גם בערים שצבועות באדום יש מי שבוחר לטמון את הראש בחול: ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע שעיריית בני ברק מנעה מפיקוד העורף להקים תחנה לבדיקות מהירות של נגיף קורונה על ידי מד"א עבור תושבי העיר, בטענה כי אין בכך צורך.
2 צפייה בגלריה
מתפללים בבני ברק
מתפללים בבני ברק
הערכה: העירייה פועלת להורדת מספר הבדיקות. מתפללים בבני ברק, ארכיון
(צילום: gettyimages)
2 צפייה בגלריה
ישיבה פתוחה בבני ברק
ישיבה פתוחה בבני ברק
ישיבה שנפתחה בניגוד להנחיות בבני ברק
(צילום: נדב אבס)
התוצאה: הריכוז החרדי הצפוף בישראל נותר ללא אפשרות לבדיקות בזק בלי תור ומרשם, שנועדו במיוחד ליישובים כמותו, בהם התחלואה גבוהה. מפירוט פריסת מוקדי פיקוד העורף עולה כי תחנת הבדיקה שפעלה בבני ברק לאחרונה נסגרה השבוע – בדיוק בימים שבהם הוטל על העיר סגר דיפרנציאלי.
ברחוב החרדי גוברת בימים האחרונים תחושת התסכול בעקבות כישלון המאמצים להוריד משמעותית את מספר החולים בריכוזי המגזר, והדבר גורם לרבים להימנע מבדיקות שתוצאותיהן עלולות להאריך את הסגר בערים.

בניגוד לנעשה בפלגים הקיצוניים בירושלים ובבית שמש, שם הסתרת התחלואה באה לעיתים כהוראה מרבני הקהילות, בזרם החרדי המרכזי, שתושבי בני ברק משתייכים אליו, ההנחיה של המנהיגים הדתיים היא לשתף פעולה עם הרשויות. ההערכה היא כי סגירת תחנות מד"א היא הדרך האלגנטית של העירייה לתת מענה לרגשות התושבים ולהקטין את מספר הבדיקות, מבלי שהדבר ייחשב להתרסה כלפי הממשלה.
בעיריית בני ברק אמרו כי ההחלטה שלא לאפשר לפיקוד העורף לפעול בשטחה הייתה עניינית - תוצאה של ירידה בביקוש לבדיקות, המאפשרת לקופות החולים לעמוד בקצב הפניות. ואולם גורמים במערכת הבריאות טענו כי בעיר פועל כעת רק מוקד אחד של כל קופה ו"ההספק מינורי". הם האשימו את ראש העירייה כי הוא מונע מתוך חשש שבבני ברק יתגלו חולים נוספים ולכן מעדיף למעט בבדיקות. "זה ממש אבסורד", אמרו.
למעשה, מדובר במעין "ביצה ותרנגולת": סגירת התחנה גורמת לירידה טבעית במספר הנבדקים, משום שרבים אינם טורחים לבקש הפניה מרופא ולקבוע תור בקופת החולים, וממילא כאשר הביקוש קטן הפעלת המוקדים המיוחדים כביכול מתייתרת.
מעיריית בני ברק נמסר: "הירידה בעומסים בנקודות הבדיקה היא תוצאה ישירה ומבורכת של הירידה התלולה במספר החולים. בני ברק היא שיאנית הבדיקות בערים הגדולות בישראל, כאשר 70% מתושבי העיר נבדקו בעידוד ובתמריץ עירוני מתמיד של פרסום מאסיבי והרחבת מתחמי הבדיקה. גם בימים אלו ממוצע הבדיקות בעיר עומד על 1,000 בדיקות ביום. ברחבי העיר פתוחים שני מתחמי ענק לבדיקות המופעלים על ידי קופות החולים, לצד מערך בדיקות המבוצעות על ידי פיקוד העורף, כאשר רק אתמול סוכם על עריכת בדיקות סקר בקרב צוותי הוראה ונקודות אוכלוסייה".
בינתיים, לאור נתוני התחלואה של היישובים האדומים שציוניהם בשיטת הרמזור השתפרו, ביקש אתמול פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו לדון בוועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל על הסרת הסגר מרכסים, מודיעין עילית, ביתר עילית ושכונת קריית מטרסדורף בירושלים. הוועדה כבר אישרה אמש את ההצעה לבטל את ההכרזה על היישוב רכסים כאזור מוגבל. למרות זאת, קיים חשש לתחלואה סמויה בגלל אחוז הבדיקות החיוביות. גמזו אמר אתמול בכנסת כי “מודיעין עילית נמצאת על הגבול”.