בית המשפט דחה היום (ב') את בקשת יאיר נתניהו, בנו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, לביטול פסק הדין שניתן נגדו בתביעת לשון הרע שהגיש נגדו אבי אלקלעי, לשעבר עורך בכיר בוואלה. נתניהו הבן חויב לפצות את אלקלעי ב-250 אלף שקל לאחר שלא הגיש כתב הגנה וכעת נדרש לשלם גם הוצאות משפט של 29,250 שקלים. יאיר נתניהו הודיע שיערער על ההחלטה.
1 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט. ארכיון
(צילום: יריב כץ)
בתביעת הדיבה נגדו, נטען כי נתניהו שיתף ברשתות החברתיות מידע שלפיו אלקלעי הוא "שתול של קרן וקסנר" ששותף לקונספירציה נגד אביו. עוד נאמר כי אלקלעי שותף למעשים שצריך לחקור, ולכן יש לעצור אותו בגינם. בידיעות ששיתף נתניהו הבן נכתב כי אלקלעי "פברק" התכתבויות עם מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. נתניהו הוסיף לפרסום המקורי את הבקשה "שתפו, שתפו, שתפו". לאחר קבלת התביעה טען כי כלל לא קרא את הידיעה שקישר וכי מדובר בסך הכול בקישור. יאיר נתניהו קיבל התראה לפני תביעה לבית ראש הממשלה בבלפור, שנמסר לנציג שם.
נתניהו והבלוגר אבשלום זלינגר נתבעו בסכום של 500 אלף שקלים בתביעת דיבה ולשון הרע. מאחר שיאיר נתניהו נמנע מהגשת כתב הגנה במשך שלושה חודשים, ניתן פסק הדין נגדו. הרשם הבכיר אבי כהן מבית משפט השלום בתל אביב קבע 80 יום אחרי מסירת התביעה פסק דין אוטומטי נגד נתניהו הבן, לאחר שלא השיב בכתב הגנה. פסק הדין נשלח אף הוא לכתובת הרשומה של יאיר נתניהו במשרד הפנים במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. לפי פסק הדין, נתניהו נדרש לשלם לאלקלעי 250 אלף שקלים כפיצוי ועוד הוצאות שונות בגובה של כ-37 אלף שקלים. ההליכים נגד הבלוגר זלינגר נמשכו בנפרד.

השופטת על יאיר נתניהו: "אין לו כל מעמד רשמי במעון רה"מ"

יאיר נתניהו ערער על ההחלטה הזו וטען כי התביעה לא הומצאה לידיו כדין. בתצהיר שהוגש בשנה שעברה על ידי עורך דינו יוסי כהן כי החלטת בית המשפט במעמד צד אחד, "ניתנה עקב הטעיה וחוסר תום לב של אלקלעי". לדברי נתניהו הבן, אישור המסירה אינו עומד בדרישות הדין. "מדובר בניסיון הטעיה חמורה, אישור המסירה אינו שלם ואין בו חתימה של דבר מקבל הדואר". השופטת כוכבה לוי מבית משפט השלום בתל אביב דחתה טענות אלו על הסף, קבעה שכתב התביעה הועבר אליו כדין ודחתה את בקשת הביטול. "אין חולק כי הנתבע אינו ראש הממשלה, ולא טען שהוא עובד משרד ראש הממשלה. הלכה למעשה אין לו כל מעמד רשמי בקשר למשרד ראש הממשלה או מעון ראש הממשלה זולת היותו בנו הבגיר של ראש הממשלה שמתגורר במעון".
עוד קבעה השופטת כי "כי לנתניהו הייתה בכל מקרה ידיעה קונסטרוקטיבית מהותית על התביעה שהוגשה נגדו. המצאת כתב האישום למעון הרשום היא 'כדרך המלך'. באיחור משמעותי של תשעה חודשים הגיש המבקש בקשה לתיקון הבקשה לביטול פסק הדין. המבקש לא טרח לברר או להביא ראיות שיתמכו בטענתו כי דבר הדואר לא נמסר לו". לפיכך, הטילה על נתניהו גם הוצאות משפט של כ-29 אלף שקלים.
עורך דין רון לוינטל שייצג את אלקלעי מסר בתגובה: "בית המשפט יצא, בין היתר, נגד הכפשת התובע ונגד הכפשתי כעורך דינו, וקבע חד-משמעית כי לא נפל כל פגם בהמצאת התביעה שהגיעה, על-ידי דואר ישראל, עד התיבה הפרטית ששימשה אותו בבית ראש הממשלה. בית המשפט גם קבע שאין לנתניהו הגנה, כך שגם אם היה פסק הדין מבוטל כאן, הוא היה מחויב בפיצוי בתחנה הבאה ממילא. גם התגובה של יאיר נתניהו בציוץ בטוויטר יום לאחר הגשת התביעה, שם התייחס לכתב התביעה, ובעוד בחקירתו טען כי דיבר בכלל על מכתב ההתראה, שימשה את השופטת בהחלטתה, וגם לגביה קבעה כי נתניהו, ולא בפעם הראשונה בהליך זה, לא אמר אמת".
מטעמו של יאיר נתניהו נמסר בתגובה: "החלטת בית המשפט מתעלמת מהעובדות ומהחוק. מעולם לא קרה בישראל שבקשה לביטול פסק דין, שניתן בהעדר כתב הגנה - לא התקבלה. בית המשפט התעלם מהעובדה שיאיר מעולם לא קיבל את התביעה, ומתעלם מהחוק שקובע את ההשלכות שנובעות מאי-מסירת כתב תביעה. בכוונתו של יאיר לערער".