יו"ר בל"ד סמי אבו שחאדה אמר היום (ג') בריאיון לאולפן ynet כי "היסטורית הציבור שלנו בוחר בנו כדי לייצג אותו מול הממשלה", וכי הוא "לעולם יתנגד לעליונות היהודית, שקיימת בכל המקומות". על ממשלת השינוי שתיתכן ותקום הוא אמר: "אני יכול לסמוך על ממשלה שיש בה את בנט, ליברמן, סער וגנץ - שעכשיו הוביל את המערכה נגדנו ונגד העם שלנו? אני אומר שלא. בכלל, יש משהו משפיל בכל הדיונים על 'ההישגים'".
אבו שחאדה נשאל אם מתקיימים מגעים מול יו"ר יש עתיד, ומה ישיב אם יציעו לו דבר מה תמורת הימנעות: "למה לפיד רוצה הימנעות? למה למשל הוא לא מבקש ממני להיות שר? שיבוא ויגיד לי - 'יש בעיה בסוגיית השוויון במדינת היהודים, אני רוצה לפתור אותה כראש ממשלה. בוא סמי, קח את משרד החינוך, תחנך נגד גזענות בחברה'".
3 צפייה בגלריה
סמי אבו שחאדה
סמי אבו שחאדה
"אין שוויון. למה ליהודים כל כך קשה עם זה?". אבו שחאדה
(צילום: קובי קואנקס)
- יש סיכוי כלשהו שגם אתם במשחק של הרכבת הממשלה? "אנחנו נבחרים לא כדי להיות חלק מהמשחק של הרכבת הממשלה. הציבור שלנו בוחר בנו כדי לייצג אותו מול הממשלה. ככה זה היה היסטורית".
- ואם יש ממשלה שרוצה בשיתוף פעולה, בחיזוק הקשר עם המגזר הערבי? גם אז לא? "אני בהחלט רוצה שתהיה ממשלה כזאת, ואף להיות חלק ממנה. אם הייתה ממשלה שלפחות הייתי מסכים איתה לגבי אבחון הבעיה - מדוע החברה הערבית סובלת במשך 73 שנים מגזענות ואפליה, אם לפחות היינו מסכימים שיש הגדרה לבעיה, ואז יגידו לי שייקח זמן לתקן - אוכל להבין. אבל לפחות נסכים לגבי הגדרת הבעיה".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"הימנעות? למה לא מציע לי תיק של שר?". על לפיד
(צילום: AFP)
- לא עדיף להיות חכם מאשר צודק? עבאס הולך להביא הישגים מתוך הממשלה. "לגבי עבאס, אני חושב שמי שמאבחן את הבעיה לא נכון, ולא יודע איך לאבחן אותה, לא יפתור אותה. האם יש כל מיני פתרונות 'על הדרך' שהם שוליים ולא חשובים ויכולים לעשות כותרות בעיתון? יש לא מעט. השאלה היא אם אני יכול לסמוך על ממשלה שיש בה את בנט, ליברמן, סער וגנץ - שעכשיו הוביל את המערכה נגדנו ונגד העם שלנו. השאלה היא אם אני רוצה לסמוך עליהם בעתיד, ואני אומר שלא. כל הדיונים על ההישגים, יש בהם משהו משפיל בעיניי".
- עבאס אומר שהוא לא גלגל הצלה, הוא רוצה שיכירו בו. זה מוביל אתכם לנקודה מעניינת שבה נפתחה הדרך להיות חלק. "זה לא חדש, המצב הנוכחי. שממשלה במדינת ישראל נסמכת על קולות. היו ממשלות שנסמכו על קולות הערבים. יש לנו פה 73 שנים של פערים בכל רמות החיים, אין מקרה אחד - לא של השמאל הציוני ולא של הימין הציוני - שבו גרים ערבים ליד יהודים ומצב הערבים טוב יותר ממצב היהודים. יש סברה גזענית שיהודים יודעים לנהל יותר טוב, גם במקומות שנוהלו על ידי יהודים בערים מעורבות ומועצות אזוריות, הפערים בין יהודים לערבים גדולים".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ואביב כוכבי
בני גנץ ואביב כוכבי
"לסמוך על גנץ שניהל מערכה נגד העם שלנו? לא"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
- יש סיכוי שהמשוואה הזו תשתנה עכשיו בגלל הקונסטלציה המיוחדת? "יש בעיות בכל התחומים. בשביל לפתור אותן, צריך אבחון נכון. אבחון נכון הוא בעצם שאלת השוויון. כל מועמד לראשות הממשלה שיגיד לי שהוא מעוניין לבטל את החוקים הגזעניים שיש בישראל ויוצרים אפליה...".
- באיזה חוקים מדובר? "יש 65 חוקים כאלה במדינת ישראל, אתייחס לעיקריים שבהם. אני רוצה לבטל את חוק הלאום, לשנות את ועדות הקבלה, את נושא חוק השבות, את חוקי האזרחות וההגירה. קרן קיימת, שליטה בקרקעות".
- אולי נבטל את המדינה? "לא. אתם אומרים לי שיש לי אופציה אחת - יש מדינה גזענית שתמשיך להפלות נגדי ונגד העם שלי באופן היסטורי, 'קודם כל תקבלו את העליונות היהודית ואז נדבר'. חברים, אני מתנגד לעליונות יהודית, שלא יהיה ספק. כל סוג של עליונות יהודית".
-יש שיח שלפיד מנהל אתכם לאחרונה על הימנעות שלכם, ואז ייתן לכם משהו בתמורה? "למה לפיד רוצה הימנעות? למה הוא לא מבקש ממני להיות שר למשל?".
- די ברור שתסרב, לא? "אני רוצה משהו מאוד קטן בסך הכול. שלפיד יבוא ויגיד – 'יש בעיה בסוגיית השוויון במדינת היהודים, אני רוצה לפתור אותה כראש ממשלה, בוא סמי, קח את משרד החינוך, תחנך נגד גזענות בחברה'. למה שוויון הוא דבר קשה במדינת היהודים? למה ליהודים קשה עם זה? צריך שוויון לכל האזרחים".
עוד אמר יו"ר בל"ד: "אנחנו מציגים מודל אחר שבו המדינה צריכה להתנהל. כל עוד המדינה מתעקשת על עליונות יהודית ורוצה להפלות למען הציבור היהודי נגד הציבור הערבי, המצב לא יגיע לאן שאנחנו רוצים. צמצום הדרישות שלנו הוא לכך שאנחנו רוצים לתקן את הביוב בטמרה ואת החשמל ברמלה, זה חשוב, ואנחנו ניאבק. יש גם את הסוגיה הלאומית שהיא לב העניין ופה הוויכוח, וגם הדרישות היומיומיות - שמי שמנהל את הדברים ודוחף אותם אלו נערי האוצר. הם אמרו לנתניהו לפני כמה שנים טובות, ויגידו גם לכל רה"מ אחר – הכלכלה הישראלית תיפגע ולא תוכל להמשיך להתפתח כל עוד מצב הערבים לא טוב. הם חייבים לתקן אותו. הם לא עושים טובות, אם לא יתקנו – הם ישלמו מחיר. גם אצל החרדים וגם אצל הערבים.
"אני לא אשתף פעולה עם הכיבוש, עם המצור על ירושלים, עם הגזענות, עם הריסת הבתים בנגב", המשיך אבו שחאדה, "אני לעולם לא אשתף פעולה עם גזענות, אני נגד זה. בל"ד הוקמה בגלל הגזענות, והיא נולדה הרבה זמן אחרי המדינה - ולמדינה היה מספיק זמן לתקן אם היא לא הייתה גזענית. אני היסטוריון, כתבתי וחקרתי בנושא. בגלל שאני יודע, אני אומר שצריך לתקן. המדינה הזו הוקמה על חורבות של עם אחר. גם לנו יש אחריות – במשך שנים לא נאבקנו מספיק נגד הגזענות והאפליה. מה אנחנו רוצים? רוצים מדינת כל אזרחיה, אפשרות לעשיית צדק ושוויון לכולם, בלי עליונות יהודית".