6 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני הקורונה בהיכל שלמה
מתחם חיסוני הקורונה בהיכל שלמה
מתחם חיסוני הקורונה בהיכל שלמה
(צילום: שמוליק דודופור)
עיתונים ורשתות תקשורת בעולם הדהדו אתמול (שני) את תוצאות מחקר הענק של קופת החולים כללית לגבי יעילות החיסון של חברת פייזר במניעת נגיף הקורונה. לפי המחקר, יעילות החיסון עומדת על 94%. הכותרת ב-BBC הבריטי, שהייתה הכתבה הראשית באתר, קבעה כי "החיסון הוכיח את עצמו 'בחיים האמיתיים' בדיוק כמו בניסוי".
6 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בהוד השרון
חיסון קורונה בהוד השרון
אולם ספורט שהוסב למתחם חיסונים של כללית בהוד השרון
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
כתבה ב-BBC על מבצע החיסונים ויעילותו
כתבה ב-BBC על מבצע החיסונים ויעילותו
כתבה ב-BBC על מבצע החיסונים ויעילותו
6 צפייה בגלריה
כתבה ב-CNN על מבצע החיסונים ויעילותו
כתבה ב-CNN על מבצע החיסונים ויעילותו
CNN מצטט את נתוני המחקר של כללית
"הנתונים מוכיחים את יעילות החיסון על אוכלוסיה גדולה בדיוק כמו שהוכח בניסוי הקליני", נכתב באתר ה-BBC. "הדפוס זהה בכל קבוצות הגיל ובהן בני ה-70 ומעלה, אף שהם היו רק חלק קטן מהניסויים". בכתבה ראיינו את פרופ' חגי לוין.
בדומה ל-BBC ידיעות על הצלחת הניסוי פורסמו גם, ב-CNN, ב"ניו יורק פוסט" בערוץ CNBC וב-FRANCE 24 הצרפתי. "האישור הזה חשוב מאוד", אמרה הפרשנית לענייני בריאות ב-CNN, ד"ר ליאנה וון. "כשמפתחים דבר כזה רוצים לראות שתוצאות המחקר שראינו בהתחלה בעשרות אלפי מתנדבים מוכיחות את עצמם כשמדובר באוכלוסייה של מיליונים".
גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הביע עניין בנתונים. ראש ממשלת בריטניה אמר אתמול במסיבת עיתונאים כי "בריטניה עוד לא יכולה לומר בדיוק מה ההשפעה של החיסון על התפשטות המגפה אבל מידע מעניין מגיע אלינו מישראל". ג'ונסון הדגיש כי למרות הבשורה המשמחת על יעילותו של החיסון בהיעדר מידע מדויק לגבי בריטניה "אנחנו מוכרחים להמשיך להיות זהירים כרגע".
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחזיק חיסון ל קורונה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחזיק חיסון ל קורונה
ג'ונסון. אופטימיות זהירה
(צילום: AP)
"חיסנו יותר מ-90% מבני ה-70 ומעלה במדינה", אמר ג'ונסון, "וזה רגע חסר תקדים בהישגים הלאומיים שלנו, אבל זה לא הרגע להרפות ולנוח. להפך, זה הרגע להאיץ את המבצע כי האיום מהנגיף נותר ממשי. אף שהמבצע מתקדם היטב, עדיין אין לנו מספיק מידע לגבי יעילות החיסון וצמצום התפשטות הנגיף. יש לנו בסיס להיות בטוחים ביעילות, אבל המבצע רץ רק כמה שבועות. אף שאנחנו לומדים כל הזמן, עדיין אין לנו את כל המידע שצריך", הוסיף.
בעוד שבריטניה הייתה הראשונה במערב להתחיל את מבצע החיסונים וכעת לדברי ג'ונסון היא עומדת ביעדים שהציבה לה, במדינות אירופה האחרות מבצע החיסונים טרם צבר תאוצה בשל טעויות של והערכות לא נכונות של הממשלות. לפי CNN, מספר הבריטים שקיבלו עד כה את המנה הראשונה של החיסון גבוה ממספר המתחסנים בגרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, פולין ובלגיה יחד. ב-CNN הוסיפו ששיעור המתחסנים בבריטניה הוא השלישי בגובהו בעולם, אחרי ישראל ואיחוד האמירויות.
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, התייחסה בנאומה בפרלמנט האירופי בשבוע שעבר לשגיאות שנעשו במבצע החיסונים ביבשת. פון דר ליין הודתה שהאיחוד האירופי הגיב באיחור, והיה אופטימי מדי ובעל ביטחון מופרז. "אנחנו עדיין לא במקום שבו אנחנו רוצים להיות. איחרנו באישור (החיסונים). היינו אופטימיים מדי בנוגע לייצור ההמוני, וכנראה שהיינו בטוחים מדי בעצמנו שמה שהזמנו אכן יישלח בזמן. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה זה קרה", אמרה הנשיאה.
לפי המחקר של מכון כללית שניתח נתונים של כ-1.2 מיליון מבוטחים של הקופה, בהם 600 אלף מתחסנים שקיבלו את חיסון פייזר, עלה כי לחיסון יש יעילות גבוהה של 94% במניעת הדבקה תסמינית ויעילות של 92% במניעת תחלואה קשה. זאת, בהשוואה ל-600 אלף מבוטחים דומים שלא התחסנו.
6 צפייה בגלריה
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי איטליה רומא
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי איטליה רומא
מחלקים חיסונים באיטליה
(צילום: EPA)
נתוני מכון כללית למחקר הצביעו על יעילות גבוהה של החיסון בתקופה של שבעה ימים ויותר לאחר המנה השנייה ("מחוסן באופן מלא"), ומוסיפים מידע על אודות מניעת תחלואה קשה בקורונה. למעשה, ניתן לומר בוודאות גבוהה כי היעילות נגד מחלה קשה שבוע לאחר המנה השנייה נעה בין 91% ל-99%. עם כל שבוע נוסף שיעבור, דיוק ההערכה יגבר - והיא צפויה עוד להמשיך ולעלות ככל שיכללו בה יותר מחוסנים שחלפו 14 יום ויותר מהיום שבו קיבלו את המנה השנייה.
"תוצאות אלה הן סנונית ראשונה בסדרה של תוצאות מחקריות אשר משלים מכון כללית למחקר להערכת יעילות החיסון בקבוצות ומתארים שונים", אמר פרופ' רן בליצר, מנהל המכון. "היה עלינו להתמודד עם אתגרים הקשורים בהבדלים הברורים בין אוכלוסיות המתחסנים והלא-מתחסנים והשינוי בהם לאורך זמן, כמו-גם עם השפעות הסגר שהוטל והוסר במהלך אותה התקופה. יחד עם עמיתינו מאוניברסיטת הרווארד ביצענו סדרה של בדיקות לתקף את התוצאות, וכעת עולה בצורה חד משמעית כי החיסון של חברת פייזר יעיל ביותר בחיים האמיתיים שבוע לאחר המנה השנייה, בדיוק כפי שנמצא במחקר הקליני".
בשבוע שעבר פרסמה גם קופת החולים מכבי נתונים על יעילות החיסון וקבעה כי "פחות מ-0.1% ממקבלי המנה השנייה של החיסון חלו בקורונה". לפי נתוני הקופה, נרשמה יעילות של 93% של החיסון. רוב הנדבקים אחרי שתי מנות החיסון סבלו מתסמינים קלים או כלל לא חוו תסמינים.