שוב מגיעים להכרעה בדקה ה-90: בדיון במועצה לביטחון לאומי, שבו השתתף גם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש ונציגים נוספים ממשרד הבריאות וממשרדים אחרים, הסכימו הנוכחים כי יש להטיל עוצר לילי בימי חג הפורים, בין 8 בערב ל-5 לפנות בוקר. אם תאשר הממשלה מתווה זה, העוצר יוטל החל מיום חמישי בערב ועד מוצאי שבת, כולל.
בדיון עלה שאירועי התרבות שנקבעו לסוף השבוע של פורים יועברו לידיעת המשטרה ויוכלו להתקיים למי שיציג כרטיסים ולמי שיש לו "תו ירוק". כך גם שלושה משחקי כדורסל שכבר נקבעו מראש ואמורים להתקיים במוצאי שבת. בדיון סוכם כי המשטרה תעשה מאמץ לאתר מסיבות מתוכננות ותפעל לפיזור התקהלויות.
משרד הבריאות יצטרך לגבש את התקנות שיובאו לאישור הממשלה, אך ככל הנראה הממשלה לא תספיק לדון בהם בישיבתה שאמורה להתחיל היום אחר הצהריים. בדיון במל"ל השתתפו גם נציגים ממשרד התרבות, משרד התיירות, משרד הפנים, המשרד לביטחון הפנים ומשרד משפטים, וכן ממשטרת ישראל.
בוועידת "האנשים של המדינה" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי ידרוש בממשלה גם צמצום משמעותי של התחבורה ציבורית בפורים - הן צמצום של מספר האוטובוסים והן הגבלה של כמות הנוסעים בהם.
בסוף השבוע התקבלו אינדיקציות על מסיבות רבות שמתוכננות להתקיים, וגם על טישים מתוכננים במגר החרדי. לכן נדרש העוצר הלילי, אבל כדי לצמצם כמה שאפשר הגעה של צעירים וחרדים למקומות הומי אדם גם בשעות היום נדרש צמצום התחבורה הציבורית.
2 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
לקראת עוצר לילי בפורים?
(צילום: טל שחר)
הבוקר קרא סגן שר הבריאות יואב קיש להטלת עוצר לילי בחג. "צריך לחתוך היום או מחר. אני ממליץ על עוצר לילי בפורים, זה מחויב המציאות על רקע כמות המסיבות", אמר סגן השר קיש בריאיון באולפן ynet. "אי אפשר להמשיך בפורים כרגיל וכנראה שלא תהיה ברירה אלא לעוצר, המסיבות עלולות להיות מקור הדבקה עצום".
לדברי קיש, "מי שיחליט על עוצר לילי זה הדרג המקצועי במשרד הבריאות. אם הוא יחליט כך, אני מניח שיהיה לזה רוב בממשלה". סגן שר הבריאות אמר זאת על רקע הירידה המשמעותית בתחלואה בימים האחרונים, וביקש להבהיר: "יש לנו עדיין אלפי נדבקים ביום, ולא על כולם אנחנו יודעים בזמן אמת. בקרב הצעירים, אנחנו עדיין באחוזים נמוכים של חיסונים. לא נראה מסיבות של בני 70 עד שתיים בלילה, ואת המסיבות של הצעירים צריך למנוע".
קיש ציין כי הוא סבור שהכיוון הוא אכן עוצר לילי בפורים, "ונקבל את ההחלטה בימים הקרובים. אנחנו בשבוע קריטי אחרי היציאה מהסגר, ואם נפרוק כל עול אין לי ספק שהתחלואה תעלה. חייבים להמשיך ולשמור על מגמת הירידה, ואם כולם יהיו עם כולם ובלי מסכות כאילו שנגמר הסיפור, המגמה תשתנה".
- אם תהיה התרופפות משמעותית בחג הזה נעמוד בפני סגר נוסף? "אני לא מתנבא עם המגפה הזו. מקווה שלא נגיע למצב של עלייה בתחלואה. אנחנו בשבוע קריטי שמשקף את היציאה מהסגר לפני שבועיים", אמר קיש. "חייבים להמשיך ולשמור על מגמת הירידה, אם נפרוק כל עול וכולם יתחילו להיות עם כולם ובלי מסכות כאילו שנגמר הסיפור - אין לי ספק שהתחלואה תעלה. אנחנו לא רוצים להיות במקום הזה ולשם כך ההנחיות".
2 צפייה בגלריה
 ועדת קורונה
 ועדת קורונה
יואב קיש
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
הוא מתח ביקורת על מרד הערים הגדולות לקיום לימודים בחטיבות הביניים: "גם אירופה וגם ארה"ב בסיטואציה של ירידה בעיקר בגלל סגרים וחיסונים, כמו בישראל. בסוף יש הנחיות שאותן יש לקיים, ופורום 15 הרשויות עושה דין לעצמו. מעניין מה היה קורה אם במקום פורום ה-15 היו קוראים להם המגזר החרדי. אף ראש עיר לא יכול לעשות דין לעצמו, זה מוביל לאנרכיה". עוד ציין כי "זה לא משנה אם אתה חושב לכאן או לכאן, בסוף כשיש החלטה צריך לעמוד בה, ואני חושב שצריך להפעיל את האכיפה נגד הדברים האלה".
סגן השר נשאל על המצב שנוצר עם פתיחת הקניונים לעומת תלמידי חטיבות הביניים שנאלצו להישאר וללמוד בבית ואמר: "ללכת לקניון, לקנות ולחזור, זה לא כמו לשבת יום שלם בבית הספר. בסוף אנחנו מתמודדים היום מול המוטציות, והמוטציה הבריטית שנמצאת בנוכחות רבה מאוד בישראל. שמענו על פטירתה של אותה אישה בשבוע ה-30 להריונה, ואנו יודעים היום שהווירוס הזה יותר פגיע בגילאים הצעירים. לכן הייתה החלטה מושכלת לחכות עם הפתיחה המסיבית של מערכת החינוך. ההחלטה הזו נכונה, אסור למהר יותר מדי. זה דברים שאסור לנו לשחק בהם, ובוודאי שאף אחד לא יכול לקחת דין לעצמו. אין פה כוונה לייצר התקהלויות. לימודים זה אירוע מסוג אחר, הוא מתועדף וחשוב, אבל כשאנחנו חוששים מפגיעה במגזר הצעיר צריך לקחת את זה צעד אחר צעד".
פורסם לראשונה: 08:46, 22.02.21