הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס הערב (יום ב') לדון במתיחות בדרום אחרי שיגור עשרות הרקטות בימים האחרונים אישר עקרונית תוכנית לתקיפה אווירית משמעותית נגד יעדי חמאס, למקרה שהירי מרצועת עזה יתחדש. "הכדור בידיים של חמאס", אמרו בכירים בישראל אחרי הישיבה. "אין רצון מצד ישראל להגיע להסלמה, אבל נערכים למקרה שימשיכו בירי".
עוד אמרו הבכירים כי יש מאמצים דיפלומטיים מאחורי הקלעים ולחצים על חמאס לרסן את הירי. "הכול רגיש מאוד וגבולי, וקשה לדעת כיצד ינהגו בסופו של דבר. אנחנו מוכנים לכל התרחישים", אמר בכיר בישראל.
3 צפייה בגלריה
 שיגור רקטות מהרצועה, ארכיון
 שיגור רקטות מהרצועה, ארכיון
שיגור רקטות מהרצועה, ארכיון
(צילום: AFP)

הצבא הציג בדיון תוכנית אופרטיבית בכמה מדרגות שמכוונת לפגוע בחמאס, כמי שנושא באחריות לירי מהרצועה. מהסקירות של גורמי הביטחון עולה כי חמאס הוא לא זה שמשגר את הרקטות בימים האחרונים, אלא הג'יהאד האיסלאמי. חמאס העביר לישראל מסרים באמצעות המצרים ושליח האו"ם תור ונסלנד שהוא לא יורה ומנסה לרסן את הירי. גורמי המודיעין אישרו שאכן ניכרים מאמצי ריסון מצד חמאס. עם זאת, ההסלמה הנוכחית נובעת גם מהשפעות של גורמים נוספים כגון העימותים בירושלים בחודש רמאדן ומתיחויות פוליטיות פנימיות שעולות על רקע הבחירות ברשות הפלסטינית.
הקבינט הסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ להחליט על עיתוי ההפעלה של התוכנית האופרטיבית שהציג הצבא ואישר הקבינט. בכירים בישראל אומרים כי אם לא יהיה שקט מעזה, נראה עליית מדרגה בתגובה של ישראל והיא תהיה "עוצמתית". בתום הדיון אמרו בכירים בישראל שהכדור בידיים של חמאס וכי ישראל לא רוצה להגיע להסלמה, אך נערכת לעליית מדרגה בתגובות. יש מאמצים דיפלומטיים מאחורי הקלעים ולחצים על חמאס לרסן את הירי. במגעים הללו מעורבים המצרים, האו"ם וירדן. בכירים בישראל אומרים, כי לכולם יש אינטרס שהסבב הזה יירגע החל מאבו מאזן, הירדנים, המצרים והאו"ם. "כולם מבינים את הנפיצות", הם אמרו.
בלילה האחרון נורו שלוש רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. מצה"ל נמסר כי מערכת כיפת ברזל יירטה שתיים מהן, בעוד שהשלישית נפלה בשטח הרצועה. התרעת צבע אדום הופעלה בשדרות ובקיבוצים ניר עם, ארז ואיבים. ארבעה תושבי שדרות נפצעו באורח קל לאחר שנחבלו בזמן שרצו למרחב המוגן, ופונו לבית החולים ברזילי באשקלון.
3 צפייה בגלריה
נפילה בעוטף עזה
נפילה בעוטף עזה
חבלן בנחל עוז
(צילום: רועי עידן )
3 צפייה בגלריה
רצועת עזה: תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים
רצועת עזה: תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים
בצה"ל מעריכים: חמאס לכל הפחות אפשר את הירי
כמה שעות קודם לכן שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל והתפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב. משיגור זה לא נשמעה אזעקה מכיוון שלא היה איום על שטח מיושב. בהמשך מסר דובר צה"ל כי זוהה שיגור נוסף מעזה, אך זה התברר כשיגור כושל והרקטה נפלה בשטח הרצועה.
בליל שבת האחרון, אחרי תשעה חודשים של שקט יחסי בדרום, שוגרו 36 רקטות ליישובי העוטף - מה שהוביל להתחזקות ההערכה בצה"ל כי המהומות בין יהודים לערבים בירושלים הובילו ל"ירי נקמה והזדהות" מרצועת עזה.
בצה"ל העריכו כי חמאס לכל הפחות איפשר את הירי, אם לא ביצע אותו בעצמו באמצעות פעיליו. המטחים הוגבלו בטווח לשטחי עוטף עזה בלבד, כדי "לתחם" את ההסלמה הלילית ולא להוציאה מכלל שליטה.