נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הגיב היום (ד') לראשונה לסנקציות שהטילה ארה"ב על ארצו, כעונש על החלטתה לרכוש מערכות הגנה אוויריות מרוסיה. שתי המדינות חברות בברית ההגנה הצפון אטלנטית (נאט"ו), והפרשה מעיבה מאוד על היחסים ביניהן. ארדואן תיאר את הסנקציות האמריקניות כ"מתקפה עוינת" מצד וושינגטון, שמטרתה לדבריו להפוך את אנקרה לתלויה באמריקנים – ניסיון שדינו לדבריו להיכשל.
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. טוען שה-S-400 זה רק תירוץ כדי להפוך את ארצו לתלויה באמריקנים
(צילום: AFP)

הסנקציות האמריקניות שהוכרזו ביום שני מופנות נגד בכירי התעשייה הביטחונית של טורקיה, שאחראית על העסקה במסגרתה רכשה אנקרה את מערכת ההגנה האווירית S-400. הסנקציות הוטלו מתוקף חוק שמטרתו להדוף את ניסיונותיה של מוסקבה להרחיב את השפעתה בעולם, וזו הפעם הראשונה שוושינגטון משתמשת בו כדי להעניש בעלת ברית.
בנאום ששודר לאומה בטלוויזיה אמר ארדואן כי הסנקציות רק יחזקו את נחישותו להפוך את התעשייה הביטחונית של טורקיה לעצמאית. הוא תקף בחריפות את הממשל האמריקני, שקיבל את ההחלטה להטיל סנקציות שבועות ספורים לפני שהנשיא הנבחר ג'ו ביידן יחליף את דונלד טראמפ בבית הלבן.
"איזו מין ברית זו?", תהה ארדואן, כשהוא מתכוון ליחסים עם וושינגטון, יחסים שכבר כמה שנים נמצאים במתיחות סביב שלל סוגיות. "איזו מין שותפות זו? ההחלטה הזו היא מתקפה עוינת נגד זכויותיה הריבוניות של ארצנו".
2 צפייה בגלריה
מערכת ה-s400 הגיעה הבוקר לטורקיה מבסיס ברוסיה
מערכת ה-s400 הגיעה הבוקר לטורקיה מבסיס ברוסיה
מערכות ההגנה הרוסיות באנקרה. אנקרה סולקה כבר מתוכנית מטוסי ה-F-35
(צילום: EPA)
היעד האמיתי הוא לחסום את ההתפתחות שהשיגה לאחרונה ארצו בתחום ההגנה ולהפוך אותנו פעם נוספת לתלויים בהם לחלוטין", הוסיף ארדואן. "אם סוגיית ה-S-400 לא הייתה קיימת, הם לבטח היו משתמשים בסוגיות אחרות".
ארדואן הבטיח כי כעת "נעבוד קשה כפליים ממה שעבדנו בעבר – כדי להפוך את התעשייה הביטחונית שלנו לעצמאית בכל התחומים, וכדי להאיץ פרויקטים שמובילה נשיאות התעשייה הביטחונית שלנו. נעניק תמיכה גדולה אף יותר לחברות התעשייה הביטחוניות שלנו".
אנקרה רכשה את מערכות ה-S-400 באמצע 2019, למרות מחאותיה של ארה"ב ואזהרותיה שמהלך שכזה יוביל לעיצומים. ההנהגות בוושינגטון ובברית נאט"ו הביעו חשש שהשימוש של הטורקים בנשק הרוסי יאפשר למוסקבה לחשוף סודות צבאיים של צבאות המערב, בראש ובראשונה כאלה הקשורים למטוסי ה-F-35 החדשים. ארה"ב כבר סילקה את אנקרה מתוכנית ה-F-35 שלה כעונש על הרכישה, אם כי בנאומו היום טען ארדואן שארצו ממשיכה לייצר חלקים שונים של המטוס.
טורקיה טוענת כי הנשק הרוסי לא מהווה סיכון למערכות הצבאיות של מדינות נאט"ו, מכיוון שאין בכוונתה לשלב אותם ביחד. אנקרה טענה גם כי לא הייתה לה ברירה אלא לרכוש את המערכות הרוסיות, בגלל שארה"ב לא אפשרה לרכוש טילי פטריוט. ארה"ב דוחה את הטענה הזו ואומרת כי המשא ומתן לרכישת טילי הפטריוט נכשל עקב דרישת אנקרה לקבל זכויות על הטכנולוגיה הזו, מה שהיה מאפשר לה בעתיד לייצר בעצמה את הטילים.