הבנתם לאן לשלוח את התשובה? כנראה שכבר פתרתם את החידה. לכבוד החג פרסם היום (ה') אגף המודיעין של צה"ל חידה "מורכבת" המבוססת על השיר "דיינו" מההגדה של פסח. במקביל גם סוכנות מודיעין בריטית פרסמה היום אתגר חידות משלה, לרגל הנפקת שטר חדש עם דמותו של המתמטיקאי הנודע אלן טיורינג.
• לחידה של אמ"ן - לחצו כאן • לאתגר החידות הבריטי - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
חידה צה"ל אמ"ן
חידה צה"ל אמ"ן
"מיטב המוחות" עמלו על חידת הפסח של אמ"ן. אילוסטרציה
(צילום: צה"ל)
בחידה שפרסם אמ"ן מילות השיר "דיינו" מופיעות באנגלית. בדף החידה באתר של אמ"ן נכתב: "עברתם את כל השלבים? קיבלתם את המידע והצלחתם לפתור? כנראה שאתם כבר יודעים לאיזה מייל לשלוח לנו את התשובה". בסוף מילות השיר מופיעה השאלה הבאה: www.idf.il/_____/י/ = ? __________ + Who said. עוד מצוין בהנחיות המעורפלות כי "יש להעתיק את הקישור לאחר שהזנתם את התשובה. התשובה היא בעברית".
באמ"ן אמרו כי את החידה הכינו "מיטב המוחות" באגף, ממדור טכנולוגיות למידה במערך ההדרכה למודיעין ולסייבר. המדור אחראי על הפיכת ההכשרות של האגף לדיגיטליות ומתקדמות תוך שילוב לומדות, משחקי למידה וסימולטורים אשר תפקידם להטמיע את הידע בצורה טובה וחווייתית יותר.
2 צפייה בגלריה
אתגר חידה של סוכנות ביון בריטית במוטיב אלן טיורינג
אתגר חידה של סוכנות ביון בריטית במוטיב אלן טיורינג
"אתגר טיורינג". רמזים? ברשתות החברתיות
(צילום: GCHQ)
במקביל לחידת הפסח של אמ"ן, גם בבריטניה פרסמה כאמור אחת מסוכנויות הביון בממלכה חידה משלה, לרגל הנפקת שטר חדש של 50 פאונד שבו מופיע דיוקנו של טיורינג, שהניח את היסודות למדעי המחשב ונודע גם בשל פועלו לפיצוח ה"אניגמה", מכונת ההצפנה של הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה.
באתר מטה התקשורת הממשלתית (GCHQ), סוכנות ביון האחראית על אבטחת המידע של הממשלה הבריטית ושל הצבא המלכותי, אמרו כי האתגר שלהם – המורכב מ-12 חידות נפרדות ברמת קושי שהולכת וגדלה – הוא "המורכב ביותר אי-פעם" שיצרו.
"אתגר טיורינג דורש מכם לפתור שורה של חידות שהולכות ונהיות קשות יותר. פתרו את התשובות ל-11 החידות, מה שאמור להביא לכם 11 מילים בודדות או שמות, שאותם תצטרכו בשביל לקודד סימולטור אניגמה משלכם!". בסוכנות הביון קראו לפותרי האתגר לעקוב אחר החשבונות שלה ברשתות החברתיות, שם במהלך היום תפיץ רמזים שיסייעו להם.
ב"גרדיאן" כתבו כי לפי סוכנות הביון, לפותר חידות "מנוסה" יידרשו שבע שעות כדי להשלים בהצלחה את האתגר. הסוכנות ציינה כי את האתגר פיתחו "מוחות" שונים מרחבי הארגון, כאות הוקרה לטיורינג שרבים מהם קיבלו מסיפור חייו את ההשראה להצטרף לארגון.
ב-GCHQ ניצלו את ההזדמנות כדי להתנצל פעם נוספת על היחס שספג טיורינג לאחר המלחמה. טיורינג הורשע ב-1952 בהומוסקסואליות וכחלק מהעונש שנגזר עליו נאלץ לעבור סירוס כימי. שנתיים לאחר מכן שם קץ לחייו. "טיורינג זכה להערכה בשל הגאונות שלו, וספג רדיפה בגלל שהיה גיי", מסר היום ראש הסוכנות ג'רמי פלמינג. "המורשת שלו היא תזכורת לערך של אימוץ כל היבטי הגיוון, אך גם עבור העבודה שעוד נותרה לנו כדי להיות באמת כאלו שמקבלים את השונה".