סגן מנהיג חמאס בעזה, חליל אל-חיה, התייחס להסכם הרגיעה בריאיון לערוץ טלוויזיה מקומי בעזה, ואמר כי "לא הגענו להסכם חדש, אלא ביססנו שוב את ההבנות הקודמות. ביקשנו לבצע את ההתחייבויות שעליהן כבר סוכם". לדבריו, המענק הקטארי יוגדל לסכום של 30 מיליון דולר כסיוע לפרויקטים שונים.
4 צפייה בגלריה
חליל אל-חיה
חליל אל-חיה
חליל אל-חיה
אל-חיה הוסיף כי "ישראל ניסתה לשנות את כללי העימות אבל העברנו אזהרות דרך המתווכים ושלחנו טילים. ישראל חזרה בה ממשוואת 'טיל בתגובה לבלון' בשל הלחץ של ההתנגדות, ועל כך יש לשבח את כל הגורמים וחמ"ל הפלגים המשותף". לדבריו, "אם ישראל לא תעמוד בהבנות - אנו מוכנים לסבב נוסף". 


"בתחילת השנה קיבלנו החלטה ללחוץ על ישראל בכל האמצעים בכדי לשבור את המצור", אמר אל-חיה, "אך לבסוף אנחנו והעולם כולו התחלנו להתעסק עם הקורונה. ישראל נכנסה למשבר פנימי ולא רצינו להיות חלק מהמאבקים הפנימיים שלה. נזהרנו ולקחנו קצת זמן, אך היינו חייבים לשוב ללחוץ על ישראל והתחלנו עם הפרחות בלוני הנפץ".
הוא הוסיף כי "בעיצומו של הלחץ על ישראל, הופתענו מהתפרצות וירוס הקורונה בעזה והתעסקנו בעוצר ובמאבק במגפה. אנו רוצים להשיג לעמנו חיים בכבוד. העין השנייה שלנו מופנית לעמנו. אם העניינים היו מידרדרים, היינו מוכנים להגן על עמנו מול התוקפנות ואף מעבר לכך".

4 צפייה בגלריה
השלכת מטעני נפץ מרצועת עזה לשטח ישראל
השלכת מטעני נפץ מרצועת עזה לשטח ישראל
התפרעויות ברצועה סמוך לגדר. ארכיון
סגן מנהיג חמאס הביע הערכה למאמצי התיווך המצריים, אך טען כי "ישראל היא זו שהכשילה אותם ולכן הם חזרו ללא הישג. אנו מודים למשלחת הקטארית ולאמיר קטאר על מה שעשו. המשפחות שנפגעו מהקורונה, שמספרן מוערך בכ-17 אלף, יקבלו מענק בסך של מאה דולר - ותשלום המשכורות לפקידים ברצועה יעלה ל-50% מהשכר המלא".

בצה"ל יבקשו לנצל את ההבנות לרגיעה ארוכת טווח מול חמאס

מוקדם יותר הודיע צה"ל כי בשלושת השבועות שבהם נורו רקטות מעזה לשטח ישראל והופרחו בלוני נפץ ותבערה - הותקפו בתגובה 100 מטרות של הארגון ברצועה. על פי הודעת דובר צה"ל, מדובר ב-19 לילות שבהם הותקפו מתחמים צבאיים, תשתיות תת-קרקעיות ועמדות צבאיות של חמאס. לטענת צה"ל, "תקיפות אלה מהוות פגיעה משמעותית בתשתיות ובהתעצמות הצבאית של ארגון הטרור חמאס. צה"ל נמצא במוכנות לפעולה ככל שיידרש".

4 צפייה בגלריה
מפת יעדי הטרור שתקף צה"ל
מפת יעדי הטרור שתקף צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
יעדי הטרור שהותקפו
יעדי הטרור שהותקפו
(צילום: דובר צה"ל)
במהלך התקופה נורו לישראל יותר מ-20 רקטות שלא הסבו נזקים בגוף אך עוררו חרדה בקרב תושבי העוטף ועלו באש 5,700 דונם. בצה"ל מסכמים בסיפוק את החודש המתוח מול עזה, אבל מפצירים בדרג המדיני לנצל את התקופה השקטה שבפתח להאצת מהלכים שישמרו את הרגיעה לתקופה ממושכת, ולא לקפוא על השמרים בגלל שקט מתעתע.
ההבנות הושגו לאחר שהשליח מקטאר הסכים, כפי שצוין, להגדיל את המענק החודשי שניתן לחמאס מכ-28 מיליון דולר לכ-34 מיליון דולר, הישג שיירשם לזכות מנהיג הארגון השולט ברצועה, יחיא סינוואר. ישראל מצידה פתחה מחדש הבוקר את מעברי כרם שלום לסחורות ולסולר לאחר ששוב הורגשו הפסקות חשמל מתמשכות ולחץ שעלה מקרב תושבי עזה.
צה"ל סבור שכמות המטרות שהותקפו ואיכותן שוות ערך ליעדים שהותקפו ביומיים מסיבים של הסלמה בדרום, אך ללא המחיר הכבד של מאות רקטות, נפגעים ישראלים ושיבוש נרחב של חיי תושבי הדרום. בין הנכסים שנגרעו לחמאס: תשתיות לחימה תת קרקעיות ומתקנים לייצור ושדרוג רקטות.
בצבא מסתכלים על החודש האחרון כביטוי מוצק לסברה שלפיה פני סינוואר אינם לעימות אלא לשיקום כלכלי של אזרחיו, והוא יותר מתנהל כ"ראש ממשלת הרצועה" ופחות כראש ארגון טרור.
הפעם, מעריכים בצה"ל, חמאס הבעיר את אש הבלונים כמהלך פנימי - קמפיין לקראת הבחירות בנובמבר להנהגת הארגון - כאות התנגדות לסיפוח והחזרת הרלבנטיות שלו נגד הכיבוש הישראלי וכאיתות לאזרחיו שהוא מנסה לשפר את רווחתם. גם ההתפרצות המחודשת של הקורונה בעזה עזרה לסינוואר לרדת מהעץ ולהצניע את דרישותיו.