נשיא ארצות הברית החליט להקפיא את מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות עד לבחינה מחדש, אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו בטוח שהדבר לא יפגע בהסכם הנורמליזציה בין ישראל למדינה - שכן לדבריו "אנחנו בנקודת האל-חזור". בביקור בנבטים נשאל נתניהו בנוגע לאותה החלטה של ממשל ביידן ואמר: "זה כבר במקום אחר. אני חושב שזה יילך קדימה".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
נקודת אל-חזור. שר החוץ האמירתי, טראמפ, נתניהו ושר החוץ הבחרייני בבית הלבן
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני ביטון
בנימין נתניהו ובני ביטון
הבטיח - שוב - לבחון הקמת שדה תעופה בינלאומי בנגב. נתניהו בנבטים
נתניהו גם העביר שוב מסר לביידן, ועל רקע נאומו של הרמטכ"ל אביב כוכבי נגד הסכם עם איראן, אמר: "קבעתי מזמן שמדינה שחורטת על דגלה את השמדת מדינת ישראל לא תקבל כלי נשק להשמדה המונית כדי לבצע את המשימה הזאת. אני פועל שנים רבות כראש הממשלה כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. ההנחיה שלי היא לפעול בכל החזיתות - הדיפלומטית, המדינית. זה לא השתנה".
לדבריו, חזרה אמריקנית להסכם הגרעין הקיים "תהיה טעות, כי הוא לא מנע מאיראן לקחת את כל הכספים ואת כל ההקלות שהיא קיבלה לטובת מסע כיבושים בתימן, עיראק, סוריה ומקומות באפריקה. זה לא הביא לנו שלום, זה הביא כיבוש אכזרי והרבה טרור. אסור לחזור להסכם הזה. אני חושב שזו תהיה טעות ומקווה שגם לא יעשו את זה".
נתניהו אמר בנבטים גם כי החליט להביא לבחינה מחודשת את האפשרות להקים שדה תעופה בינלאומי בנגב. לדבריו, "אני הולך להקים צוות מומחים שיבחן את הנושא מחדש". יש לציין כי מדובר במחזור הבטחת בחירות של נתניהו - שכן גם בספטמבר 2019 הוא אמר שתיבחן מחדש הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים. בתגובה מסרו נציגי מטה הנגב והצפון כי "ראש הממשלה צריך להוביל החלטה מנהיגותית וחיונית למשק - הקמת שדה התעופה הבינלאומי השני של ישראל בנבטים שבנגב. כל חוות הדעת קובעות חד-משמעית כי נבטים הוא המקום הנכון כלכלית, חברתית וסביבתית".
לדברי המטה, "בנבטים קיים שדה אזרחי בו הוקמו מסלולי הטיסה הארוכים במזרח התיכון בעלות של מיליארדי שקל, ותוך שנים ספורות ניתן להפעיל שם שדה תעופה מתקדם שיוביל ליצירת 30 אלף משרות חדשות בנגב". על ההבטחה של נתניהו להקמת ועדת בדיקה אמרו התושבים כי "שבענו מהבטחות בחירות - צריכים מעשים והחלטות ממשלה. אנחנו קוראים לראש הממשלה להודיע מיד על עצירת התוכניות לשדה תעופה בעמק יזרעאל, שעלולות לפגוע אנושות בחקלאות המקומית, בשטחים הפתוחים ובבריאות התושבים".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בחינה שגרתית של העסקאות של הממשל הקודם? ביידן
(צילום: AP)
אתמול כאמור החליט ביידן להקפיא את עסקת מכירת מטוסי הקרב החמקנים מסוג F-35 לאמירויות. גורמים במחלקת המדינה אמרו כי ההקפאה היא חלק מבחינה שגרתית שעורך כעת הממשל החדש לעסקאות שנחתמו בתקופת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
החתימה על רכישת 50 המטוסים החמקנים, שמהווים את החלק המרכזי מהעסקה ששווייה 23 מיליארד דולר, נעשתה לפי הדיווחים רגע לפני חילופי השלטון בארה"ב לפני שבוע. לפי דיווח אז שפורסם בסוכנות הידיעות רויטרס, העסקה נחתמה שעה לפני השבעת ביידן וכללה גם 18 מל"טים חמושים מסוג MQ-9B.
באוגוסט אשתקד חשף נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" כי הנסיכות תקבל חמקנים ומל"טים מהסוג המתקדם ביותר, ובתגובה טען אז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מדובר בפייק ניוז מוחלט".
למרות ההכחשות שנשמעו תחילה בישראל, בממשל טראמפ קישרו בין העסקה שנרקמה להסכם השלום. "ההסכמה ההיסטורית של האמירויות לנרמל את היחסים עם ישראל מאפשרת הזדמנות של פעם בדור לשנות לחיוב את המבנה האסטרטגי של האזור", אמר בנובמבר מזכיר המדינה דאז מייק פומפאו. "יריבינו, במיוחד באיראן, יודעים את זה ולא יימנעו מאף צעד שנועד לסכל את ההצלחה המשותפת הזו".
בצל ההחלטה להקפיא את עסקת הנשק, אמש הודיע פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שבתחומי אחריותו גם המזרח התיכון, כי כוחות חיל הנחתים האמריקני (המארינס) השלימו אימונים שנמשכו שבוע שלם יחד עם עמיתיהם באיחוד האמירויות. היום הגיע לישראל מפקד פיקוד מרכז של הצבא האמריקני, גנרל קנת מקנזי, בטיסה מכוויית.
במקביל, אתמול חלף מעל האזור, בפעם השישית בחודשים האחרונים, מפציץ אסטרטגי מסוג B-52. גורם צבאי בכיר בארה"ב אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" שהמפציץ נשלח למפרץ הפרסי מבסיס חיל האוויר האמריקני ברקסדייל שבלואיזיאנה, ויחלוף בדרכו מעל ירדן וסעודיה, לפני שיחזור לארה"ב.