אף שאחרי סגר הקורונה הראשון נאלצה מערכת החינוך להתמודד עם שליחת מוסדות לימוד שלמים לבידוד בגלל גילוי חולים, לא בטוח שהלקח יושם במלואו עם היציאה מהסגר השני.
היום (א'), עם חזרת כיתות א'-ד' לבתי הספר, הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות שלא ניתן לחייב מורים לערוך להם בדיקות. זמן קצר לאחר מכן התייחס לכך מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, שאמר לאולפן ynet: "ביקשנו ממשרד הבריאות שיתקיימו בדיקות בתוך מוסדות החינוך כדי לנסות לאתר מבעוד מועד. כרגע הבדיקות הן וולונטריות. בימים האחרונים נבדקו 10,000 מתוך 40 אלף מורים".
- וזה מספיק? "לא. היינו רוצים יותר בדיקות בכל המערכת כדי לאפשר את הרציפות שלה".
- אתה חושש מגל שישטוף את בתי הספר? יש קפסולות ומסכות, אבל אנו יודעים שזה לא יישמר בקפידה. יש עירוב באוטובוסים ובצהרונים. "השבועיים הקרובים ילמדו מה קורה ברמת התחלואה אל מול המתווה הקיים ואיתם יפיקו לקחים".
2 צפייה בגלריה
עמית אדרי
עמית אדרי
עמית אדרי. "היינו רוצים יותר בדיקות"
(עמית אדרי)
- מה קורה אם לצורך העניין מתגלה תלמיד או מורה חולה בקורונה? "אנחנו מקבלים ממשרד הבריאות כל חצי שעה את כל המאומתים היומיים. פיתחנו אפליקציה שבמסגרתה מנהלים מדווחים לנו מיד. אנחנו יודעים לסגור מסגרת קטנה של כיתה, קפסולה".
- מה אתם מקווים שיקרה בעוד שבועיים? "שכל מערכת החינוך תחזור ללימודים מלאים במגבלות הרפואיות".
- ביום חמישי אמרה כאן מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, שיהיה בלאגן כי לא נתנו למנהלים ולמורים זמן להיערך. "אפשר לראות את התמונות, את השמחה וההתרגשות. עשינו עבודה מאומצת מאוד בימים האחרונים וכולם פותחים כרגע ובאופן מלא".
- איך אתם מתמודדים במשרד החינוך עם העובדה שכל פעם ההחלטות הכל כך קריטיות מתקבלות ברגע האחרון? "המערכת ערוכה לכל החלופות. הדבר שצריך להכין אותו זה לדייק את הדברים. איקס מורים נכנסים, כך וכך קפסולות. ב-30 ליולי באנו עם מתווה לכל המוסדות המפוצלים עד כיתה י"ב, אבל זה השתנה ולכן צריך לעשות התאמות. הקבינט מסמיך את השר לייצר את המצב האופטימלי האפשרי. התלבטנו, ומרגע שהוחלט על א'-ד' - זו החלטה נכונה בעיני, כי היא מאפשרת לכל התלמידים להגיע".
2 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות, הבוקר
(צילום: רויטרס)
- יש פערים שצריך להשלים. אנו יודעים שיש תלמידים שלא יכולים בכלל ללמוד מרחוק, אין להם אפשרויות טכניות, אולי גם מנטליות. "זה בדיוק הסיפור. הפקנו את הלקח מהגל הראשון. בימים אלה התחלנו לחלק 150 אלף מחשבים לתלמידים שידם אינה משגת. יש 4,000 בתי ספר שמשדרגים תשתיות בימים אלה. עשינו הכשרות ליותר מ-70 אלף מורים. אנו בדרך לסגור פערים של דור, לא עשור".
- אני מרגישה שהריאיון הזה הולך באופן שונה מראיונות אחרים. בדרך כלל אומרים לנו "חסרים דברים, אין היערכויות", ואתה אומר "הכל טוב". "אני לא אומר שהכול טוב. יש קושי מאוד מאוד גדול. אני גם מכיר את זה באופן אישי כי יש לי ילדה בכיתה ו' וילדה בכיתה י"ב. זו שנה מורכבת, מאתגרת, אבל המורים - שהם בעיניי גיבורי הגל השני - עושים מאמץ מאוד גדול, ויש תוצאות".
- מה הבעיה הכי גדולה במתווה הזה? "לארגן מערכת שעות שמביאה את התלמידים בשעות שונות וימים שונים. היא מייצרת יכולת לעשות רק חלק מהדברים, בעיקר חלקים רגשיים, חברתיים. אבל נגשר על פערים לימודיים. ילמדו את רוב המקצועות ובצורה מסודרת".
- יש פה גם עניין של תקציב, כי אם היה מספיק כסף - אפשר היה לסדר את הכל. על כמה כסף אנו מדברים כדי לפתור את רוב הבעיות בחינוך כרגע? "כדי לפתוח את כל מערכת החינוך, כמפוצלת, כמו שתכננו ביולי, צריך 7-6 מיליארד שקל".