1 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ, שאול גולן, הדר יואביאן)
בליכוד מנסים לסכל את הקמת "ממשלת השינוי" באמצעות טענות משפטיות - אבל הלחץ המרכזי הוא על כמה וכמה חברי כנסת, בתקווה למצוא את האחד שימנע את הקמת ממשלת בנט-לפיד: 36 שעות לפני הדד-ליין, פקיעת המנדט של יאיר לפיד, המוקד ממשיך להיות ח"כים מימינה ומתקווה חדשה - אבל גם יו"ר כחול לבן ויו"ר רע"ם. אלו הפוליטיקאים שבמוקד.

איילת שקד

שרת הפנים המיועדת בממשלה החדשה התנתה את כניסתה לממשלה בכך שמרב מיכאלי תוותר על מקומה בוועדה לבחירת שופטים. לפני האולטימטום שהציבה, אתמול בצהריים, דחה לפיד את הדרישה הזו.


גם אם דרישתה של שקד תתקבל בסופו של דבר, הלחץ עליה יימשך. בימים האחרונים הפגינו מאות פעילי ימין ליד ביתה בתל אביב, ובעקבות זאת קצין הכנסת הורה להצמיד לה אבטחה, ואחר כך הועלתה רמת האבטחה סביבה וסביב בנט לדרגה חמש - כאשר דרגה שש היא הגבוהה ביותר.
בהפגנה מול ביתה של שקד הניפו המפגינים שלטים שעליהם נכתב בין היתר "המחבלים לא אחים שלנו", "שמאלנים בוגדים" ו"אל תקימו ממשלת שמאל עם תומכי טרור". בריאיון היום לאולפן ynet אמר מפקד היחידה לאבטחת אישים בעבר, שלמה הרנוי, כי "רמת האיום של בנט ושקד עלתה בעיקר עקב מקומם בתהליך הפוליטי. באופן כללי רמת האלימות וההסתה בחברה הישראלית ובמדינה היא ברמת עלייה".

ניר אורבך ועידית סילמן

פרט לשקד, לחץ כבד מופעל גם על שניים מחבריה לסיעת ימינה - ניר אורבך ועידית סילמן. עמיחי שיקלי כבר הודיע כי יתנגד לממשלת שינוי, אביר קארה לעומתו קרא לו באולפן ynet להתפטר ולפנות מקום לתומכת בבנט, וגם מתן כהנא המיועד לשמש כשר התייצב מאחורי יו"ר המפלגה.

אורבך וסילמן אמנם הביעו תמיכה בבנט, אבל הלחץ עליהם נמשך - ובפעם הקודמת שבנט שינה את עמדתו והחליט לא להצטרף לממשלת שינוי אורבך אף התחבק עם פעילי הימין שהפגינו מחוץ לביתו.
גם החרדים מפעילים עליהם לחץ כבד. מועצת גדולי התורה של דגל התורה פרסמה היום מכתב ובו נאמר: "ותגדל התמיהה ורב הכאב על חילול השם כאשר מי שעומדים בבסיס מרכזי להקמת ממשלת כזו הם חברים בסיעת ימינה המצהירים על עצמם כיהודים מאמינים בשם ושומרי מצוות".

זאב אלקין, יועז הנדל ושרן השכל

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמנם הבהיר פעם אחר פעם כי לא יישב בממשלה תחת נתניהו, וגם סירב להצעה לרוטציה משולשת כשהוא ראש ממשלה ראשון - הצעה שהעלה נתניהו בתחילת השבוע - אבל הלחץ על חבריו לסיעה נמשך.

זאב אלקין ויועז הנדל מיועדים לשמש כשרים בממשלה החדשה, שרן השכל עזבה כמו אלקין את הליכוד - ובשבוע שעבר ח"כ שלמה קרעי טען כי שלושתם יערקו לגוש נתניהו. באולפן ynet טען קרעי כי השלושה הבהירו לסער שלא יישארו מחויבים לו כשהמנדט יוחזר לכנסת. הם הגיבו מיד: "כך ממציאים ספין, הדרך היחידה להתקדם אחרי שהכשיל את הליכוד - לשקר".

בני גנץ

בניגוד לכל המוזכרים למעלה, יו"ר כחול לבן בני גנץ אינו נחשב לחלק מגוש הימין - אבל נתניהו פנה גם אליו כמה וכמה פעמים, וגנץ אף אמר אתמול כי "אני זה שוויתר על משרד ראש הממשלה בשביל לאפשר את ממשלת השינוי".


יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן טען אתמול, על רקע הקרב על משרד החקלאות, כי גנץ "פתח במלחמת קודש, אולי כי הוא רוצה אליבי, תירוץ". יו"ר כחול לבן הבהיר: "אנחנו מפלגה יותר גדולה מהמפלגות שיצטרפו למפלגה הזאת, אני זה שוויתר. יכולתי להיות ראש הממשלה בשנתיים וחצי הקרובות וויתרתי על זה. אני אפשרתי שינוי בישראל, ואני מצפה שאנשים יעריכו את זה". עם זאת הדגיש: "אנחנו מחויבים לממשלת השינוי ופועלים להקמתה".

מנסור עבאס ומאזן גנאים

יחסיו הקרובים יחסית של יו"ר רע"מ מנסור עבאס עם נתניהו הובילו להערכה כי לאחר הבחירות הוא יסכים להצטרף לממשלתו. המתקפות החריפות של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מנעו אפשרות כזו, אבל סיכום בין עבאס לבנט ולפיד עדיין אין.
אתמול דווח בעיתון "כול אל-ערב" כי מאזן גנאים, לשעבר ראש העיר סכנין שהצטרף לרע"מ לפני הבחירות, מתכוון להצביע נגד ממשלת בנט-לפיד. הוא הגיב לאחר מכן: "זה שקר, עוד לא החלטנו".