6 צפייה בגלריה
הנושאים המדיניים-ביטחוניים תקועים
הנושאים המדיניים-ביטחוניים תקועים
הנושאים המדיניים-ביטחוניים תקועים
(צילום: AP, EPA)
בשעה שהפוליטיקאים עסוקים, שוב, במלאכת הרכבת ממשלה וראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ מתנצחים ביניהם, ישנן שש סוגיות בוערות, הקשורות למדיניות חוץ וביטחון, שנותרו תקועות. ראש הממשלה לא מכנס את הקבינט ואת הפורומים הרלוונטיים, ומותיר סוגיות חשובות ללא הכרעה, כשבשבוע הבא אמורים להתקיים שלושה דיונים במשפטו - עיסוק שעלול לגזול מזמנו במקרה שיידרש להתייצב לדיונים. אלו הסוגיות שעל הפרק ולא זוכות למענה:

החקירה בהאג

ישראל חייבת להשיב עד 9 באפריל לתובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי האם היא מבקשת לחקור בעצמה חשד לפשעי מלחמה במבצע צוק איתן.
6 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי הבינלאומי ב האג
בית הדין הפלילי הבינלאומי ב האג
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
(צילום: AP)
ישראל כבר קיבלה אורכה של 30 יום להשיב לפנייתה של התובעת, אולם באופן תיאורטי ניתן יהיה לבקש דחייה נוספת לבקשתה בנימוק של מגעים להרכבת הממשלה. עם זאת, החול בשעון הולך ואוזל, ועל ישראל לגבש תשובה בנושא בהקדם.

העברת חיסונים למדינות בחו"ל

בסוף מאי יפוג תוקפם של 25 אלף חיסונים של מודרנה שנמצאים כרגע בישראל. חרף זאת, כבר כמה שבועות הממשלה גוררת רגליים ולא מחליטה לאילו מדינות בעולם תעביר ישראל את החיסונים. מדובר בצעד מדיני חשוב מאוד.
6 צפייה בגלריה
אילוסטרציה חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה
אילוסטרציה חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה
למי תעביר ישראל את חיסוני מודרנה?
(צילום: AFP)
בעבר ביקש המטה לביטחון לאומי לחלק 45 אלף מנות חיסון לכ-20 מדינות, אך המהלך הוקפא בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה לאחר 20 אלף בלבד, מכיוון שלא התקיים על כך דיון מסודר בקבינט.

הגרעין האיראני

ישראל אמנם לא אמורה לקחת בעצמה החלטות כבדות משקל בנושא, אך היא בהחלט חייבת לגבש עמדה ברורה ואסטרטגיה מסודרת לגבי בקשותיה מהאמריקנים, זאת בייחוד לאור הדיווחים בארה"ב שלפיהם וושינגטון עומדת להציע לאיראנים הקלות בעיצומים בתמורה לכך שטהרן תפסיק את ההפרות של הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ארה"ב תעניק לאיראנים הקלות בעיצומים? ביידן ורוחאני
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
גורמים מדיניים אומרים כי דווקא בעת הזו חשוב שישראל תבהיר לאמריקנים היכן הקווים האדומים שלה, על מה מוכרחים להתעקש ואילו דרישות ותנאים יש להציב לאיראנים, כגון פיקוח ובקרה שוטפים. בזמן שישראל קופאת על שמריה, האיראנים, כך לפי דיווחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ממשיכים להתקדם לייצור פצצה גרעינית.

בחירות ברשות הפלסטינית

ישראל צריכה להחליט אם לאפשר לפלסטינים לקיים בחירות במזרח ירושלים ובאיזו מתכונת, האם דרך סניפי הדואר או בדרך אחרת.

המשבר עם ירדן

חרף מצוקת המים בירדן, ישראל לא מאשרת לממלכה את בקשתה להגדיל כעת את כמות המים המועברת אליה באופן קבוע מאז הסכמי השלום.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
נתניהו והמלך עבדאללה. משבר שיסתיים בפיצוץ?
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
דומה שהמשבר בין המדינות מרקיע לשיאים חדשים ואין ניסיון מצד לשכת ראש הממשלה להרגיע את הרוחות, אלא בדיוק להיפך. משבר כזה עלול להסתיים בפיצוץ עם שכנתנו שעשוי לעלות לישראל ביוקר.

ההכרה בחיסון הסיני והרוסי

במסגרת הסיכום בין נתניהו לבין יורש העצר של איחוד האמירויות, המדינות יקימו מסדרון שיאפשר למחוסנים לבקר בשתי המדינות. ואולם, באמירויות משתמשים גם בחיסון הסיני, בעוד משרד הבריאות הישראלי מסרב בתוקף להכיר בו.
6 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד
מוחמד בן זאיד
ישראל לא מכירה בחיסון הסיני, באמירויות מחסנים איתו את האזרחים
(צילום: AP)
כדי ליצור מסדרון כזה חייב להתקיים דיון בקבינט הקורונה או בקבינט המדיני-ביטחוני, שבו ידונו איך מייצרים מתווים שיאפשרו כניסה של תיירים ואנשי עסקים מאבו דאבי ודובאי לישראל. החשש: במידה שישראל תמשיך לעכב את ההחלטה הדבר עלול להוביל למשבר מול האמירותים.