במסגרת ביקור הפרידה שלו בארה"ב, התקיים אמש (שלישי) אירוע לכבוד נשיא המדינה היוצא ראובן (רובי) ריבלין במטה האו"ם בהשתתפות 21 שגרירים. שגריר מרוקו באו"ם, עומאר אילאל, הפתיע את נשיא המדינה ריבלין והתייחס להסכמי הנורמליזציה עליהם חתמה ישראל עם מדינות ערב, בהם מרוקו. "אני רואה את המזרח התיכון משתנה ואני אופטימי מאוד. מה שקרה לפני מספר חודשים הוא לא פחות מהיסטורי. איש לא צפה שמדינת ישראל תגיע להסכמים שכאלה", אמר.
לדבריו, "יש הזדמנות להתקדם, לקדם דיאלוג ולשמור על הביטחון. אין לנו אלטרנטיבה פרט לשלום. שלומה של כל אומה ואומה קשור בשלומה של שכנתה. לנו במשפחת האומות יש מחויבות לאחדות הזו ולערכים המשותפים הללו ולבניית עתיד טוב יותר עבור האזור".
7 צפייה בגלריה
שגריר מרוקו באו"ם עומאר אילאל נואם באירוע הפרידה לריבלין בארה"ב
שגריר מרוקו באו"ם עומאר אילאל נואם באירוע הפרידה לריבלין בארה"ב
ריבלין עם שגריר מרוקו
(צילום: שחר עזרן)
7 צפייה בגלריה
פגישת הנשיא ראובן ריבלין עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
פגישת הנשיא ראובן ריבלין עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
"ההטיה חייבת להיפסק". ריבלין נזף במזכ"ל האו"ם גוטרש בפגישה עימו
(צילום: חיים צח, לע"מ)
עוד קודם לכן ריבלין נפגש עם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, וביקר בפניו את התנהלות הארגון, בהקשר הסוגייה הישראלית-פלסטינית. "שלום בין ישראל לפלסטינים לעולם לא יושג באמצעות החלטות אנטי-ישראליות או ועדות חקירה", אמר הנשיא היוצא לגוטרש. הוא המשיך: "ההטיה נגד ישראל במוסדות האו"ם חייבת להיפסק. האזור שלנו במזרח התיכון זקוק לבניית אמון בין העמים". בפגישה השתתפה גם לאה גולדין, אמו של סגן הדר גולדין שגופתו מוחזקת בידי חמאס.
גולדין שוחחה עם המזכ"ל גוטרש על הצורך לפעול להשבת בנה, גם באמצעות מסרים נחרצים של המוסדות הבינלאומיים אל חמאס. הנשיא הצטרף לדבריה ואמר כי "אנחנו מעוניינים להמשיך ולעבוד עם האו"ם בסיפוק הצרכים ההומניטריים לתושבי עזה, עימם אין לנו שום סכסוך. אולם, כל הסדר חייב לכלול בתוכו את השבת חיילינו ואזרחינו השבויים".
7 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין באירוע הפרידה לכבודו בארה"ב
ראובן ריבלין באירוע הפרידה לכבודו בארה"ב
ריבלין וארדן לצידו, יחד עם השגרירים באו"ם
(צילום: שחר עזרן)
7 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין באירוע הפרידה לכבודו בארה"ב
ראובן ריבלין באירוע הפרידה לכבודו בארה"ב
ריבלין באירוע הפרידה באו"ם
(צילום: חיים צח, לע"מ)
ריבלין נאם בפני 21 שגרירים זרים באו"ם ובהם שגרירי ארה"ב, רוסיה, בריטניה, אוסטרליה, בחריין ומרוקו. הוא שלח מסר מפייס לאבו מאזן: "יש לנו עימות בן 120 שנה אך אנו צריכים לשכוח את העבר. לא נגזר עלינו לחיות יחד, נועדנו לחיות יחד. בואו נשכח את העבר. הנשיא עבאס, אנו חיים ביחד. ישראל תחייה לנצח כמדינה יהודית ודמוקרטית. אני בטוח שנוכל להגיע להבנה איך נוכל לגור ביחד. בוא נבנה אמון ונדון על העתיד ויש אפשרות להגיע לעתיד טוב יותר".
בדבריו לשגרירים התייחס הנשיא לפגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלשום בבית הלבן: "ציינתי שהמזרח התיכון נמצא בצומת דרכים. יש לנו הזדמנות היסטורית לבחור בדרך הנכונה. אנו עומדים בפני הבחירה בין מלחמה או שלום, להישאר בנפרד או לעבוד יחד. הבחירה שלנו היא בין נורמליות - לעוינות תמידית". הנשיא הבהיר כי "אנחנו בחרנו בנורמליזציה. בחרנו בשגשוג ובשיתוף פעולה. בחרנו בחיים ובשותפות". לטענתו, "גם בישראל אנו חשים בשינוי הזה. הממשלה החדשה כוללת מפלגה מוסלמית".
הוא התייחס גם לשיחות הגרעין עם איראן בווינה ואמר: "על הקהילה הבינלאומית לאלץ את איראן לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כדי להגן על המזרח התיכון. לאפשר לאיראנים להוציא לפועל את תוכנית הגרעין זה לא אחראי. לאפשר למשטר הלא אחראי הזה להשיג נשק להשמדה המונית זו טעות חמורה ומסוכנת".
7 צפייה בגלריה
בידן וריבלין
בידן וריבלין
ריבלין ציין בפני ביידן: "המזרח התיכון בצומת דרכים, יש הזדמנות היסטורית"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
לאה גולדין
לאה גולדין
שוחחה עם גוטרש על השבת בנה. לאה גולדין
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
"לא בטוח שההחלטה שהתקבלה באו"ם ב-1947 הייתה עוברת היום". ארדן
(צילום: AFP)
לדבריו, "הבחירה באיברהים ראיסי, האחראי למותם של אלפי איראנים, לנשיאות, מוכיחה שוב כי המשטר האיראני אינו מתכוון להפסיק את תמיכתו בטרור ואת התוקפנות כלפי שכניו". הוא הדגיש כי "ישראל אינה המדינה היחידה המאוימת על ידי איראן. המשטר האיראני אינו מעוניין בנורמליות. בבחירה בין שלום למלחמה, טהרן קיבלה את החלטתה, ובחרה במוות, בטרור ובמלחמה על פני שלום".
הנשיא הציג גם בפני השגרירים את לאה גולדין ופנה אליהם: "אנו מבקשים מכם היום להצטרף אלינו במאמצים הדיפלומטיים להשיב את הדר ואת כל שבויינו הביתה. עזרו לנו לסיים את הסיוט המתמשך הזה".
גם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שיזם את הפגישה, אמר כי "בישראל, האו"ם הוא סוג של חידה. מצד אחד, הוא מורכב מהרבה מדינות שיש לנו איתן יחסים קרובים מאוד. מצד שני, אי אפשר להתעלם מהיחס המפלה באו"ם נגד ישראל. זה מתבטא בכמות ההחלטות וההצהרות נגד ישראל שיוצאות מכאן, לעומת מדינות אחרות שבאמת מסכנות את השלום והביטחון בעולם - כמו איראן".
ארדן המשיך: "ב-1947, 57 החברות באו"ם הצביעו בעד הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. היום, עם 193 חברות, אני לא בטוח שההחלטה הזו הייתה עוברת. זה צריך להטריד את כולנו". לדבריו, "האפליה הזו נגד ישראל מייצרת מצב מסוכן. אויביה של ישראל משתמשים בהצהרות חסרות הבסיס שיוצאות מהאו"ם כדי להכפיש ולעשות דה-לגיטימציה לישראל והסתה לאנטישמיות".
פורסם לראשונה: 23:05, 29.06.21