נושאי הרווחה היו אמורים להיות בלב מערכת הבחירות, שמתרחשת אחרי שנה של מגפת הקורונה. מאות אלפי מובטלים, עלייה בכמות המשפחות שחיות בעוני, עלייה במקרי האלימות במשפחה והידרדרות במצב הקשישים שהיו ספונים בביתם. אלה רק חלק מהסימפטומים של הקורונה החברתית. ימים ספורים לפני הבחירות עצרנו לשאול את המפלגות על נושאי הרווחה והחברה הבוערים.
לכל המפלגות נשלחו שבע שאלות זהות, רובן ענו. מפלגות הליכוד, ישראל ביתנו ורע"ם לא ענו לשאלות ynet.

אלימות במשפחה

התוכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה סובלת ממחסור בתקציבים. מה תעשו כדי למגר את התופעה? האם תעמידו תוכנית אחרת בנושא?
יש עתיד: יש עתיד מחויבת לדאוג לביטחונן של נשים גם בשעת משבר ותפעל למנוע אלימות כלפי נשים - במשפחה ובמרחב האישי כולו. לצורך כך, נפעל למען קידום מערך חירום לנשים בשעת משבר, הכולל הקמת רשות גג לנפגעי אלימות ואוכלוסיות בסיכון. כמו כן, נרחיב את הטיפול לגברים אלימים ו"נהפוך את הפירמידה" כך שנוקיע את האלימים מהחברה באמצעות אכיפה נוקשה ובצירוף פרמטרים לעידוד טיפול לגברים, הן במהלך שהייתם בכלא והן בקהילה.
יש עתיד תחוקק את החוק למניעת אלימות כלכלית בין בני זוג ובני משפחה. בנוסף, נשפר את מערך המקלטים לנשים מוכות, נתקצב מגורים הולמים במקלט לאישה ולילידה, ונרחיב את מערך דירות המעבר כדי להגביר את סיכויי ההצלחה לשילוב מחדש בחברה ובשוק התעסוקה אחרי שהות במקלט.
ימינה: אלימות במשפחה, ונגד נשים בפרט, היא תופעה מחרידה. ימינה מתחייבת שהתוכנית הלאומית הממשלתית לטיפול באלימות המשפחה, שאושרה עוד ב-2017 ועדיין לא יצאה לפועל, תהיה בסדר עדיפויות גבוה ותקדם את היישום שלה בממשלה שתקים.
תקווה חדשה: ממשלה בראשות גדעון סער תוביל תוכנית לאומית למאבק באלימות נגד נשים ותיצור סל פתרונות לנשים מאוימות כדי למנוע מקרי אלימות ורצח. בין הצעדים שתכלול התוכנית: שיפור הטיפול המשטרתי, כמו חובת ביקור של עובדת סוציאלית או פסיכולוגית אצל כל אישה שמגישה תלונה על אלימות, וקביעת חובת שיקום לכל מי שהורשע בעבירות אלימות במשפחה כך שיחויב בטיפול של שליטה בכעסים.
כמו כן, נקבע מסלולים מהירים לטיפול בעבירות במשפחה ונגדיר פרקי זמן מוגבלים ומהירים שיחייבו את הפרקליטות והמשטרה בטיפול בתיקים של אלימות כלפי נשים. בנוסף, נקדם חינוך נגד אלימות במערכת החינוך.
6 צפייה בגלריה
  עצרת לציון יום המאבק הבינלאומי נגד אלימות כלפי נשים בכיכר הבימה בתל אביב
  עצרת לציון יום המאבק הבינלאומי נגד אלימות כלפי נשים בכיכר הבימה בתל אביב
עצרת לציון יום המאבק הבינלאומי נגד אלימות כלפי נשים
(צילום: מוטי קמחי)
הרשימה המשותפת: חברות וחברי הכנסת של הרשימה המשותפת הובילו את המאבק למען תוכנית לאומית למניעת אלימות במשפחה. בשנים האחרונות פעלו חברות הכנסת כדי להפעיל לחץ על ממשלת ישראל למלא אחר התחייבויותיה ולתקצב את התוכנית במלואה.
ש"ס: סוגיית התקצוב היא חשובה, אך לטעמנו יש לקבוע לטובת המשך התקצוב יעדים ואבני דרך, ולהוסיף תקציב מותנה בעמידה ביעדים. לא די בהשקעה תקציבית מבלי לתכנן יעדים אסטרטגיים למיגור התופעה.
יהדות התורה: אנו סבורים כי השיח הקיים כיום בנושא הוא פופוליסטי ונוטה להיות מושפע מאירועים נקודתיים, סיקור תקשורתי ולחץ או לובי של ארגונים בעלי אינטרס ואידיאולוגיות ספציפיות.
אנו מאמינים כי טיפול למניעת אלימות אינו מתחיל בתוכניות גרנדיוזיות אלא בשלב החינוך. ככל שהחינוך יכיל יותר אלמנטים יהודיים שורשיים - כך יפחת מספר מעשי האלימות, במשפחה ומחוצה לה. נתמוך בכל צעד אמיתי ויסודי של שיפור החינוך והערכים שיצמצם את האלימות במדינת ישראל.
העבודה: למפלגת העבודה ישנה תוכנית לאומית להגנה על נשים מפני אלימות והתמודדות עם אלימות במרחב הביתי. אנו נפעל למען הקמת מחלקות מיוחדות לעבירות מין במשטרה, בפרקליטות ובבתי המשפט, ונעדכן את מסגרות החקיקה ביחס לעבירות אלימות על רקע מיני או מגדרי.
ניאבק על הגדלת תקציבי תוכניות הרווחה הלאומיות והעירוניות להתמודדות עם אלימות במרחב הביתי, נביא לצמצום כלי הנשק הנמצאים בידי האזרחים על ידי החמרת הקריטריונים ונתמוך במעקב אחר בעלי רישיון להחזקת נשק וסנכרון בין המשרד לביטחון פנים למשרד הרווחה.
הציונות הדתית: תופעת האלימות במשפחה היא מציאות שאי אפשר להשלים איתה. הציונות הדתית תקדם תוכנית לאומית למאבק באלימות במשפחה שכוללת הקמת רשות לאומית למניעת אלימות במשפחה. מדובר בתוכנית שנבנית יחד עם אנשי מקצוע ושתטפל גם בהסברה, גם במניעה, וגם באכיפה בכל המגזרים ללא הבחנה. יש לבנות תשתית אמיתית למיגור הנגע הנורא הזה ולא לחכות לקורבן הבא.
מרצ: אין צורך לבזבז זמן בהכנת תוכנית חדשה. ישנה תוכנית ממשלתית מפורטת שאושרה ב-2017 ומאז תוקצבה רק בחמישית מהסכום הדרוש. יש להעביר מיד את 200 מיליון השקלים הנוספים ולהתחיל ליישם מיד את התוכנית. חיי נשים תלויים בכך.
ההצבעה הראשונה שעברה בכנסת היוצאת הייתה הצעה של ח"כ תמר זנדברג להקים וועדת חקירה מיוחדת שתעקוב אחר יישום התוכנית. עם בחירת הכנסת החדשה נשוב להילחם עליה.
כחול לבן: ראשית, נקדם חקיקה להחמרת הענישה על רצח נשים בידי בני זוגן וחקיקה להגנה על נשים המתלוננות על אלימות במשפחה. נבטיח את מעורבות המדינה בהפעלת מקלטים לנשים נפגעות אלימות. כמו כן, נפעל למיגור הזנות ולשיקום העוסקות בה.

ניצולי השואה

רבע מניצולי השואה בארץ חיים מתחת לקו העוני. מה תעשו כדי לשפר את מצבם הסוציאלי? האם תדאגו להעברת כלל כספי הפיצויים מגרמניה לניצולי השואה?
יש עתיד: יש עתיד הציבה לעצמה את החובה המוסרית לעשיית תיקון היסטורי, תקציבי ובירוקרטי לניצולי השואה. כשר אוצר לפיד ביטל את הקיצוץ בשעות הסיעוד של הניצולים והגדיל את התקציב השנתי של הניצולים. בשלב השני גובשה תוכנית לאומית לסיוע לניצולי השואה כדי שיוכלו לחיות את השנים האחרונות של חייהם בכבוד. התוכנית, שתקציבה נאמד ביותר ממיליארד שקלים בשנה כבר מיושמת במלואה.
בנוסף לחיזוק צעדים אלו והגדלת תקציבים, יש עתיד תפעל להעברת כלל הכספים והפיצויים מגרמניה. במקביל, יש עתיד תפעל להעלאת קצבת האזרח הוותיק באופן הדרגתי ועקבי כדי לאפשר לאזרחים הוותיקים להתקיים בכבוד. בנוסף, נצמיד את הקצבה לשינויים בשכר הממוצע במשק כדי למנוע את המשך שחיקת הקצבה.
ימינה: נעניק למערכים הסוציאליים ברשויות המקומיות את הכלים והמשאבים לאתר את ניצולי השואה, והקשישים בכלל, שנזקקים לסיוע מיוחד, ולהם ניתן סיוע אישי המותאם לצרכיהם. כמו כן, נדאג להעביר את כלל כספי הפיצויים מגרמניה.
תקווה חדשה: חובתנו המוסרית היא לפעול למען ניצולי השואה. אנו מתחייבים להעלות את קצבת השלמת ההכנסה לקשישים ל-4,000 שקלים ליחיד ו-6,500 שקלים לזוג, וכך לסייע לקשישים רבים לשפר את מצבם הכלכלי ולחיות בכבוד.
נחוקק חוק ביטוח סיעוד ממלכתי לכל אוכלוסיית ישראל. בנוסף, נוזיל את עלות התרופות לקשישים ב-50% ונקבע תקרת תשלום רבעונית להשתתפות עצמית עבור תרופות של 250 שקלים, במקום 500 שקלים.
בעניין כספי הפיצויים, אנחנו נדאג להעביר את כלל כספי הפיצויים מגרמניה לניצולי השואה, כמו גם את מאות מיליוני הנכסים שנגנבו במהלך השואה ומעולם לא חזרו לעם היהודי.
6 צפייה בגלריה
טלאי צהוב
טלאי צהוב
הבטחות להגדלת הקצבאות לניצולים
(צילום: ארכיון "משואה")
הרשימה המשותפת: הרשימה המשותפת רואה עצמה מחויבת לרווחת ניצולי השואה וכל קרבנות המשטר הנאצי.
ש"ס: נמשיך במאבק למניעת העברת הרשות לניצולי שואה ממשרק האוצר למשרדים אחרים, מאבק שעד כה נשא פרי. נעקוב מקרוב אחר מיצוי כל הזכויות שמגיעות לניצולי השואה.
יהדות התורה: יש לנו חוב קדוש לדאוג לכל אדם מבוגר הסובל ממחסור ומעוני, וקל וחומר כשמדובר במי שחוו על בשרם את מאורעות השואה האיומה. נמשיך לתמוך ולהוביל סיוע מקסימלי עבור ניצולי השואה. ברור מאליו שכספי הפיצויים מגרמניה צריכים להגיע לידיהם של אלו שנפגעו ממנה.
העבודה: השיקום והבנייה מחדש של חייה הניצולות והניצולים הם חובה עליונה של מדינת ישראל. חובה זו כוללת הבטחת רשת ביטחון סוציאלית לניצולי השואה, ולדאוג לכך שלא יהיה מצב שבו אדם שעבר את תלאות השואה ייאלץ כאן בישראל להחליט בסוף החודש אם לקנות לעצמו מזון או תרופות.
הציונות הדתית: לצערנו חלק מניצולי השואה חיים בתנאים מחפירים שלא מקובלים בשום צורה. אנו נפעל למתן סל חיים בכבוד לניצולי השואה.
מרצ: ניצולי שואה רבים חיים בישראל ללא הכרה ומבלי שיזכו לתנאי חיים הולמים. יש להפסיק את האפליה של ניצולי השואה שעלו לישראל אחרי 1953, זוהי חרפה שמעידה יותר מכל על מצבנו כחברה. מרצ תפעל לחקיקת חוק זכויות ניצולי שואה שיבטיח זכויות שוות לכל ניצול אשר שהה בתקופת מלחמת העולם השנייה באדמת גרמניה, או מי משותפיה, או בשטחי ברית המועצות שנכבשו על ידי הנאצים.
כחול לבן: נגדיל את קצבת הזיקנה, וכן את הבטחת ההכנסה לאזרחים ותיקים, ונצמיד אותה לשינויים בשכר הממוצע במשק. הדגש יושם בראש ובראשונה על אזרחים ותיקים שאין להם מקורות הכנסה מכל סוג, פרט לקצבאות.
בנוגע לכספי הפיצויים, נמשיך לפעול בנושא עד שכלל הפיצויים מגרמניה יגיעו למקום שאליו הם אמורים להגיע.

תקיפות מיניות ו-MeToo

מה צריך להשתנות בטיפול המדינה בנושא נפגעות ונפגעי תקיפה מינית? כיצד ניתן להביא את מהפכת MeToo לכנסת?
יש עתיד: יש עתיד מחויבת לטיפול יסודי במגפת התקיפות המיניות בישראל ומתן מענה לנפגעות ולנפגעים. ראשית, נגדיר את מסגרות הטיפול הנפשי כחיוניות, נתגבר ונפתח את השירותים המקוונים של מרכזי הסיוע וניתן סיוע כלכלי לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית.
אנחנו נתקצב מערך הכשרות יסודיות לזיהוי ומתן מענה מקצועי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית במערכות ממשלתיות, בדגש על המשטרה, מערך הרפואה ומערך החינוך. נפעל לוודא ששופטים ופרקליטים העוסקים בעבירות מין יוכשרו הכשרה ראויה, מתאימה וייחודית שתטמיע רגישות ראויה, התנסחות שאינה פוגענית והיכרות מקיפה עם הדין הרלוונטי. כמו כן, נקים חדרים אקוטיים בנוספים בבתי החולים ברחבי הארץ.
ימינה: בתקופת כהונתה של שקד כשרת משפטים נעשו פעולות רבות לטובת נפגעי תקיפה מינית כמו נתינת אפשרות לנפגעים להתראיין ללא אישור בית משפט ותהליכים נוספים שיסייעו לנפגעי תקיפה מינית.
יש ליישם את מסקנות ועדת ברלינר ולהקים בתי דין ייעודיים לנפגעי תקיפה מינית, כמו גם להשלים את החוק לניטור אלקטרוני לעברייני מין מורשעים המשוחררים בצו פיקוח. זו רק תחילת הדרך בכל הקשור למקומם ומעמדם של נפגעי עבירות מין בהליך הפלילי.
6 צפייה בגלריה
הפגנת 'מצעד הנשים' נגד האלימות כלפי נשים בצארלס קלור תל אביב
הפגנת 'מצעד הנשים' נגד האלימות כלפי נשים בצארלס קלור תל אביב
מצעד הנשים נגד האלימות
(צילום: מוטי קמחי)
תקווה חדשה: עלינו לפעול להתאים את המערכות לטיפול בנושא הטרדות מיניות ועבירות מין, לאור העובדה שתיקים רבים בנושא שמגיעים למשטרה נסגרים ללא הגשת כתב אישום. בנוסף, עלינו להשקיע במניעה ובמתן מענה לנפגעות עצמן.
נפעל לרישות המרחב הציבורי במצלמות חכמות ואמצעי תאורה, נקדם חינוך לזוגיות ומיניות בריאה ומגדר בבתי הספר וכן קמפיין הסברה נגד אלימות והעלאת המודעות לסימני אזהרה במערכות יחסים.
כמו כן, נקדם מתן הכשרות בנושא זיהוי ומתן מענה להתמודדות עם פגיעה מינית לאנשי מקצוע בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה. בנוסף, נרחיב את הזמינות של שירותי הטיפול הנפשי לנפגעים ולנפגעות לשם השלמת הרצף הטיפולי.
הרשימה המשותפת: חברות וחברי הכנסת של הרשימה המשותפת יזמו הצעות חוק והצעות לסדר רבות בנושאים הקשורים בזכויות נפגעות תקיפה מינית, נאבקו למען אכיפה אפקטיבית בתחום, למען שירותי בריאות ורווחה הנחוצים לנפגעות, לפריסה ארצית של המרכזים האקוטיים, ולמען הקצאת תקנים לעובדות רפואה ערביות בחדרים אלה.
טיפול באלימות מינית הוא חלק בלתי נפרד מהאג'נדה של הרשימה המשותפת, שמאמינה כי יש לא רק לאכוף, אלא גם לפעול לחינוך נגד אלימות מגיל צעיר, וכן להתאים את התכנים הנלמדים גם לחברה הערבית.
ש"ס: נפעל להרחבת הפרויקטים החשובים, כמו "נורות אדומות" של המשרד לקידום וחיזוק קהילתי, לכלל האוכלוסיות, תוך תיאום עם ראשי הרשויות והעובדים הסוציאליים. כמו כן נפעל לחינוך לערכי צניעות וקדושה, כפי שראוי במדינה יהודית.
יהדות התורה: אנו סבורים כי עניין זה צריך להיות נתון תחילה לשיפוטם של בעלי מקצוע, שיבחנו את הדרכים לצמצם את התופעה. עם זאת, אנו מתנגדים בחריפות לתופעות מודרניות של שפיכת דם בפומבי, לעתים שלא בצדק. לשם כך יש מערכת חוק וצדק במדינת ישראל ואנחנו מקווים שהיא תתייעל גם בהיבט הזה.
העבודה: כעת נדרש להמשיך את הגל שיצרה MeTOO גם למערכות האכיפה והטיפול בישראל, באופן שבו הנפגעות והנפגעים יוכלו להשמיע את קולם ללא חשש וללא מורא לאורך כל הליך הטיפול בעניינם.
למפלגת העבודה יש תוכיות פעולה מוכנות גדי להביא לתיקון רוחבי ביחס ובטיפול מערכות האכיפה והטיפול בישראל כלפי עבירות מין. נדרוש להקים בתי משפט ייעודיים לעבירות מין, לבטל את ההתיישבות בעבירות מין שבוצעו בקטינים או במסגרת הנישואים, לקבוע פיצויים כספיים מינימליים לנפגעות עבירות מין, לבצע הכשרות ייעודיות לשופטים ושופטות בתיקי אלימות מינית, ולהרחיב את מעטפת ההגנה על זכויות נפגעות ונפגעי תקיפה מינית לאורך ההליך.
גם מערכות החינוך, הבריאות והרווחה נדרשות לעבור שינוי בתפיסה הקיימת כלפי עבירות מין ובאופן הטיפול הנדרש. קיום הכשרות ייעודיות לאנשי מקצוע בזיהוי והתמודדות עם מעשי פגיעה מינית, חינוך מגיל צעיר למיניות בריאה, הרחבת המענים הטיפוליים לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, וקידום סביבת עבודה בטוחה מפני גילויים של אלימות מינית בקרב עובדים ומעסיקים.
הציונות הדתית: יש לרכוש מחדש את אמונם של הנפגעים והנפגעות. הם נפגעו מהמערכות ומהפוגעים, ואנחנו אלה שצריכים להושיט להם יד. בהיבט החקיקתי, נפעל לקידום תמיכה וסיוע משפטי ופסיכולוגי לנפגעי ונפגעות עבירה, להחמרת הענישה, להגברת האכיפה ולחינוך והסברה כבר מגיל צעיר.
מרצ: מהפכת MeToo הנחילה שפה חדשה בהבנה הציבורית ובהכרה של פגיעות מיניות. מרצ תפעל להקמת בתי משפט ייעודיים לעבירות מין שבהם תהיה התמחות באופי הייחודי של עבירות המין. כמו כן, מרצ תפעל לביטול ההתיישנות על עבירות מין, מתוך הבנה שמדובר במכשול משמעותי לעשיית צדק והתמודדות עם הטראומה שמשאירה עבירת המין.
מרצ שואפת לקבל את תיק החינוך בממשלה ובמסגרת זו להטמיע תוכנית לימודים לשוויון מגדרי מגיל גן.
כחול לבן: לתפיסתנו יש צורך בהחמרת הענישה לצורך הרתעה, וגם בהשקעה בשיקום ובסיוע לנפגעות ולנפגעים. נפעל להשקיע משאבים בהגדלת מספר החדרים האקוטיים בבתי החולים, ובהמשך הכשרת כל הגורמים הרלוונטיים - אנשי רווחה, מטפלים, הפרקליטות, שופטים, ואנשי דת.

תיק הרווחה וקבינט הפיוס

האם תדרשו במהלך המשא ומתן קואליציוני את תיק הרווחה? האם תדרשו להקים גם בממשלה הבאה את קבינט הפיוס?
יש עתיד: איננו מנהלים בשלב זה שיח או משא ומתן על תיקים ותפקידים.
ימינה: אנחנו לא עוסקים בחלוקת תיקים ותפירת חליפות אלא בגיבוש תוכניות שיחלצו את ישראל מהמשבר. לגבי קבינט הפיוס, זוהי המצאת יח"צ שנועדה להסתיר את כישלון ממשלת הקרעים של נתניהו-ניסנקורן. אין צורך בקבינט פיוס אלא בנבחרי ציבור שבאים לעבוד מתוך אכפתיות לציבור.
תקווה חדשה: לא נחלק תיקים ולא נדון בתנאים להקמת קואליציה טרם הקמת ממשלה.
הרשימה המשותפת: סביר מאוד להניח שהרשימה המשותפת לא תשתתף במשא ומתן לכינון ממשלת הימין הקרובה, עם נתניהו ובלעדיו. אגב, מה זה "קבינט הפיוס"? זה דומה לתוכנית "מחשב לכל ילד" של נתניהו מלפני 15 שנה?
ש"ס: אנחנו לא מנהלים משא ומתן קואליציוני בתקשורת. אנחנו גם לא חיכינו לקבינט הפיוס, ח"כ משה ארבל יזם את אמנת הכבוד ההדדי שתרמה רבות לתיקון השיח, ונהיה שותפים לכל יוזמה שכזו בעתיד.
יהדות התורה: יהדות התורה מקבלת החלטות בנושאי תיקים ומינויים רק לאחר התייעצות עם גדולי התורה, ולאור ההצעות שיונחו בפניה. אם וכאשר תעלה הצעה כזו - נביא אותה בפניהם ונקבל את הכרעתם.
העבודה: אנחנו לא מתייחסים למשא ומתן קואליציוני שעוד לא קרה.
הציונות הדתית: לגבי חלוקת התיקים, אנחנו לא מחלקים את עור הדוב לפני שצדנו אותו. קבינט הפיוס הוא גימיק יפה. אנחנו מעדיפים לעשות מעשים ופחות ליצור גימיקים.
מרצ: מרצ תשאף לקבל כמה שיותר תיקים חברתיים בממשלה הבאה, אם זו תהיה ממשלת שינוי.
"קבינט הפיוס" הוא בדיחה לא מוצלחת על חשבון יותר ממיליון וחצי מצביעי כחול לבן והעבודה, מפלגות שניסו להלבין את הפרת הבטחת הבחירות המשמעותית ביותר במערכת הבחירות – לא לשבת בממשלת הנאשם נתניהו.
כחול לבן: לגבי הכנסת והממשלה הבאים זה תלוי בכוחנו הפוליטי. נבקש כמובן להמשיך ולעסוק בתחומי הרווחה. זוהי עת לפיוס, למציאת המחבר בינינו במקום המפריד.

טיפולי המרה

האם תתמכו בהצעת חוק האוסרת טיפולי המרה על סוגיהם השונים?
יש עתיד: כן. בכנסת הבאה נמשיך לפעול לקידום הצעת החוק האוסרת ביצוע טיפולי המרה בקטינים ופרסומם ומטילה חבות פלילית על המפר את החוק.
ימינה: ימינה מתנגדת לטיפולי המרה.
תקווה חדשה: כן, נאסור על טיפולי המרה לקטינים. כמו כן, נקדם חקיקה האוסרת טיפולי המרה שתכליתם לשנות את נטייתו המינית של האדם.
הרשימה המשותפת: הרשימה המשותפת מתנגדת להתעללות ואלימות כלפי כל אדם, קל וחומר לגבי עינויים פיזיים ומה שמכונה "טיפולי המרה".
6 צפייה בגלריה
עצרת הגאווה בבאר שבע
עצרת הגאווה בבאר שבע
עצרת גאווה בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
ש"ס: לא.
יהדות התורה: לא.
העבודה: נתמוך בכל הצעת חוק שתאסור טיפולי "המרה", מכיוון שאלה מהווים אקט אלים נגד אופיו הבסיסי של האדם.
הציונות הדתית: לטיפולי המרה בכפייה אין מקום במדינה מתוקנת. יחד עם זאת, אם אדם בוגר מעוניין ללכת ולקבל ייעוץ מקצועי מרצונו החופשי, הרי שזוהי זכותו.
מרצ: יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הוא שהגיש את הצעת החוק בנושא שעברה בקריאה טרומית. בכוונת מרצ לחזור ולקדם את ההצעה מיד עם פתיחת הכנסת ה-24.
כחול לבן: כחול לבן הצביעה בעד החוק האוסר על טיפול ההמרה בכנסת הנוכחית, וכך נמשיך לעשות.

הדיור הציבורי

כיצד תפתרו את מצוקת הישראלים שזקוקים לסיוע בדיור הציבורי?
יש עתיד: יש עתיד מאמינה שהזכות לדיור היא זכות יסוד שעל המדינה להבטיח, ובכלל זה דיור ציבורי למי שאין שאפשרותו להגיע לפתרונות דיור אחרים. כדי להבטיח זאת, יש לייעל את המערכת הבירוקרטית. ראשית, יש עתיד תפעל לאחד בין רשימת התורים של משרד השיכון לרשימה של משרד העלייה והקליטה כדי להפסיק אפליה נגד עולים ותיקים. בנוסף, יש עתיד תגדיל את הסיוע בשכר הדירה שניתן לזכאי הדיור הציבורי שאין דירות לספק עבורם ונמצאים עדיין בתור.
ימינה: יש לנו תוכנית מפורטת להעברת תמיכה ישירה במשפחות נזקקות וזכאיות לסיוע בדיור, במקום מנגנונים מנופחים ולא יעילים של הממשלה שמנסים לנהל, לא בהצלחה, מלאי דירות. התוכנית שלנו תאפשר יותר דיור איכותי ליותר זכאים בפחות משאבים שיתבזבזו במנגנוני הבירוקרטיה.
תקווה חדשה: אנחנו חושבים שבעלות של המדינה על הדירות הינו חלק מהפתרון, ויש לחזק גם את מאגר הדירות. יחד עם זאת, ניתן גם לשכור דירות עבור אוכלוסיית הדיור הציבורי, כאשר המדינה תערוב לשכירויות אלו.
הרשימה המשותפת: תוכנית הדיור של הרשימה המשותפת מפורטת מאוד וכוללת התייחסות גם לדיור הציבורי. כדי לסגור את הפערים הרבים שנוצרו בשל הירידה התלולה במלאי הדירות הציבוריות, ובשל המחסור בדיור בר השגה לשכבות הביניים, תשקיע הממשלה בשלוש השנים הקרובות בבנייה של 30 אלף דירות, ובהמשך תבנה 5,000 דירות בכל שנה.
הממשלה תחייב את קרנות הפנסיה המופרטות להשקיע את החסכונות בקרן דיור ממשלתית, שתהיה אפיק מימון בטוח וארוך-טווח לחסכונות הציבור, החשופים כיום להשקעות מסוכנות בבורסה. בכל מכרזי בנייה על קרקע מדינה, ייקבע בחוק כי 5% מהדירות בפרויקט יימסרו למדינה ויתווספו למלאי הדירות הציבוריות.
הממשלה תסייע בשיפוץ מלאי הדירות הקיים, כך שיתאים לסטנדרטים מודרניים וימנע סיכון לדיירים המתגוררים בדירות. כמו כן, הדיירים יהיו שותפים בניהול חברות הדיור הממשלתיות והעירוניות.
6 צפייה בגלריה
מטבח בדירה של הדיור הציבורי ברחובות
מטבח בדירה של הדיור הציבורי ברחובות
מטבח בדירה של הדיור הציבורי ברחובות
(צילום: סיגלית משולם)
ש"ס: נפעל לכך שהחברות העוסקות בנושא יחליפו את התפיסה העסקית בתפיסה החברתית. אין שום הצדקה שחברה ממשלתית תחזיק נכסים בתוכניות חיסכון ולא תוציא הכול לטובת המטרה לשמה הוקמה.
יהדות התורה: אנו סבורים כי יש להתמקד בתוכנית הנרחבת לפתרון מצוקת הדיור שהציג שר השיכון יעקב ליצמן לפני חודשים אחדים, ולהמשיך לבצע אותה.
העבודה: לישראל חייבת להיות מדיניות בנייה ברורה המתעדפת את זכאי הדיור הציבורי וחסרי הדירות תחילה, ורק לאחר מכן פונה לשווקי המשקיעים. כחלק מהצורך בשיפור התשתית הציבורית, נדרוש להגדיל את היצע תוכניות הבנייה המוגדרות כבנות השגה - הן לרכישה והן לשכירות ארוכת טווח. כל תוכנית לאומית חייבת לקחת בחשבון את שיקולי הרשויות המקומיות ומצוקות הדיור המקומיות.
הציונות הדתית: נקדם את המתווה לדיור ציבורי בר השגה - שלפיו ניייצר את הכסף על ידי מכירת מתחמי דיור ציבורי מתפוררים באזורי ביקוש שיעברו הליכי פינוי בינוי. ההכנסות מאזורי הביקוש יועברו גם הן כולן לרכישת דירות חדשות לטובת הזכאים. לצד המאבק להורדת מחירי הדיור למעמד הביניים אסור לנו להשאיר בצדי הדרך את החלשים שזקוקים לנו יותר מכל.
מרצ: מרצ תפעלת להתנעה מחודשת של מהפכת הדיור הציבורי והשוואה של מאגר הדיור הציבורי למקובל בעולם המערבי. בין היתר באמצעות הרחבה מסיבית של מאגרי הדיור הציבורי על בסיס כספי מכר הדירות בדיור הציבורי, כשהיעד הוא הוספת כ-15 אלף דירות למאגרים בתוך עשור. במקביל, יש לערוך מבצעי שיפוץ נרחבים של הדירות הקיימות בדיוק הציבורי.
יש לפעול בכל האמצעים החוקיים להשבת דירות למאגרי הדיור הציבורי, שנמכרו בניגוד לחוק לגופים ועמותות פרטיות, ולעצור מיד את המכירות הבלתי-חוקיות של דירות ציבוריות שלא לדייריהן. מרצ תקדם קביעת קריטריונים שקופים לחלוקת דיור ציבורי לזכאים, וכן הקמת דיור ציבורי במרכז תוך צמצום הדרגתי של שיעור הדיור הציבורי בפריפריה ובשכונות המצוקה. כמו כן, היא תפעל להגדלת הסכומים המועברים לזכאים לסיוע בשכר דירה.
כחול לבן: כחול לבן תפעל להשלים את החוסרים באמצעות בניית תוכניות ארוכות טווח שתכלולנה הגדלת המלאים בדרכים שונות והגמשת הקריטריונים, כך שעוד אזרחים יזכו לקורת גג. במקביל, נפעל כדי לשפץ את הדירות הקיימות וכך נחזיר לדיירי הדיור הציבורי את הזכות לחיות בדירות ראויות ובסביבה אסתטית.

הפיקוח על מעונות היום

האם תפעלו לשינוי תקנות הפיקוח על מעונות היום? האם אתם בעד העברת החינוך לגיל הרך לטיפול משרד החינוך?
יש עתיד: יש עתיד מתחייבת לקדם את הצעת החוק שתהפוך את עבירת ההתעללות בפעוטות לעבירה חמורה יותר בחוק העונשין, שבצידה עונש חמור הרבה יותר. בנוסף, יש עתיד תפעל לכך שמשרד החינוך יהיה אמון על כלל המערכת החינוכית, לכלל הילדים, ויעניק לכל ילד טיפול הוליסטי, מגיל לידה ועד בגרות.
ימינה: חלק מהרגולציה המוחלת על הפעוטונים ומעונות היום היא טובה וראויה, מה שמסרבל ללא תכלית צריך להתבטל. הרציונל פשוט - רגולציה שיש בה טופסולוגיה מיותרת ועלויות מופרכות שלא מקובלות בשום מקום בעולם, היא מיותרת ומחטיאה את המטרה.
לצערנו אין עדיין תוכית ממשלתית כוללת לפעוטות בגילי 0-3. הפתרון הוא העברת הפיקוח והרגולציה בתחום לאחריותו של משרד אחד - משרד החינוך, שהוא הגורם המקצועי המתאים. מהלך זה ייצור רצף חינוכי ויעגן כתובת ממשלתית אחת לטיפול בנושא.
תקווה חדשה: נעביר את מעונות היום והפעוטונים לאחריות משרד החינוך כדי ליצור את הרצף החינוכי-פדגוגי ההכרחי בגיל הרך. בתוך כך, נקים מערך פיקוח על מסגרות חינוכיות וטיפוליות מגיל לידה, בהמשך לחוק הפיקוח. כמו כן, נקים מערך הכשרה מקצועית למטפלות ונשפר את תנאיהן.
הרשימה המשותפת: הרשימה המשותפת לא רק מציעה, היא גם עושה. הוועדה לזכויות הילד של הכנסת בראשות ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) אישרה בינואר האחרון, פה אחד, את תקנות הפיקוח על מעונות לגיל הרך.
6 צפייה בגלריה
הורים זועמים בהארכת מעצר לסייעות המתעללות מרמלה
הורים זועמים בהארכת מעצר לסייעות המתעללות מרמלה
הפגנה בעקבות התעללות בגן ברמלה
(צילום: אבי מועלם)
ש"ס: כל יוזמה לשינוי שתהיה לטובת ילדי ישראל - תקודם. נצטרך לבחון כל יוזמה לגופה, לרבות היוזמה להעברת החינוך לגיל הרך למשרד החינוך. נתמוך בה כל עוד נהיה בטוחים שהיא אכן תשפר את המצב, העברה רק לצורך הצהרתי - אין בה ממש.
יהדות התורה: נפעל לקדם את מעונות היום בכל דרך לטובת ילדי ישראל. הסיעה תדון בהצעות השונות לקראת הכרעה בנושא, בהתאם להמלצות אנשי המקצוע.
העבודה: מפגלת העבודה דוגלת בחינוך ציבורי חינם מגיל אפס ועד לאוניברסיטה. בהתאם לכך, המפלגה דוגלת כי הממשלה היא הגורם שעליו להסדיר את השוק הפרוץ של הפעוטונים ומעונות היום באופן שיטיב משמעותית על רווחת המשפחות והילדים.
מפלגת העבודה מחויבת להמשיך ולקדם את הצעת החוק לחינוך חינם לפעוטות וילדים בכנסת הבאה, ולעשות את כל המאמצים כדי לסייע להורים להקנות לילדיהם חינוך איכותי החל מהגיל הרך.
הציונות הדתית: לעתים מעונות היום הם סוג של אקס-טריטוריה, שרק בשנים האחרונות התחיל שינוי מבורך בנושא הפיקוח, בעקבות מקרים מזעזעים. אנחנו בעד פיקוח בנושא.
המציאות שבה המעונות, שהם התחלת גיל החינוך, נמצא תחת משרד אחר היא מציאות שאינה מתקבלת על הדעת. כל סוגיית החינוך נדרשת להיות תחת משרד אחד ואחריות אחת.
מרצ: הצורך לשינוי תקנות הפיקוח על מעונות היום ידוע כבר שנים. לאחרונה חל שינוי, אך הוא היה שינוי קוסמטי ולא מספק. דבר זה עלול לעלות בחיי התינוקות של כולנו ובבטיחותם. מרצ תפעל להעברת סמכויות הגיל הרך למשרד החינוך וביצירת רצף חינוכי של חינוך חינם מגיל 0.
כחול לבן: נפעל לסבסד בהיקף רחב ובהדרגה מעונות יום מגיל לידה, נכפיף את המעונות למשרד החינוך ונחזק את המועצה לגיל הרך כך שתוכל להדק את הפיקוח על המעונות ולהקפיד על קיום סטנדרטים מקצועיים ראויים.
מפלגות הליכוד, ישראל ביתנו ורע"ם לא ענו על שאלות ynet