דיון נוסף במשפט נתניהו: חקירתו הנגדית של מנכ"ל וואלה לשעבר, אילן ישועה, בתיק 4000 נמשכה היום (רביעי) בבית המשפט בירושלים. עורכת הדין של איריס אלוביץ', מיכל רוזן-עוזר, היא שחקרה אותו, וניסתה להראות כיצד היה מנכ"ל שמתערב בתכני האתר, ללא קשר למשפחת נתניהו. כך הוצג כיצד ביקש להתערב בכתבה שקשורה למנכ"ל בנק הפועלים, ואיך דרש שינויים בסיקור אירועים עולמיים. ישועה והסנגורית אף התווכחו מי יזם שינוי סיקור בוואלה לרעת השר גלעד ארדן. ישועה טען שאלוביץ' לחץ עליו בנושא, והסנגורית טענה כי הוא עצמו ייצר את הלחץ על עורכיו.
סיקור הפיגוע בניס: רוזן-עוזר תיארה כיצד ישועה נתן הנחיות לראש מערכת החדשות מיכל קליין, כיצד לסקר את הפיגוע ב-2016 בו נרצחו 86 בני אדם. "אתה מעורב כל הזמן", הטיחה בישועה שענה: "אני מעורב יחד עם העורכים וינון ואלקלעי (העורכים הראשיים) בגיבוש פורמטים".

סיקור זכייתו של טראמפ בבחירות בארצות הברית: ישועה כתב לקליין – "תהיו ערניים ואינטנסיביים, כל גופי התקשורת בעולם חוגגים ואתם ישנים. תתפרעו, תפסיקו לחסוך בדרמות. למה תמונה של מטוס שהוא כבר מעל שעה בבית הלבן? זה ממש חובבני. מי עורך את עמוד הבית? אני שופך על החדשות עשרות מיליונים".
ישועה הוסיף כי "הוא (עורך ההומפייג') לא יכול להישאר. נצטרך להחליף אנשים ולקבוע מדדים". רוזן-עוזר שאלה אם "גם התנהלות זו היא חלק מהתפקיד כמנכ"ל?", וישועה ענה כי "מנכ"ל מעורב תמיד מה יהיה בהומפייג', מה המשלוח של הפושים. אני לא אומר מה לכתוב שטראמפ הוא ליברל, טיפש או חכם". רוזן-עוזר שאלה כיצד זה מתיישב עם "תמונת המנכ"ל הלא-מתערבת שהצגת?", והוא עונה: "חוסר ההתערבות הוא בעבודת המערכת העיתונאית. ביצועים שקשורים לרייטינג לא קשורים".
5 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט
אילן ישועה בבית המשפט
ישועה בבית המשפט, אתמול
(צילום: עמית שאבי)
כתבה על בנק הפועלים: ישועה הנחה להוריד כתבה על הבנק, שכותרתה "מס הכנסה חייב אותי בכופר משום שאחי מנכ"ל בנק הפועלים", של הכתבת גלי גינת. "אני מבקש שתעיף את זה לכל הרוחות", הוא כותב לעורך האתר אבי אלקלעי שעונה: "הידיעה לגיטימית, אין לי כלים להוריד את זה". ישועה עונה: "אני לא רוצה את זה באתר, היא צהובה". רוזן-עוזר שאלה מי פנה אליו להתערב בידיעה, והוא ענה כי הייתה הוראה קבועה לגבי קינן מאלוביץ'".
"הייתה הוראה חד משמעית להיזהר עם בנק הפועלים", המשיך ישועה. "שאול אמר שזה מאוד חשוב – בנק הפועלים". ישועה עוד כתב לאלקלעי: "אתה פשוט חושש מברוך (ראש מערכת החדשות אז – ג"מ), והתגובות הפסיכופטיות שלו". "ברוך הוא עיתונאי מצוין", משיב ישועה. "לא שיתף פעולה עם הסיקור המוטה".
לתקוף את הארץ: רוזן-עזר סיפרה כי ב-2016, עיתונאי יהודי-אמריקני בכיר בשם ג'פרי גולדברג צייץ כי הוא מתכוון להיפרד מעיתון הארץ, בגלל טורי דעה אותם כינה "אנטי-ישראלים". היא מספרת כי איריס אלוביץ' העבירה לישועה פרסום על כך, וידיעה נוספת על מילואימניקים נגד העיתון. לדבריה האירוע יצר סערה במערכת וישועה כתב לקליין: "אבי רק שמח שאת נכנסת לחדר וצועקת, תקטיני את הדרמות".
קליין השיבה לישועה: "תיתן לי לנהל את מערכת החדשות, אני לא רוצה להיות מעורבת בענייני 'הארץ'". ישועה טוען כי זה מחזק את דבריו: "בואו נזכור מאיפה זה התחיל? מפנייה של איריס. היו גם שיחות סביב הנושא הזה. המלחמה ב'הארץ' וב'דה מרקר' כי הם תוקפים את שאול ברורה. מיכל קליין הייתה מצטיינת במצטיינות. זה היה סיוט נמשך". "מול העורכים השתמשתי בנרטיבים שמופעלים עליי. שאול ואיריס השתמשו בהם גם", המשיך ישועה. "ברור שזה פוליטי. יום-יום מאיימים, היה לחץ אינטנסיבי כלפיי". במהלך הדיון הוצג פתק שכתב בנייד ישועה לעצמו: "לקעקע את עיתון 'הארץ', גדעון לוי פוסט-ציונות, מקורות מימון". ישועה הסביר: "כתבתי לעצמי בהקשרים שבהם אני חי. היו אינסוף פעמים ששאול ואיריס לחצו לצאת נגד 'הארץ' ו'דה מרקר'".
נגד גלעד ארדן: במאי 2017 פורסמה הכתבה – "הערב החגיגי שהפך למופע חמיצות מופגנת", שעסקה בהשבעת ממשלת נתניהו. ארדן סירב להישבע לממשלה כי כעס על חלוקת התיקים.
רוזן-עוזר סיפרה כי "שלוש שעות וחצי אחרי שעלתה, שאול כותב לך – 'הכתב עמרי נחמיאס כותב ההיפך ממה שאנחנו רוצים... מה אתה חושב על זה?'". ישועה השיב לכך: "הוא נתן הוראה ועשיתי. לא השקעתי בכך מחשבה. היו אינסוף תדרוכים של שאול נגד ארדן. שאול טען שהוא 'איש ששונא אותו וגורם לו נזק'". ישועה מצוטט כשהוא כותב לאלקלעי: "סלק כל תמונה וכל אזכור ל'ייצור' (ארדן). אל תיתן לו שום במה".
אחר כך הציע ישועה שוב להביא לאתר את ערן טיפנברון, עורך ynet דאז, והסביר: "חשבתי שיכול להיות שהיה רצון להביא מישהו ש'מבין את כללי המשחק". רוזן-עוזר טענה שההצעה לא הייתה רעיון של אלוביץ', שאמר כי "אין לו טענה לעורך". ישועה הסביר בדיון: "זה הכול חלק מדו-שיח ביני לבין אלוביץ' שנמשך כמה שנים. אתם לוקחים קטעים מבודדים כאילו לא דיברנו לפני זה, ושאול אמר שצריך לסלק את אלקלעי".
השמלה של מירי רגב: דוגמה נוספת שעלתה מאותו חודש - כתבה ביקורתית בקשר לשמלה עם תמונה של ירושלים, שלבשה שרת התרבות דאז מירי רגב מהליכוד בפסטיבל קאן.
ישועה נזף אז בעורך אבירם אלעד על הפרסום: "אתה מזלזל באינטליגנציה שלי ופוגע קשות בחברה. אף גוף תקשורת לא פועל בחלל ריק. גם עמוס שוקן ניסה ליישר הדורים עם נוחי. וגם הוא, אני מבטיח לך, לא יכתוב מחר כתבה שלילית על נבזלין".
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ' בדיון בשבוע שעבר
(צילום: עמית שאבי )
רוזן-עוזר מזכירה כי כתב לאלקלעי: "לא רוצה לארדן שום במה. אתה הופך את וואלה לבמה בולטת של מי שבא להרוס אותה. הוא מנצל במה לתקוף את ביבי ובזק". ישועה עונה בדיון: "זה התבטאויות שלי כהד לדרישות של שאול. הזמנתי את ארדן ליום העצמאות ושאול כתב – 'שלא תעז להזמין את המנוול'".
שפה בוטה על משפחת נתניהו: רוזן-עוזר הציגה תכתובת של אלקלעי שכותב "ששלטון הרשע ייגמר". ישועה מסביר בדיון: "הוא מתכוון לשלטון של ביבי". עוד מוצגת התכתובת של אלקלעי: "מה יהיה עם הכלב המלכותי? ממי אפשר לקבל פרטים על המסכנה שהייתה איתו?". ישועה מסביר כי "אני מתאר לעצמי שהם מדברים על יאיר. מישהו אחר קרא לו 'ילד זין', והתשובה מראה שהם אילצו לצלם צילום פפראצי של יאיר. הם חיכו לו שעות לצילום מוזמן".
בתכתובת נוספת כותב אלקלעי: "אל תשכח מי זה החרא האמיתי הגדול", וישועה מסביר: "הוא התכוון לראש הממשלה. אלו לא לדעתי עמדות פוליטיות, ראית באיזה הקשר זה נאמר". עוד הוסיף כי "אבי אלקלעי הוא בחור מקסים שספג אביוז, ושפתו ססגונית. ככה הוא מדבר".
כינויים במערכת וואלה: רוזן-עוזר ציינה מספר התבטאויות – האחת בין שאול ואיריס לישועה, שבה כתבו כי "אבי אלקלעי מטומטם". כינוי נוסף שהוצג הוא לשרה נתניהו, שנקראה "המטורף", וגם "אשת ראש ממשלת צפון קוריאה".
האפשרות לגיוס עורך ראשי: רוזן-עוזר שאלה אם ישועה רצה "להעתיק את מודל העבודה של נוני מוזס". וישועה השיב: "כמו ששאול רוצה". ישועה סיפר בדיון כי נפגש עם טיפנברון ועם חלק מחברי ההנהלה, שחשבו "שהוא פחות יתאים לעבודת הצוות שלנו". בשיחה הוא אמר לי 'לי יש כספת ולו יש כספת', על יחסיו עם המוציא לאור של ידיעות אחרונות".
אחרי הפגישה המליץ לאלוביץ' לא לשכור את שירותיו. ישועה: "לבד מלפגוש אותי הוא פגש חלק מחברי ההנהלה שלנו. והם חשבו שהוא פחות יתאים לעבודת הצוות אצלנו. נאמר לי שיש איתו בעיית אמינות - בשיחה הוא אמר "לי יש כספת ולו יש כספת" על יחסיו על מו"ל ידיעות, הוא אמר שהוא מקליט את נוני מוזס. ישועה לאחר הפגישה עמו המליץ לאלוביץ' לא לשכור את שירותיו.
5 צפייה בגלריה
אבי אלקלעי
אבי אלקלעי
אבי אלקלעי
(צילום: מוטי קמחי )
טור דעה של ערן זהבי: בדיון תואר כיצד זהבי פרסם טור דעה, שעורר לדברי רוזן-עוזר חרם של ynet על הכדורגלן. "זה מדהים אותי בכל פעם מחדש", כתב אז ישועה לאלוביץ'.
העורך אבירם אלעד והדרישה לפיטוריו: רוזן-עוזר טענה כי ב-2016 ביקשו לפטר את אלעד – וכי מי שרצה היה ישועה עצמו ולא הזוג אלוביץ', זאת למרות שידעו כי שרה נתניהו מתנגדת למינויו. ישועה הכחיש בתוקף וטען כי הוא זה שרצה שאלעד יישאר.
איריס אלוביץ' כתבה לישועה על הרקע הזה: "אני אנסה לפזר את המוקש הזה", וישועה הסביר בדיון כי "המוקש הוא הפיצוץ בין הזוגות (נתניהו ואלוביץ' – ג"מ)". רוזן-עוזר שאלה אם ידע על קשר חברי בין שרה נתניהו ואיריס, וישועה מאשר.
ישועה הוסיף בדיון כי "היה רצף שיחות ופגישות, ושאול ביקש ממני לשלוח את אבירם. אני הבאתי אותו, למה שאני אשלח אותו?". למחרת אמר לי שאול: "אני לא יודע מה איתך, אבל אצלי הוא גמר". ישועה טען בדיון כי הדרישה לפטרו נאמרה מפורשות, אך רוזן-עוזר הציגה התכתבות בה ישועה שואל את אלוביץ': "אתה רוצה שאני אשלח אותו?", ואלוביץ' משיב בשלילה.
מינוי כתבים ופרשנים: רוזן-עוזר שואלת מי מחליט על מינוי הכתבים והפרשנים באתר? וישועה השיב כי "את ינון מגל הביא אבירם. את רוב הכתבים אני מאשר להביא תקציבים. יש אנקורים בולטים שאני אישרתי וגייסתי". הוא הוסיף בדיון כי "יכול להיות שהייתי מעורב לעתים, אבל לא בהכול", ואישר כי הכתבים שמונו לא היו מקורבים לזוג אלוביץ'.
אז שאלה רוזן-עוזר על כתבה של הילה קובו, מגישה באתר דאז. ישועה כתב בזמן אמת כי מדובר ב"מאמר פוסט-ציוני". בדיון הסביר: "האמירות שלי נבעו מפחדים שלי, שלא יהיו אצלנו כתבות שמזוהות עם השמאל. האם באופן רגיל אני מתערב בזה? לא".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בבית המשפט, בחודש שעבר
(צילום: אורן בן חקון)
הריאיון של דב גילהר ונתניהו: רוזן-עוזר מציגה תכתובת בה כותב ישועה כי "זה בניגוד מוחלט לקו שדובי ישאל שאלה חיובית. אני עם דובי גמרתי, זו חוצפה". בדיון הסביר כי "זה יום הבחירות, וזה מראה את הבהלה שלי. מה הוא עשה בסך הכול? שאל שאלה. ואני מנכ"ל מבוהל, זה מראה את עוצמת הלחץ וההיסטריה".
דברים דומים כתב באותו יום גם לאלקלעי: "מבחינתי זה נגמר". בדיון הוסיף על עריכת הריאיון וההתנגדות לשאלות של גילהר: "מה שאני מבקש זו תועבה עיתונאית, זה מבטא את הלחץ שלי".