על רקע הוויכוחים בממשלה, יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ הביע הסתייגות מכוונתו של ראש הממשלה לקבל את עמדת משרד הבריאות ולהאריך את הסגר. "לא בטוח שהסגר הזה נדרש", הוא אמר הבוקר (חמישי) בריאיון באולפן ynet.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
4 צפייה בגלריה
בני גנץ באולפן ynet
בני גנץ באולפן ynet
בני גנץ באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
"אני ראיתי את העקומות, אני רואה שיש תחילה של מגמות ירידה בתחלואה, אני רואה שהצפי לתחלואה קשה הולך ויורד, החיסונים במספרים הולכים וגדלים", הסביר גנץ.
הבוקר הסכים הליכוד לדרישתו של גנץ לאשר את חוק הגדלת הקנסות בכנסת בהתאם לנוסח המקורי שאושר בממשלה. "אני שמח שהם מתיישרים. אני יכול להביע צער על זה שזה נמשך האמת משהו כמו חודשיים מאז שקיבלנו את ההחלטה המקורית בממשלה ועד שהיא הבשילה לידי מעבר. אני רוצה לראות שזה אכן קורה כי עוד יש מהמורות בדרך", אמר גנץ.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב גלנט ביקור קופת חולים כללית ירושלים
בנימין נתניהו ויואב גלנט ביקור קופת חולים כללית ירושלים
גנץ: "מתכוון לוודא שהממשלה תוחלף בשלטון ישר". נתניהו
(צילום: אמיל סלמן)
הוא התייחס לסוגיית אכיפת מגבלות הקורונה ואמר: "אני מצפה שיאכפו את הסגר, אבל לפני שיאכפו אני ממש מצפה מהציבור לשתף פעולה. האכיפה של משטרת ישראל יכולה להיות על מי שלא מקיים את החוק. ההיגיון אומר שרוב האנשים מקיימים את החוק, ואוכפים אותו על מי שלא מקיים את החוק".
עוד אמר גנץ: "זאת איננה ממשלת נתניהו, זו ממשלת ישראל. כממשלת ישראל היא צריכה לדאוג למדינת ישראל. היא לא צריכה לדאוג לנתניהו. אנחנו נמשיך לוודא במאבק מבפנים כל הזמן שהממשלה עושה את השיקולים הענייניים שלה כממשלת ישראל - לא ממשלת החרדים, לא ממשלת הימין, לא ממשלת השמאל".
גנץ הוסיף: "אני מבין שאי אפשר לסגור עסקה הוגנת עם נתניהו. הכול לצערי עובד בכוח פוליטי. אני מתכוון לעמוד על שלי ולוודא שממשלת ישראל מוחלפת בשלטון ישר, ובזה אני אעבוד ובזה אני אתעסק".
4 צפייה בגלריה
עימותים בין חרדים למשטרה בשכונת מאה שערים בירשולים בעקבות הפרות הסגר השלישי
עימותים בין חרדים למשטרה בשכונת מאה שערים בירשולים בעקבות הפרות הסגר השלישי
"לפני שיאכפוף מצפה מהציבור לשתף פעולה". שוטרים בשכונה חרדית בירושלים
(צילום: חיים גולדיטש)
יו"ר כחול לבן גם התייחס למצבה העגום של המפלגה בסקרים, והתחייב כי ימשיך להתמודד בבחירות ולא יפרוש. "אני ממשיך עד הסוף כי אני חושב שאני צריך לשרת את מדינת ישראל. אני בן אדם אחראי, אני רואה את המצב שלי ואני רואה שכחול לבן יציבה. היא מתקדמת לאט ממה שאני רוצה צריך להגיד את זה ביושר, אבל היא מתקדמת".
אם תרגיש שאתה מסכן קולות בסופו של דבר אתה תפרוש? "אני לא מרגיש שזה מה שאני עושה. להפך, אני חושב שאני מציל את המחנה. אני חושב שאני זה שמוודא שמתחלפת פה ממשלה ותהיה פה ממשלת ישראל, לא ממשלת נתניהו".
גנץ אמר כי יהיה מעוניין לצרף את השר איציק שמולי למפלגתו, אך ציין כי עדיין לא הגיע איתו לסיכום בעניין. "אני מקווה שנוכל למצוא שיתוף פעולה עם איציק שמולי, אני חושב שהוא כוח רציני והוא שר מצוין. שעות או ימים יגידו. אנחנו מדברים ויש לנו שיחה טובה".
גנץ נשאל על החלטת ממשל ביידן להשהות את מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות, שעליה חתם הנשיא הקודם טראמפ במסגרת הסכם השלום בין ישראל לאמירויות. "החלטה של האמריקאים למכור את המטוסים הייתה החלטה של האמריקנים למכור את המטוסים, לא הייתה החלטה ישראלית שהאמריקנים ימכרו מטוסים. נתניהו לא הביע התנגדות ולכן האמריקאים התקדמו כמו שהם התקדמו", אמר.
4 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"מקווה שנוכל למצוא שיתוף פעולה". איציק שמולי
(צילום: אופיר יצחק)
גנץ גם מתח ביקורת על כך שנתניהו לא עירב אותו ואת שר החוץ גבי אשכנזי בהסכמי השלום עם מדינות ערב. "כשלא משתפים את שר הביטחון, את שר החוץ, זה מסכן את ביטחונה של מדינת ישראל. זה איננו משטר נשיאותי. יש פה ממשלה. יש פה מנגנון, מפעילים אותו. אל תעבוד פה כאילו זו מדינה פרטית שלך, זו לא".
הוא גם הבטיח כי יתנגד לתוכנית המענקים שהציג נתניהו. "התוכנית הכלכלית בסופו של דבר לא עושה מנועי צמיחה אלא מחלקת כסף לציבור. נמאס לנו מהעניין הזה ואנחנו לא מתכוונים לקנות את הסיפור הזה. יש סדר נורא פשוט: כשרוצים לעשות תוכנית כלכלית מגבשים אותה באוצר עם האנשים המקצועיים, מביאים אותה לקבינט העל הכלכלי, לאחר מכן מביאים אותה לדיון בממשלה. מקבלים את ההחלטות בצורה מסודרת. התוכנית היא רעיון בלבד, פייק לגמרי".

"חלק מהעשייה של רמטכ"ל היא לדבר בציבור"

לבסוף נתן שר הביטחון גיבוי לרמטכ"ל אביב כוכבי, שבנאומו שלשום הביע התנגדות נחרצת לחזרה להסכם עם איראן, בניגוד לכוונות הממשל החדש בוושינגטון. "אנחנו מתואמים על נושא איראן, וכשרמטכ"ל מדבר על האתגרים הביטחוניים הוא בוודאי מכסה את הדברים האלה".
כלומר, מדינת ישראל מכינה תוכניות תקיפה באיראן. "בוודאי. אני הנחיתי את מערכת הביטחון להכין מערכות כאלה, הרמטכ"ל נתן את הפקודות שלו בתוך הצבא, יש לנו חובה מוסרית מקצועית ואחריות לאומית להבטיח שיש לנו תוכניות פעולה בכל אחת מהזירות".


מה דעתך לגבי המשא ומתן? ישראל הרי לחצה על טראמפ לסגת מהתוכנית הזו, האמריקנים רוצים לחזור לשם. איפה אנחנו עומדים? "אנחנו נמשיך את השיחה שלנו עם האמריקאים, ואנחנו צריכים לוודא שאנחנו לא מרפים מאיראן ופועלים מולה בכל המישורים. במישור המדיני, במישור הכלכלי, במישור המודיעיני, במישור הביטחוני ואנחנו חייבים להבטיח שלא מאפשרים לה להגיע לסיטואציה שבה היא מסוגלת לפרוץ לגרעין צבאי - כי זה קשור אמיתית לביטחונו של העולם, לביטחונו של האזור ולביטחוננו שלנו. אסור לנו להחמיץ את אף אחד מהלחצים, העולמי, האזורי וגם שלנו ואת זה נעשה ביחד עם האמריקאים".
כשהרמטכ"ל מתייצב מול המצלמות וקופץ ראש לאירוע הזה במסר ששמור בדרך כלל למדינאים, אתה מבין מה הוא עושה? "אני לא נכנס לזה, אני חושב שאביב הוא רמטכ"ל מצוין, הוא מציב את הדברים שלו. חלק מהעשייה של רמטכ"ל היא גם לדבר בציבור ואני לא מצפה שהוא יזייף שם. זה בסדר גמור".
אז אתה לא מופתע ממה שקרה שם? "לא".

קיש: "גנץ מוזמן למחלקת קורונה"

סגן שר הבריאות יואב קיש כתב בטוויטר בתגובה על דבריו של גנץ בריאיון: "מוזמן לבקר בכל מחלקת קורונה לראות את המצב ולשמוע את הצוות. אחרי זה תדבר אחרת. ‎חוץ מזה למקרה שלא ראית, מצרף את דבריו של היועץ מקצועי שלך לתחום פרופ' ערן סגל. 'בשתי מילים: הזן הבריטי'".