2 צפייה בגלריה
שיח' כמאל ח'טיב
שיח' כמאל ח'טיב
שייח כמאל חטיב
בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את ערעורו של השייח כמאל חטיב, סגן יו"ר התנועה האיסלאמית בצפון שנאשם בעבירות הסתה ותמיכה בארגון טרור, והורה היום (ראשון) על שחרורו ממעצר עד לתחילת המשפט. בית המשפט קבע שורת תנאים לשחרור השייח, בהם איסור שימוש באינטרנט, איסור הגעה להתקהלות של יותר מ-15 בני אדם, הרחקה מכפר כנא למשך 45 ימים, איסור על נאומים, דרשות וראיונות, וחתימה על ערבות עצמית של 20 אלף שקל.
חטיב לא אמור היה להשתחרר לביתו, אך המחוזי הפך את החלטתו של נשיא בית משפט השלום בנצרת, דורון פורת, שקבע כי השייח יישאר במעצר עד תום ההליכים נגדו. השופט המחוזי ערפאת טאהא סקר את שלושת האישומים נגד השייח וקבע כי ביחס לאישום הראשון, חומר הראיות דל, וכי באישום השלישי "כלל לא קיימות ראיות לכאורה לכך שהעורר ביצע עבירת ההסתה". כמו כן, השופט אמר לתובעים כי הסיכוי להרשעה בתיק אינו גבוה.
השופט טהאה הוסיף כי על אף שקיימת עילת מעצר על מסוכנות בשל מעמדו של השייח, עוצמתה אינה גבוהה במיוחד. בנסיבות אלה, אינני יכול לקבל את קביעת בית המשפט קמא כי לא תסכון בעניינו של העורר שום חלופה", קבע. המדינה ביקשה לעכב את ההחלטה ב-48 שעות - אך השופט דחה את הבקשה.
בכתב האישום נגד חטיב נטען כי לאורך כל תקופת המהומות בין ערבים ויהודים במהלך השבועות האחרונים, פרסם דברי שבח למתפרעים בעמוד הפייסבוק שהוא מתפעל, ולו כ-166 אלף עוקבים. אחרי הפגנות תושבים ערבים ביפו ב-19 באפריל כתב בין היתר: "גיבורי יפו עומדים איתן כל יום כגורם בעל משקל. כל הברכות והנשיקות לכל אחד מכם. אריות יפו. יפו היא ההוכחה הסופית לכישלון המפעל הציוני למחיקת זהות אנשינו על אף 73 שנים מאז הנכבה של יפו ושל כל פלסטיני".
בעקבות האירועים ביום ירושלים, עם תחילת מבצע "שומר החומות", וההתפרעויות שהתחילו לאחר מכן, נאם חטיב בעצרת שהועברה בשידור ישיר ושיבח את האירועים בירושלים, בלוד ובערים מעורבות אחרות שבהן היו התפרעויות. "אני חושב שאנחנו נמצאים במצב חדש", אמר, "מה שקרה אתמול בלוד והשלכותיו היום, ובכפרים אחרים, בפרט עם ההסלמה וקריאה להקמת מיליציות בלוד כפי שקרה אתמול. בלוד הכריזו על הקמת מיליציה של 300 צעירים יהודים, משום שהמשטרה אינה מסוגלת להרתיע את הערבים, ולכן אנו נרתיע אותם. אנחנו נכנסנו למצב חדש, דבר שדורש מאיתנו אחדות ועמידה כתף אלא כתף, ולהתנער מכל אפשרות שבה הפירוד ייכנס בינינו".