו של נתניהו יתקיים עד לגזר דין? "כן. היו תיאוריות שאנחנו בכוונה עושים סגרים לפגוע במשפט נתניהו, והנה המשפט מתנהל למרות הקורונה והכול, ואף פעם לא יהיו סיטואציות שבאמת נצטרך לבוא וללחוץ על הכפתורים האלה".
ובסיטואציה כזאת, דמיונית, אתה אומר "עד כאן"? "בסיטואציה הזו אני מצביע נגד, חוק צרפתי זה לא חוק שצריך להתקיים במדינה".
בהכנת הכתבה השתתף אסף זגריזק