התושבים בכפר עקב שבמזרח ירושלים סובלים מהצפות קשות מאז תחילת הגשמים מוקדם יותר השבוע - והתנועה בין כמה מחלקי הכפר הפכה בלתי אפשרית. מבנים הוצפו וכלי רכב ניזוקו מהסיבה שתשתיות הכפר מוזנחות זה שנים, למרות שהאמונה עליהן היא עיריית ירושלים.
כ-60 אלף תושבים מתגוררים בכפר עקב, אחת משתי השכונות הערביות הגדולות הנמצאות בצפון ירושלים, מחוץ לגדר הביטחון. על פי ההערכות, כעשרת אלפים תושבים מתגוררים בחלקה המזרחי של השכונה, שאותה מנהלת עירייה מטעם הרשות הפלסטינית, והשאר בחלק ששייך באופן מוניציפלי לעיריית ירושלים.
מאז בניית גדר הביטחון לפני יותר מעשור, הפכה השכונה שנמצאת בין מערב ירושלים לרמאללה לשטח הפקר, בלי תשתיות, עם כבישים מלאי בורות, ערימות של זבל ברחובות ואי-אכיפה על עבירות בנייה ונשק – מעין "המערב הפרוע של ירושלים".
4 צפייה בגלריה
כפר עקב שבמזרח ירושלים לאחר הגשמים
כפר עקב שבמזרח ירושלים לאחר הגשמים
"זה כבר מצב חירום". ההצפות בכפר עקב
4 צפייה בגלריה
כפר עקב שבמזרח ירושלים לאחר הגשמים
כפר עקב שבמזרח ירושלים לאחר הגשמים
בכפר עקב מאשימים את עיריית ירושלים בהזנחה
בעקבות עתירת תושבי הכפר, חייב לפני חמש שנים בית המשפט המחוזי בירושלים את העירייה ואת משרד הפנים לתקן את הליקויים ולהסדיר את הניקוז בשכונה תוך שלוש שנים. אולם בפועל רק החל המרכזי והמזרחי של הכפר טופלו, והחלק מערבי נשאר ללא תשתיות.
העירייה, יש לציין, מתמודדת עם בעיה קשה בטיפול ברווחת תושבי הכפר בגלל מורכבות השליטה בו ועצם קיומו על שטח מפורז בין ישראל לרשות הפלסטינית. העירייה נדרשת לשכור קבלני משנה מהרשות הפלסטינית שיטפלו בתשתיות, והתושבים שבונים ללא פיקוח ואכיפה מתחברים באופן פיראטי לביוב ולתשתיות - מה שיוצר קושי רב להסדיר את הנושא.
יו"ר ועד השכונה, הפעיל החברתי מונייר ז'עייר המכונה אבו אשרף, אמר כי "אין לנו אף אחד לפנות אליו. בעירייה לא עונים לנו ואנחנו לא מצליחים להיפגש עם אף אחד מהאחראים. המצב בשכונה קטסטרופה. יש מקומות בכפר שהמים עלו וכיסו את הרכבים וחלק מהקומות הראשונות של המבנים".
לדבריו, "לא מגיע לנו לחיות ככה, לא כישראלים ולא כבני אדם. זה כבר מצב חירום ואף אחד לא מדבר איתנו. שיפצו את הביוב בחלק מהכפר רק אחרי שעתרנו לבית המשפט שחייב את העירייה תוך שלוש שנים לפתור את המצב. עברו כבר חמש שנים ואנחנו, תושבי מדינת ישראל, משלמים מחיר גבוה. ילדים לא יכולים לצאת לבית הספר ואנשים לא יכולים להגיע לעבודה. עיריית ירושלים חייבת להכיר במצב החירום הזה ולעשות משהו".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "כתוצאה מבנייה בלתי חוקית מרובה על קווי הניקוז הקיימים שבכפר עקב, ניזוקו משמעותית קווי הניקוז בחלקים גדולים של השכונה. לצערנו, חלק מהתושבים גם חיברו בחלקים גדולים של השכונה את מערכת הביוב לניקוזים, דבר שמביא לקריסתה החוזרת ונשנית של מערכת הניקוז הקיימת. חברת הגיחון פועלת בימים אלה לשדרוג התשתית בכפר בדגש על הניקוז והתשתיות".
4 צפייה בגלריה
הצפות באשדוד
הצפות באשדוד
ההצפות באשדוד, שלשום
(צילום: גדי קבלו)
4 צפייה בגלריה
מזג אוויר חורפי באשדוד
מזג אוויר חורפי באשדוד
שלשום באשדוד
שלשום גרמו הגשמים להצפות קשות באשדוד - שם שקעו כמה מכוניות במים. כמו כן, צוותי כיבוי וחילוץ הוזעקו לבניין ברחוב המעפילים, שבו מתבצע פרויקט תמ"א בשל דיווח על חשש לחייהם של דרי רחוב. שבעה צוותי כיבוי וחילוץ, כמו גם צוללנים ואנשי היחידה לחילוצים מיוחדים הוזעקו לזירה. הם פתחו בסריקות ולפי שעה לא מצאו איש. קודם לכן העניקו פרמדיקים של מד"א טיפול רפואי לגבר ואישה כבני 50 שחולצו מרכב ששקע במים באותו רחוב.
בנוסף, מתחם ה"דרייב-אין" לבדיקות קורונה שהוקם סמוך לחוף אורנים שבעיר הוצף גם הוא ומי הגשמים חדרו לקניון "לב אשדוד". מי הגשמים גרמו גם להצפות ביבנה - שם נחסמה הכניסה הראשית לעיר, משדרות ירושלים. גם בבני ברק דווח על נזקים: בולען נפער בכביש ברחוב אלוף שמחוני שבעיר. האזור נחסם לתנועה.