יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס סיפר היום (שלישי) באולפן ynet על "השיחות המתקיימות עם כל הקשת הפוליטית", לקראת מערכת הבחירות הרביעית בישראל, וגם על יחסו כלפי נתניהו: "רה"מ נושא על כתפיו את האחריות הכוללת לכל מה שקורה במדינה, ולכן אי אפשר להתעלם ממנו ומהממשלה שלו. אתה חייב לבוא איתם במגע ולנסות לקדם דברים", אמר.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
"למה להגיד 'לא', מתי נגיד 'כן, אבל'. עבאס על נתניהו
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
- אם נתניהו יבקש ממך 'תעזור לי להקים ממשלה, תיעדרו מהצבעה', אתה תהיה מוכן לשתף פעולה? "זה אחד הדברים שאני מתאפיין בהם. אם תשאל את החברים שלי, הם יגידו שאין סיכוי. אבל אני מנסה להגיד - כל מי שירצה לבוא איתנו במגע, לנהל איתנו שיח, שיפנה אלינו. אנחנו נדע לבחון ולהחליט. למה מלכתחילה להגיד 'לא, לא, לא'. מתי נתחיל להגיד – 'כן, אבל'".
- כלומר אתה תהיה מוכן ללכת למו"מ פוליטי עם נתניהו, לפיד, סער. תנסה עם כולם ואיפה שתרוויח לחברה שלך מבחינה פוליטית, תהיה מוכן לשקול צעדייך. "אני הצגתי כלל עקרוני – אני מקבל את המערכת הפוליטית כמו שהיא. אני חושב שאם נבוא במגע וננהל שיח חיובי, נוכל להשיג יותר. אני לא פוסל אף אחד כמו שאני דורש מכולם לא לפסול אותי. זה העיקרון. לא יצאתי משמאל ונכנסתי לצד ימין, לא, אני נמצא בצד שהוא מרכז מיוחד, צד שבו אני רוצה לייצג את החברה הערבית, את הדרישות שלה.
"בסופו של דבר כבר הוכח - מי שהרים את הדגל כדי להפיל את השמאל, הימין, נתניהו ואחרים, לא הצליח", הוסיף, "בסוף כולנו צריכים לחזור להתנהל מול הממשלה. אני, דווקא במקום להיות בממשלה, הצעתי לשפר את הייצוג הערבי בסקטור הציבורי, ייצוג הולם".
2 צפייה בגלריה
 חברי המשותפת, מרץ 2020
 חברי המשותפת, מרץ 2020
חברי המשותפת, מרץ 2020
- איך מתנהל הדיאלוג הזה? אתה מדבר עם נתניהו, הוא מרים טלפון? אתה? "אני לא מדבר עליו ספציפית. לראש הממשלה יש מזכיר ממשלה, יש מזכ"לים, יועצים. מולם אני מדבר ברמה הרשמית".
- אז אתה לא מדבר איתו ישירות? "לא, אנחנו לא דיברנו. הפעם היחידה שדיברנו ישירות הייתה כשבירכתי אותו בוועדה בכנסת. זה לא העניין, אני מנהל מגעים רשמיים מקצועיים לטובת החברה הערבית. אין פה משהו פוליטי, הסכם פוליטי עם הליכוד או עם נתניהו. כל העקרונות שאני מנסה לקדם בדרך החדשה שאני מוביל הם לא ספציפית עם נתניהו, זה יכול להתאים לנתניהו, לגדעון סער. זה התאים לגנץ".
- דעתך על רה"מ כפרטנר לעסקים, לדברים שאתה רוצה לקדם, היא טובה? "רה"מ נושא על כתפיו את האחריות הכוללת לכל מה שקורה במדינה, ולכן אי אפשר להתעלם ממנו ומהממשלה שלו. אתה חייב לבוא איתם במגע ולנסות לקדם דברים. מכיוון שאני הובלתי את הגישה הזאת, אין ספק שהיא שמה אותי במעמד נוח יותר, שבו אני יכול להתנהל מול כולם וגם כולם איתי, לא רק בממשלה".עבאס הדגיש כי הרשימה המשותפת לא מתפרקת. "כל יום יש דעות לפה ולשם, אנחנו ברע"ם רוצים לשמור על הרשימה מאוחדת, שתפעל בדרך שתוכל להשפיע בפוליטיקה הישראלית", אמר, "שתשים בראש סדר העדיפויות את החברה הערבית, במיוחד בנושאי מיגור פשיעה, אלימות, מצוקה ועוני".

"אני מאמין בדרך הזאת", הוא המשיך, "אני מוביל תהליך פוליטי שבו אנחנו כן רוצים להיות שותפים פוליטיים, או משפיעים, במיוחד על החלטות שנוגעות לנו. אני לא מדבר על סוגיות חוץ וביטחון, אלא בנושאים חברתיים שקשורים במיוחד לחברה הערבית. וכמובן שהאלימות והפשיעה מאוד משפיעים עליי, אני מודע למה שקורה אישית בכל יישוב ויישוב".
הוא טען כי "הציבור הערבי כן רוצה להשפיע, להשתלב", וסיפר: "אני ביקשתי כבר לפני כמה חודשים שהממשלה תאמץ החלטה חדשה לייצוג הולם לחברה הערבית בתוך השירות הציבורי, בחברות הממשלתיות. עם זאת, במהלך שאני מנסה להוביל אני פותח אפשרויות נוספות בפני הייצוג הערבי בכנסת. ברגע שאתה אומר 'אני לא בשמאל או בימין, לא בכיס של אף אחד', כולם ירצו לבוא במגע ולדבר איתך, למצוא מכנה משותף אם תוכל לשתף פעולה בפוליטיקה עצמה. זה נותן לך כוח להשפיע ובסוף זה לטובת כולם".
עבאס התייחס לדעות הרווחות - והמגוונות - ברשימה. "נכון, יש גיוון רחב גם בפוליטיקה הערבית. חד"ש למשל היא מפלגה קומוניסטית, ישראלית, היא בשר מבשרו של השמאל הישראלי. אתה לא יכול לבקש ממרצ להגיד 'אנחנו לא שמאל ולא ימין'", אמר. "אותו דבר בל"ד שהיא לאומית בעצמה. אני מבין את זה, אבל אני דורש מהמפלגות להתעלות מעל האידיאולוגיה הזאת ולהתקדם שני צעדים לקראת החברה הערבית עצמה".
לדבריו, "יש ציבור שרוצה שנפעל מול כל הקשת הפוליטית הישראלית. כמו שאנחנו דורשים מהחברה הישראלית לקבל את הבחירה של החברה הערבית, אנחנו חייבים לקבל את הבחירה של החברה היהודית, שבוחרת קשת רחבה, ימין שמאל, דתיים חילוניים וכו', ולהתנהל מול כולם".