משרד הבריאות עדכן הערב (ו') כי אתמול נרשם שיא חדש של נדבקים חדשים בנגיף הקורונה, יותר מ-8,000. במקביל אישרה הערב הממשלה במשאל טלפוני תקנות חירום נוספות שבין היתר מגבילות יציאה של תושבים מיישוב מגוריהם, גם לצורכי קניית מזון ומוצרים חיוניים כמו מוצרי פארם (אלא אם כן שירותים אלה אינם נגישים בתחומי היישוב). הממשלה טרם דנה בסוגיית ההפגנות.

7 צפייה בגלריה
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
מחסום בכניסה לבאר שבע. הסגר המהודק נכנס לתוקף
(צילום: הרצל יוסף)
לפי הנתונים המעודכנים של משרד הבריאות, ביום חמישי אובחנו 8,178 נדבקים מאומתים חדשים. אתמול פוענחו 66,640 בדיקות, אך שיעור הבדיקות החיוביות ממשיך לעלות ועומד על 12.6%. עד כה אובחנו מפרוץ המגפה בישראל 217,899.
מספר החולים שמצבם קשה עומד כעת על שיא של 708, ומתקרב לסף הספיקה שעליו הזהירו בבתי החולים, של 800 חולים קשה. 178 חולים מונשמים כעת, ועוד 11 חולים נפטרו מחצות. מספרם הכולל של הנפטרים מפרוץ המגפה עומד כעת על 1,412.
הערב מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מדובר ב"מצב חירום" ש"מחייב אותנו לקבל החלטות קשות אבל הכרחיות". ראש הממשלה לא התייחס לסוגיית ההפגנות שטרם הוכרעה, והוסיף: "זה לא קל, לא בישראל ולא במדינות באירופה שגם בהן המחלה צוברת תאוצה אדירה. אבל אני משרת אתכם כראש ממשלת ישראל בשביל הימים הקשים ובשביל החלטות קשות".


"מטרתי היחידה היא לשמור על חיי אדם, על חיי המתפללים שאומרים ביום כיפור 'אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך', ועל חיי כל אזרחי ישראל, תומכים ומתנגדים כאחד. כולם בניי, כולם יקרים לי, ועל חיי כולם אני רוצה לשמור. סגר איננו עונש – הוא הצלה. אני קורא לכולם לשמור על הכללים. אנחנו עם אחד, הקורונה לא מבדילה בינינו, ולכן רק ביחד ננצח את הקורונה".
התקנות שאישרה הערב המשלה בפה אחד, במשאל טלפוני, כוללת בין היתר את הסעיף הבא: "היציאה המותרת ממקום המגורים לפעולה או למטרה שהותרה, תהיה רק בתחום היישוב בו מצוי מקום המגורים של האדם (למשל קנייה במרכולים או מוצרי פארם). למעט, לגבי פעולות או מטרות שלא ניתן לבצע ללא יציאה מיישוב מגוריו של אדם (למשל, עובד חיוני היוצא למקום עבודתו המצוי מחוץ לעיר, או אדם היוצא לסייע לאדם בעל קושי המתגורר ביישוב אחר)".
7 צפייה בגלריה
מחסומים בתל אביב
מחסומים בתל אביב
מחסום בתל אביב
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
7 צפייה בגלריה
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
זהו אמנם סעיף מעורפל למדי, אך ככל הנראה אינו מתייחס לשאלת ההפגנות - וכחול לבן שהתנגדה להגבלתן בתקנות חירום תמכה בסעיף הזה. הסעיף שאותו הציע שר הבריאות יולי אדלשטיין, להגביל את ההפגנות למרחק של קילומטר מהבית לימים ספורים, עד אשר תוכל הכנסת לאשר את ההגבלה בתיקון לחוק, טרם הובא לדיון בממשלה.
את ההצעה להגביל את ההפגנות בתקנות חירום, נזכיר, העלה היום הליכוד לאחר הפארסה הבוקר, כאשר התברר שהכנסת לא הספיקה לאשר את ההגבלה הזו באמצעות תיקון לחוק, למרות דיונים של שעות ארוכות בוועדת החוקה של הכנסת. הדיון התארך בין היתר עקב אלפי הסתייגויות שהוגשו. לאור הקושי להעביר את החוק בכנסת, החליט השר אדלשטיין כי יביא לאישור הממשלה תקנות לשעת חירום שיהיה בכוחן להגביל התקהלות עד לחקיקת החוק בכנסת בשבוע הבא. הדבר, כאמור, טרם קרה.
תקנה נוספת כוללת בתוכה למעה את מתווה הטיסות שפרסמה היום השרה מירי רגב. לפי הנוסח שאושר, לא תותר יציאה ממקום המגורים לטיסה, למעט אחת מהסיבות הבאות בלבד: לפעולה או למטרה המותרת לפי התקנות (כגון לצורך רפואי); על מנת שלא לפגוע בהסתמכות של הנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה עד ליום זה, תותר טיסה של מי שרכש כרטיס טיסה עד להיום 25.9.20, לכל צורך".
עוד נמסר כי "ייקבע מנגנון של אישורים חריגים על-ידי מנכ"ל משרד התחבורה, לגבי טיסה של אדם שאינה לאחד הצרכים המותרים, ולמי שרכש כרטיס אחרי התאריך שנקבע (25.9)".
התקנות החדשות מבטלות את האפשרות לצאת מהבית לצורך טיפול שמוגדר כרפואה משלימה, ותיאסר האפשרות לפתוח מקום ציבורי ועסקי למתן טיפולי רפואה משלימה לציבור. בתקנות מובהר כי "אין בכך כדי לגרוע מהאפשרות לקבלת טיפול רפואי, שבהתאם לחוק כולל טיפול על ידי כל מטפלי מקצועות הבריאות: פסיכולוג, מרפא בעיסוק, פיזיותרפיסט, קלינאי תקשורת, תזונאי-דיאטן, קרימינולוג קליני, פודיאטר, פודיאטר מנתח וכירופרקט".
7 צפייה בגלריה
מחסום בצומת גהה
מחסום בצומת גהה
עוד 500 חיילים יתגברו. מחסום בצומת גהה
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
7 צפייה בגלריה
מחסום בכביש ההלכה בת"א
מחסום בכביש ההלכה בת"א
בכביש ההלכה
(צילום: דנה קופל)
תקנה נוספת שאושרה מאפשרת הפעלת מקום לאימון של ספורטאי, רק עבור ספורטאי בין לאומי, ולא עבור כל ספורטאי תחרותי. תקנה אחרת מאפשרת יציאה לברית או הלוויה - רק של בן משפחה קרוב (סבא, סבתא, הורה, בן זוג או הורה של בן זוג, אח או אחות וילדיהם, דוד ודודה).
תותר יציאה של אדם עם מוגבלות, שמחמת מוגבלותו נדרשת יציאתו למרחב הציבורי גם למרחק העולה על 1,000 מטרים ממקום מגוריו, יחד עם מלווה אחד.
הממשלה אישרה גם הקצאת 500 חיילים נוספים לתגבור המשטרה באכיפת הסגר, באופן שבו שמספר החיילים הכולל יעמוד על 1,500 חיילים. על פי המנגנון שנקבע בהחלטת הממשלה, ניתן יהיה להגדיל את מספר החיילים ב-500 נוספים בהסכמת שר הביטחון והשר לביטחון הפנים.
התקנות החדשות הללו מצטרפות לתקנות שכבר אושרו במסגרת הסגר המהודק. הנה הן לפניכם:
במסגרת החמרת הסגר חל איסור על פתיחת עסקים ומקומות נוספים שפתוחים לציבור כמו חנויות, בריכות שחייה, מכוני כושר, מספרות, מכוני יופי ומקומות בילוי ופנאי. כמו כן תיאסר קבלת קהל במקומות עבודה.
ההחמרה כוללת סגירה של שווקים וירידים והפעלת דוכנים. לא ניתן יהיה לאכול במסעדות או לאסוף הזמנה ב"טייק אווי", אך תותר הפעלת משלוחים. מלונות ויחידות אירוח לא יקבלו אורחים במהלך הסגר הכללי.

עם זאת, ישנן חנויות שיישארו פתוחות וניתן יהיה להגיע אליהן גם מעבר למגבלת המרחק של קילומטר מהבית. החנויות החיוניות הן חנויות מזון, אופטיקה, בית מרקחת, חנויות למוצרי היגיינה, חנויות למוצרי תחזוקת הבית, מכבסות, חנות לממכר מוצרי תקשורת ומעבדות לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים.

מתי מותר לצאת יותר מקילומטר?

לפי משרד הבריאות, ניתן לעבור את מגבלת המרחק במקרה של הצטיידות בתרופות או במזון, לצורך קבלת שירותים חיוניים, כדי לסייע לאדם בעל קושי או מצוקה ולקבל טיפול רפואי ופסיכולוגי. כמו כן, ניתן גם לצאת למסגרות רווחה, לטיפול סוציאלי חיוני או לטיפול חיוני בבעלי חיים. כעת אישרה הממשלה הגבלת מרחק נוספת של תחום היישוב, אלא אם כן השירות הזה אינו מתאפשר בו.
בנוסף, תותר יציאה של דיירים במסגרות רווחה ובעלי מוגבלויות לביקורים אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה, וכן ביקורים של בני המשפחה במסגרות. משרד הבריאות עדכן כי יתאפשר לבצע מעבר דירה במהלך הסגר הכללי. כמו כן, מותר לאישה לצאת לצורך טבילה במקווה.

הפגנות

לפי החלטת הממשלה, לא יהיה ניתן לעבור את מגבלת המרחק של קילומטר מהבית בשביל להשתתף בהפגנות. ניתן יהיה לקיים הפגנות ברחבי הארץ, כל עוד נשמרת מגבלת ההתקהלות של עד 20 איש במקום אחד. עם זאת, מאחר שהתיקון לחוק הקורונה לא אושר בממשלה - ניתן יהיה לקיים הפגנות עם מרווח של שני מטרים ועטיית מסכה, לפי מספר אנשים לתא שטח כפי שסוכם בתקנות.

תפילה וארבעת המינים

לפי הנחיות משרד הבריאות, אסור לערוך תפילות בתוך בתי הכנסת במהלך הסגר הכללי. מנייני תפילה יתקיימו רק בשטח הפתוח ובהשתתפות של עד 20 איש. ניתן יהיה להגיע להתפלל רק במניינים שנמצאים במסגרת הגבלת המרחק של קילומטר ממקום המגורים. במהלך יום הכיפורים ניתן יהיה לערוך תפילות גדולות יותר, וחלקן אף בתוך בתי הכנסת, בהתאם למתווה המיוחד.
עם זאת, בעל תפילה שקיבל אישור מהמשרד לשירותי דת להשתתפות בתפילות הימים הנוראים יוכל לצאת להתפלל גם מעבר להגבלת המרחק. לקראת יום הכיפורים וחג הסוכות, שיחולו בשבוע הבא, ניתן יהיה לצאת לצורך רכישת ארבעת המינים, מוצרים לסוכה או כדי לקיים את מנהג הכפרות. מותר יהיה לפתוח מקומות לצורך מכירת דברים אלה או מקום המשמש לקיום מנהג הכפרות. עם זאת, קיום שוק או יריד ארבעת המינים אסור בהחלט.

מתווה התפילות ביום הכיפורים

גם במהלך יום הכיפורים ניתן יהיה להגיע רק לתפילות שנערכות בתוך מגבלת המרחק של קילומטר אחד ממקום המגורים. תפילות בשטח פתוח ייערכו בקבוצות קבועות של עד 20 איש, עם מרחק פיזי בין הקבוצות. יש להשאיר מושב ריק בין אנשים שלא גרים יחד.
7 צפייה בגלריה
חרדים מתפללים במאה שערים בין יריעות פלסטיק
חרדים מתפללים במאה שערים בין יריעות פלסטיק
מתפללים במאה שערים
(צילום: EPA)
בתוך בתי הכנסת או מבנים אחרים תותר הושבה במתחמים בקבוצות קבועות של עד 25 או 10 אנשים, בהתאם לצבע האזור במודל הרמזור. בין המתחמים יישמר מרחק ויוצבו מחיצות. בכניסה למבנה יוצב שלט עם מספר המתפללים המותר, גודל המקום וכללי ההפעלה. באזור אדום ניתן להכניס לתוך המבנים עד 30 אנשים עבור שתי הכניסות הראשונות. עבור כל כניסה נוספת תותר כניסה של עד 20 אנשים נוספים. בשאר האזורים לפי התוכנית, ניתן להכניס 50 אנשים עבור כל כניסה, כל עוד מספר האנשים לא יעלה על יחס של אדם אחד על כל 4 מ"ר מהשטח שמיועד לתפילה.

מותר לעשות ספורט? אפשר ללכת לחוף הים?

לפי ההנחיות שפורסמו, ניתן לקיים ספורט יחידני, או יחד עם אנשים שגרים באותו מקום, גם מעבר למגבלת המרחק של קילומטר. עם זאת, ניתן לעשות זאת רגלית ולא באמצעות הרכב. חל איסור על שהייה בחוף הים, למעט לצורך ביצוע פעילות ספורט מותרת, כולל שחייה. בנוגע לחופים ניתן להגיע אליהם רגלית רק בהתאם להגבלת המרחק, ולא באמצעות הרכב.