ממשל טראמפ שוקל לאסור את הכניסה לארה"ב על כל חברי המפלגה הקומוניסטית הסינית – מפלגת השלטון של סין – ועל בני משפחותיהם. כך דיווחה אמש (יום ה') סוכנות הידיעות רויטרס מפי מקור הבקיא בפרטים. צעד כזה יהיה מהלך חריף ביותר של ארה"ב נגד סין, ושקילתו מצטרפת לשורת צעדים שנוקט ממשל טראמפ בימים אלה נגד בייג'ינג. פרשנים פוליטיים בארה"ב קושרים את החרפת הטון הדרמטית נגד סין לניסיון של טראמפ להפוך את היחסים איתה לנושא מרכזי בקמפיין הבחירות, אחרי שהקורונה והמצב הכלכלי הביאו אותו לשפל בסקרים.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג. עימות חזיתי
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
התובע הכללי של ארה"ב וויליאם באר בשימוע ב ועדת המשפט של הסנאט
התובע הכללי של ארה"ב וויליאם באר בשימוע ב ועדת המשפט של הסנאט
התובע הכללי באר. "אנחנו חושבים על רבעון, הסינים על עשורים"
(צילום: רויטרס)
השבוע כבר הספיק ממשל טראמפ להכריז – בשינוי משמעותי של המדיניות שנקט עד כה – כי הוא דוחה כמעט את כל תביעותיה של סין בים סין הדרומי, אזור שבו יש מחלוקת בינה לבין כמה מדינות על הריבונות, וכי בצל הכרסום של בייג'ינג באוטונומיה של הונג קונג הוא מבטל את המעמד הכלכלי המיוחד שממנו נהנתה העיר עד כה ביחסיה עם וושינגטון.
לפי הדיווח מאמש בסוכנות רויטרס על האפשרות שארה"ב תאסור את כניסתם של חברי המפלגה הקומוניסטית הסינית וקרוביהם, גורמי ממשל בכירים כבר החלו לנסח טיוטת צו נשיאותי, אולם הדיונים בנושא נמצאים עדיין בשלב מוקדם, והעניין טרם הובא להכרעת טראמפ. ברויטרס מדווחים כי בממשל נשקלת גם האפשרות למנוע מילדיהם של חברים במפלגה הקומוניסטית ללמוד במכללות ובאוניברסיטאות בארה"ב.
מניעת כניסה מעשרות מיליוני סינים תהיה אחד הצעדים החריפים ביותר שנקטה עד כה וושינגטון נגד בייג'ינג, והיא תעמיק מאוד את המתיחות עם סין, שיש המתארים אותה כבר כעת כמלחמה קרה. איסור כזה, אם יוטל, יפגע באנשי מפלגת השלטון הסינית בכל הדרגים, וכמעט בטוח שהוא יגרור צעדי תגובה נגד אמריקנים הנוסעים לסין, מה שעשוי לפגוע באינטרסים הכלכליים של ארה"ב במדינה.
6 צפייה בגלריה
כינוס הקונגרס הלאומי של סין. איסור שיחול על עשרות מיליונים
כינוס הקונגרס הלאומי של סין. איסור שיחול על עשרות מיליונים
כינוס הקונגרס הלאומי של סין. איסור שיחול על עשרות מיליונים
(צילום: gettyimages)
פרשנים בארה"ב מעריכים כי עצם העובדה שאיסור כניסה גורף כל כך נשקל ברצינות בממשל מעידה עד כמה רחוק מוכנים חלק מעוזריו של טראמפ ללכת במסגרת הניסיון שלהם להפוך את יחסי ארה"ב-סין לנושא מרכזי בקמפיין של טראמפ לקראת הבחירות לנשיאות שייערכו בנובמבר.

וולט דיסני מול הדיקטטורה

בחודשים האחרונים הגיעו היחסים בין ארה"ב לסין לשפל של עשרות שנים, בין השאר בשל מגפת הקורונה שיצאה מסין אל העולם והפילה מספר שיא של חללים בארה"ב; דיכוי ההפגנות למען הדמוקרטיה בהונג קונג; עיבוי הכוחות של סין בים סין הדרומי; וכליאתם של מאות אלפי מוסלמים אויגורים במחנות מעצר ומחנות ל"חינוך מחדש" בסין.
בשבועות האחרונים, בצל מצבו הירוד בסקרים, מרבה טראמפ לתקוף את סין, ומנסה להציג את יריבו על הנשיאות, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, כמי שיתנהל מולה בחולשה אם יגיע לבית הלבן. טראמפ מתמודד בימים אלה עם ביקורת קשה על האופן שבו ניהל את משבר הקורונה, וכשני שלישים מהאמריקנים אינם מרוצים מהתנהלותו מול המגפה. פרשנים מעריכים כי הסטת האשמה אל סין היא אחת הדרכים שלו לשפר את מצבו בדעת הקהל.
6 צפייה בגלריה
תמונת ג'ו ביידן נואם
תמונת ג'ו ביידן נואם
ג'ו ביידן. טראמפ בפיגור גדול בסקרים
(צילום: AP)
אמש נרתם למתקפה הכללית של הממשל נגד סין גם התובע הכללי של ארה"ב וויליאם באר. בנאום במישיגן אמר באר כי ארה"ב נעשתה תלויה מדי בסחורות סיניות ובשירותים סיניים, ותקף שורה של חברות אמריקניות על יחסיהן עם סין, בהן גוגל, מייקרוסופט, אפל וחברת וולט דיסני.
"תאגידים כמו גוגל, מייקרוסופט, יאהו ואפל הראו שהם מוכנים לעשות יותר מדי כדי לשתף פעולה עם המפלגה הקומוניסטית הסינית", אמר באר. הוא טען כי חברות בהוליווד נכנעו שוב ושוב ללחצים סיניים וצנזרו את הסרטים שהן מפיקות כדי שלא להרגיז את המשטר בבייג'ינג. "יש לי תחושה שוולט דיסני היה מאוכזב לראות איך החברה שהוא ייסד מתנהלת מול דיקטטורות זרות בימינו", הוסיף.

חקירה נגד סין כל 10 שעות

התובע הכללי טען כי חברות אמריקניות מגלות נכונות רבה מדי לעשות צעדים שיבטיחו להן גישה לשוק הסיני הענקי: "המפלגה הקומוניסטית הסינית חושבת במונחים של עשרות שנים ומאות שנים, בעוד אנחנו נוטים להתמקד בדו"ח הרווחים של הרבעון הבא". לדבריו, חברות ההיי-טק של אמריקה הרשו לעצמן להפוך לקרקע להשפעה סינית.
6 צפייה בגלריה
וויליאם באר התובע הכללי של ארה"ב פרסום דו"ח של רוברט מולר רוסיה גייט
וויליאם באר התובע הכללי של ארה"ב פרסום דו"ח של רוברט מולר רוסיה גייט
התובע באר. קמפיין סיני אגרסיבי ומתוזמר
(צילום: AP)
באר התריע: "סין מוקדשת כעת כולה לבליצקריג כלכלי – קמפיין כלל-ממשלתי, ולמעשה כלל-חברתי, אגרסיבי ומתוזמר, שמטרתו לתפוס את העמדות הבכירות בכלכלה העולמית, לעקוף את ארה"ב ולהפוך במקומה למעצמה הגדולה בעולם". הוא הזהיר: "גלובליזציה אינה מובילה תמיד לחירות רבה יותר. עולם שצועד לפי קצב תופיה של סין הקומוניסטית לא יהיה עולם מסביר פנים למוסדות התלויים בשוק חופשי, סחר חופשי או החלפה חופשית של רעיונות".
באר גם האשים האקרים הקשורים לממשלת סין בניסיון לפרוץ למחשבים של אוניברסיטאות אמריקניות ועסקים אמריקניים כדי לגנוב מידע הקשור לפיתוח חיסון נגד נגיף הקורונה – האשמה שפורסמה כמה שעות לפני כן גם בהודעה של הרשויות בבריטניה.
6 צפייה בגלריה
ראש ה-FBI כריס ריי. גניבת המצאות ומחקרים
ראש ה-FBI כריס ריי. גניבת המצאות ומחקרים
ראש ה-FBI כריס ריי. גניבת המצאות ומחקרים
(צילום: AP)
גם בכירי ממשל אחרים החריפו בשבועות האחרונים את הרטוריקה שלהם נגד סין. ראש ה-FBI כריס ריי פירט בנאום שנשא בשבוע שעבר את המאמצים שעושה סין כדי לגנוב המצאות וגילויים מחקריים מארה"ב, ואמר שה-FBI פותח בחקירת מודיעין-נגדי הקשורה לסין בכל 10 שעות בממוצע.
פורסם לראשונה: 22:09, 16.07.20