3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
חלון ההזדמנויות הולך ונסגר - וארה"ב מנסה למנוע קיפאון עד ספטמבר. רוחאני וביידן
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
לקראת פריצת דרך בין וושינגטון לטהרן? האתר האמריקני "פוליטיקו" דיווח הלילה (בין שני לשלישי) כי ארצות הברית תציע לאיראן הצעה חדשה במטרה לשבור את הקיפאון מולה ולהיכנס למשא ומתן ישיר על חזרה להסכם הגרעין. לפי הדיווח, ההצעה תבקש מאיראן לעצור חלק מפעילותה הגרעינית, כמו הפעלת הצנטריפוגות המתקדמות והעשרת האורניום ל-20%, ובתמורה ארה"ב תקל בחלק מהסנקציות שהוטלו על איראן. אחד הגורמים ששוחחו עם האתר הדגיש כי פרטי ההצעה החדשה עדיין מתגבשים.
3 צפייה בגלריה
 המשטר לא יאפשר מהלכים משמעותיים בזמן מערכת הבחירות. חמינאי
 המשטר לא יאפשר מהלכים משמעותיים בזמן מערכת הבחירות. חמינאי
המשטר לא יאפשר מהלכים משמעותיים בזמן מערכת הבחירות. חמינאי
(צילום: EPA)
הדיווח בפוליטיקו מייחס את הדברים לשני גורמים הבקיאים בפרטים, שהם אמרו כי מטרת ההצעה היא להוביל לפריצת דרך בשיחות עם איראן כבר השבוע. אחד מהם אף אמר כי "מטרת ההצעה היא, יותר מכול, ניסיון להביא להתחלה של שיח בין ארה"ב לאיראן". הדיווח מצטרף לדברים שאמר לאחרונה גורם אמריקני לרויטרס: אותו גורם ציין כי ארה"ב אינה חושבת שאיראן צריכה לחזור לקיים את כל ההסכם לפני שוושינגטון תנקוט צעדים גם כן.
באתר פוליטיקו ציינו כי בכיר בממשל ביידן שאליו פנו סירב לדון בפרטי המגעים הדיפלומטיים, אך הצהיר: "אמרנו בבירור שאנחנו מוכנים לחזרה הדדית להסכם הגרעין. היינו פתוחים גם לשיחות עם השותפים הבינלאומיים שלנו על הדרך הטובה ביותר להשיג את החזרה להסכם, כולל באמצעות סדרה של צעדים ראשוניים והדדיים. בדקנו כמה אפשרויות לעשות זאת, כולל באמצעות שיחות עקיפות שיתנהלו דרך השותפים האירופים שלנו".

שעות ספורות אחרי הדיווח הגיעה התגובה האיראנית. גורם עלום שם במדינה אמר לטלוויזיה הממלכתית כי טהרן לא תפסיק להעשיר אורניום לרמה של 20% עד שארה"ב תסיר את כל הסנקציות שמוטלות על הרפובליקה האיסלאמית. "הגורם אמר שטהרן תמשיך להפחית את מחויבויותיה להסכם הגרעין מ-2015 אם ארה"ב לא מסירה את כל הסנקציות, ומזהיר שוושינגטון מאבדת זמן במהירות", נמסר עוד בטלוויזיה האיראנית.
אף כי לא ברור אם איראן תסכים להצעה האמריקנית, ואף שהדיווח לא אומת על-ידי גורם רשמי בממשל ביידן, הוא עשוי להעיד על שינוי קו שנובע אולי מהקיפאון המתמשך בין הצדדים. לפי דיווחים בעולם, ארה"ב ואיראן דנות כבר שבועות בדרכים להתחיל את המשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין, בעיקר באמצעות מתווכים מאירופה - אך עד כה לא התקיימו דיונים ישירים בין הצדדים.
בעולם חוששים שללא פריצת דרך משמעותית בין ארה"ב לאיראן בשבועות הקרובים, סביר להניח שכמעט לא יקרה דבר עד חודש ספטמבר - ואולי אף לא יהיה ניתן בכלל להציל את ההסכם. דריק קימבול, מנכ"ל מכון המחקר "איגוד בקרת נשק" שעוקב מקרוב אחרי המו"מ מול איראן, אמר לפוליטיקו כי "זה הזמן המכריע למנוע הסלמה של המצב. איראן עומדת להוציא לפועל הפרות נוספות של ההסכם בשבועות הקרובים".
מלבד זאת, סיבה נוספת לתחושת הדחיפות בקרב דיפלומטים בעולם היא שבחודש יוני יתקיימו בחירות באיראן, וכבר במאי יחלו הקמפיינים לצבור תאוצה. סביר להניח שהמשטר לא יאפשר להוציא לפועל מהלכים משמעותיים לפני תוצאות הבחירות. בנוסף, בסוף מאי יפוג ההסכם הזמני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית עם איראן - ואז תצומצם עוד יותר הגישה של הסוכנות למתקני הגרעין במדינה.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
"הכדור במגרש של איראן". בלינקן
(צילום: רויטרס)
מאז החל לכהן בחודש ינואר האחרון, שמר ממשל ביידן על קו אחיד וטען שארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין ולא תסיר את הסנקציות על איראן כל עוד הרפובליקה האיסלאמית תמשיך להעשיר אורניום לרמות גבוהות ולהפר את ההסכם. איראן, מנגד, אמרה שלא תפסיק להפר את ההסכם כל עוד ארה"ב לא תסיר את הסנקציות שהטילה עליה. עם זאת, כאמור, לאחרונה נשמע גורם אמריקני מעט אחרת, כשאמר לרויטרס בעילום שם: "העניין הוא לא מי מאיתנו יהיה הראשון לחזור לקיים את ההסכם - אלא אם נסכים על אילו צעדים יעשה כל אחד מהצדדים בדרך לחזרה להסכם".
לדברי אותו גורם, "זו לחלוטין לא העמדה שלנו שאיראן תחזור לקיים את כל תנאי הסכם הגרעין לפני שארה"ב תפעל גם כן". לדבריו, "נצטרך להסכים על צעדים הדדיים, כך שכשאנחנו נעשה x, איראן תעשה y. אני לא יודע מי יהיה ראשון, זה יכול להיות בו-זמנית. נהיה פרגמטיים בנושא".
הממשל האמריקני אמר בעבר שהוא רוצה להגיע להסכם חדש מול איראן, הסכם שיסתמך על ההסכם המקורי אך יהיה "ארוך וחזק יותר" ויכסה גם נושאים שאינם קשורים רק לתוכנית הגרעין. נושא כזה הוא למשל הפיתוח של טילים בליסטיים על-ידי איראן. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר לאחרונה כי "הכדור נמצא במגרש של איראן. עליהם להחליט אם הם רוצים ללכת בדרך של דיפלומטיה ולחזור לעמוד בהסכם".
איראן החלה להפר את הסכם הגרעין בפעימות שונות במאי 2019 - שנה אחרי פרישת ארה"ב מההסכם - והיא האיצה לאחרונה את ההפרות, במה שנראה כניסיון ללחוץ על ביידן. ממשל ביידן כבר הסכים בעבר שנציגי ארה"ב ישתתפו בשיחות בין המעצמות שחתמו על ההסכם לבין טהרן, ואף הסיר את הדרישה האמריקנית להחזרת סנקציות האו"ם על איראן - אך כל אלה לא הביאו לשינוי מהותי במתיחות בין המדינות.