ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, הודיעה אתמול (ב') כי ארצה הצליחה "להביס מחדש" את נגיף הקורונה, והסירה את ההגבלות שהוטלו על העיר הגדולה ביותר במדינה, אוקלנד, אחרי שההתפרצות שם נבלמה לחלוטין.
6 צפייה בגלריה
ניו זילנד ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן מכריזה הסרת סגר נגיף קורונה
ניו זילנד ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן מכריזה הסרת סגר נגיף קורונה
ארדרן. דואגת גם מהתפרצות מחודשת של השאננות
(צילום: AP)
ניו זילנד, נזכיר, יצאה מהסגר המחמיר שהוטל בה בחודש מאי ובמשך 102 ימים לא דיווחו הרשויות בה על אף מקרה הדבקה אחד בתוך הקהילה, והתושבים יכלו ליהנות מחיי שגרה כמעט מלאים. אלא שבאוגוסט הנגיף התפרץ מחדש באוקלנד, עיר בת 1.5 מיליון תושבים, והיא נכנסה לסגר שנמשך קרוב לשלושה שבועות.
ארדרן הודיעה אתמול על הסרת ההגבלות שעוד נותרו בעיר עם תום הסגר המחמיר, אחרי שבמשך 12 ימים לא דווח בה על אף נדבק חדש. היא בירכה את תושבי העיר והודתה להם על עמידתם בסגר נוסף. "זה הרגיש כאילו זה נמשך ונגרר עוד ועוד, בשנה שממילא כבר מרגישה ארוכה מדי", אמרה. "אבל למרות זאת, האוקלנדים והניו זילנדים נצמדו לתוכנית שכעת עובדת כבר פעמיים, וניצחו שוב את הנגיף".
ארדרן ציינה כי מיום רביעי בערב (שעון מקומי), אוקלנד תצטרף לשאר חלקי המדינה והכוננות בה תרד לרמה 1, הנמוכה ביותר בסולם בן ארבע דרגות שמכווין את פעילות הממשלה בכל הנוגע לפעולות לבלימת הנגיף.
6 צפייה בגלריה
קונים ב סופרמרקט ליד וולינגטון ניו זילנד חשש מ קורונה
קונים ב סופרמרקט ליד וולינגטון ניו זילנד חשש מ קורונה
באוגוסט: מחכים בתור בסופרמרקט באוקלנד עם הטלת הסגר על העיר
(צילום: AFP)
משמעות של רמה כזו היא שלא יחולו יותר הגבלות על התאספויות חברתיות, וגם משחק רוגבי בין ניו זילנד לאוסטרליה יוכל להיערך בהמשך החודש באוקלנד, באצטדיון מלא צופים. "אלו חדשות טובות שהאוהדים של אוקלנד יוכלו ליהנות מהמשחק", אמרו בקבוצת הרוגבי הלאומית של ניו זילנד.
כפי שעשתה כשהכריזה על הניצחון הראשון על הנגיף, ארדרן הדגישה בדבריה שעל תושבי ארצה להמשיך לנהוג בזהירות. "התפרצות מחודשת של הנגיף היא לא הדאגה היחידה שלנו, אלא גם התפרצות מחודשת של השאננות", אמרה. היא ציינה כי נגיף הקורונה "ימשיך להיות איתנו לאורך החודשים הבאים. אבל אנחנו עדיין צריכים לציין את אבן הדרך הזו".
חשוב להדגיש שכשבניו זילנד מדברים על התפרצות מחודשת, אלו עדיין מספרים נמוכים ביותר, גם ביחס למספר תושביה (כ-5 מיליון). עד כה דיווחה המדינה על 1,499 נדבקים מפרוץ המגפה ועל 25 מקרי מוות. בשעה זו ישנם 40 חולים פעילים. הצלחתה של ניו זילנד בבלימת הנגיף מחזקת את התמיכה הפוליטית בארדרן, והיא נחשבת כעת לפייבוריטית לניצחון בבחירות הכלליות בסוף השבוע הבא, ב-17 באוקטובר.
6 צפייה בגלריה
מסעדה ב פריז צרפת מסכה עקב קורונה
מסעדה ב פריז צרפת מסכה עקב קורונה
בתי הקפה בעיר האורות נסגרים. מלצר בפריז
(צילום: AFP)
כשבניו זילנד מסירים הגבלות, באירופה ובמדינות רבות אחרות שמתמודדות עם התפרצות מחודשת נאלצים להחזירן. פריז, בירת צרפת, הוכנסה אתמול לרמת הכוננות הגבוהה ביותר מפני התפשטות הנגיף. משמעות הדבר היא שסמלי עיר האורות – בתי הקפה שלה – ייאלצו לסגור את שעריהם. גם ברים יצטרכו להיסגר, אך מסעדות יוכלו להמשיך לפעול תחת הגבלות קפדניות ומחמירות יותר.
"אלו הם צעדי מניעה, כיוון שהמגפה מתפשטת מהר מדי", אמר מפקד משטרת פריז, דידייה ללמו. בשבת דיווחה צרפת על שיא יומי חדש של נדבקים – 17,000 ביממה אחת. בפריז אובחנו באותו יום 3,500 נדבקים, אך השיא שם הגיע ביום שני בשבוע שעבר, עם כמעט 6,000 נדבקים.
כפי שניתן היה לצפות, בבתי הקפה של פריז כועסים על ההגבלות החדשות וחוששים מהקשיים הכלכליים הצפויים בעקבותיהן. עובדים בענף אמרו שהרשויות "מסמנות" אותם ופועלות כלפיהם באופן לא הוגן. "אנחנו שומרים מאוד על התנהגות טובה, פוקחים עין על הלקוחות שלנו", אמר רמי, מנהל משמרת הבוקר בבית קפה-מסעדה במרכז פריז. "הכול נקי, כולם עוטים מסכות. אנשים הופכים לחסרי אחריות דווקא כשהם מבלים בבית. אף אחד לא עוטה מסכה בערב עם חברים, גם אני", אמר לסוכנות הידיעות AFP.
6 צפייה בגלריה
מבקרים עם מסכות עקב קורונה ב מוזיאון לאמנות מודרנית ב פריז צרפת
מבקרים עם מסכות עקב קורונה ב מוזיאון לאמנות מודרנית ב פריז צרפת
עם מסכות במוזיאון בבירת צרפת. שיא יומי של נדבקים
(צילום: MCT)
ליאם פרוסה, בעלים של פאב אירי בפריז, אמר כי הרווחים בעסק צנחו ב-70% עוד לפני ההגבלות החדשות, בהשוואה לתקופה שלפני פרוץ המגפה, וכי העסק שלו הפסיד בכל יום של פעילות 2,000 אירו. "לסגור זה סוג של הקלה, האמת", הודה. הוא מזג לעצמו כוס אחרונה לפני שנעל את הפאב, ואמר: "זה זול יותר מלהישאר פתוח". לדבריו הוא השאיר את הפאב פתוח כדי לא לאבד לקוחות, ולא כדי להרוויח. "עכשיו אני הולך להפסיד אותם בכל מקרה, למסעדות".
הגבלות חדשות הוטלו השבוע באיראן, שגם בה מתמודדים עם התפרצות מחודשת של הנגיף. אתמול דיווחו הרשויות על שיא יומי חדש של נדבקים חדשים, 3,902. באיראן, שבה הכה הנגיף קשה יותר מכל מדינה אחרת במזרח התיכון, גם מספר המתים עולה – וביממה האחרונה מתו בה 235 חולי קרונה. נתון זה משתווה לשיא היומי שנרשם בסוף יולי.
6 צפייה בגלריה
אחות ב בית חולים ב טהרן איראן קורונה מסכה
אחות ב בית חולים ב טהרן איראן קורונה מסכה
אחות בבית חולים בטהרן. אם העומס יימשך, הזהירו ברשויות, יהיה צורך בבתי חולים שדה
(צילום: רויטרס)
מפרוץ המגפה ועד עתה מדווחת איראן על 475,674 נדבקים בסך הכל, ועל 27,192 מתים – אם כי רבים בתוך הרפובליקה האיסלאמית ומחוצה לה מאשימים את משטר האייתוללות בטיוח הנתונים האמיתיים, שלדבריהם גבוהים הרבה יותר.
בעקבות הזינוק המחודש הוטלו ביום ראשון הגבלות על הבירה טהרן, שם לפי משרד הבריאות האיראני המצב "מדאיג" במיוחד. במסגרת ההגבלות הללו נסגרו בטהרן, למשך שבוע, בתי הספר, הספריות, המסגדים ומוסדות ציבוריים אחרים. לפי התקשורת הממלכתית, הגבלות דומות הוטלו גם במחוז זנג'אן בצפון-מערב איראן ובכמה ערים נוספות – בהן נסגרו בתי קפה, מסעדות, מכוני כושר, סלוני יופי ומוזיאונים.
6 צפייה בגלריה
איראנים עם מסכות מסכה ב טהרן איראן קורונה
איראנים עם מסכות מסכה ב טהרן איראן קורונה
איראנים בטהרן. המצב שם "מדאיג"
(צילום: EPA)
דוברת משרד הבריאות באיראן, סימה סדאת, אמרה כי כעת רוב המחוזות במדינה נמצאים בסיכון של הדבקה נרחבת – 26 מתוך 31 המחוזות במדינה מסווגים לדבריה כ"אדומים", ועוד ארבעה מסווגים כ"כתומים". היא הזהירה שבתי החולים מדווחים על עומסים ושאם ההתפרצות תחריף, ייתכן שיהיה צורך בהקמת בתי חולים שדה.
השלטונות באיראן קוראים לתושבים לשמור על ההנחיות, על רקע טענות שרבים לא עוטים מסכות ושמשפחות יוצאות לטיולים ולביקורים אסורים. נשיא איראן חסן רוחאני אמר בשבת כי אלו שמפרים את ההנחיות צריכים לקבל קנסות "חמורים".
פורסם לראשונה: 23:54, 05.10.20