6 צפייה בגלריה
 מחאה בביירות
 מחאה בביירות
מחאה בביירות
(צילום: AFP)
הסיבה העיקרית למצוקתם הנוראה של אזרחי לבנון היא המשבר הפוליטי המתמשך שמונע הקמת ממשלה יציבה בארץ הארזים. כל המדינות המערביות שמוכנות לסייע ללבנון ולחלץ אותה ממצוקתה הפיננסית והתפקודית דורשות שתהיה ממשלה חוקית מתפקדת כתנאי להעברת הסיוע.
אבל הפוליטיקאים הלבנונים לא ממהרים. למעשה, יש בלבנון כרגע שני ראשי ממשלה, חסן דיאב שהתפטר ומשמש כראש ממשלת מעבר, וסעד אל-חרירי שעוד לא נכנס לתפקידו כי אינו מצליח להרכיב קואליציה וממשלה.

6 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה משבר כלכלי ביירות לבנון
הפגנה מחאה משבר כלכלי ביירות לבנון
המדינות המערביות דורשות ממשלה מתפקדת
(צילום: AFP)
מי שמונע בעד אל-חרירי (בן העדה הסונית שכבר כיהן כראש ממשלת לבנון) מלהקים קואליציה וממשלה הם חיזבאללה ותומכיו שדורשים לעצמם את משרדי המפתח עתירי התקציבים בממשלה החדשה. למעשה, חיזבאללה רוצה לשלוט במדינה באמצעות שרים המקורבים לארגון וחייבים לו את משרתם.
כל עוד חסן נסראללה אינו מצליח לייצר מצב כזה, הוא מונע הקמת ממשלה מתפקדת בלבנון. ואולם, המדינות התורמות ובראשן צרפת מתנגדות לכך שחיזבאללה, הסר למשמעתה של איראן ושעליו הכריזו האירופים כארגון טרור, יהיה השליט בפועל של לבנון. הן מסרבות להעביר סיוע ללבנון כל עוד לא קיימת בה ממשלה ייצוגית מתפקדת.

לנסראללה יש סבלנות

אבל למזכיר הכללי של חיזבאללה לא אצה הדרך. המשבר הכלכלי והתפקודי מאפשר לו לעקוף את הממשלה ולהשיג את מטרותיו הפוליטיות כשהוא ממצב את עצמו ואת האיראנים כמי שמחלצים את לבנון מצרותיה. ככל שאזרחי ארצו סובלים יותר, כך מתחזק מעמדו של חיזבאללה כשליט האמיתי של לבנון וכך מתחזקת אחיזתה האסטרטגית של איראן בלבנון.
לפני כחצי שנה, כשנוצר בלבנון מחסור בדולרים, הציע נסראללה לאזרחי ארצו כסף מזומן באמצעות המערכת הפיננסית והבנקאות של חיזבאללה. מנהיג ארגון הטרור השיעי עשה זאת בשעה שכל הבנקים האחרים סגרו את דלתותיהם ומנעו משיכת כספים גם בכספומטים.
6 צפייה בגלריה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
(צילום: AP)
לנסראללה יש כסף שהוא מקבל מאיראן ומתרומות מחו"ל, והוא הציע אותו בנדיבות לכל אזרח לבנוני שיהיה מוכן להיות מנוי על מערכת הכספים של חיזבאללה ועל ידי כך למעשה להיות תלוי כלכלית בארגון ובאיראנים. צריך לציין שאיראן קיצצה ביותר מחצי את התקציבים שהיא מעבירה לחיזבאללה, אבל עדיין יש בקופות המוסדות הפיננסיים של חיזבאללה שמממנים את מערכת הרווחה של הארגון יותר דולרים מאשר יש בבנקים הלבנוניים.
כעת מזהה נסראללה את הפוטנציאל הפוליטי הגלום עבורו ועבור פטרוניו האיראנים במחסור החמור בדלק בלבנון. לפני כחודשיים, כשפרץ משבר הדלק בלבנון והחלו הפסקות החשמל ועימותים אלימים פרצו בין האזרחים שהשתרכו בתורים לפני תחנות הדלק, נסראללה נאם והציע פתרון: איראן תשלח נפט ללבנון.
נסראללה לא אמר מי ישלם עבור הנפט הזה וגם לא אמר שיש צורך להבריח אותו ללבנון כיוון שהסנקציות האמריקניות אוסרות על איראן לייצא נפט. אבל הכוונה הייתה שקופה: לחזק את מעמדם של חיזבאללה ושל איראן כמי שמספקים את האנרגיה, שבלעדיה בתוך זמן קצר הכלכלה והחיים בלבנון יחדלו לנוע.
6 צפייה בגלריה
סעד אל חרירי התפטר
סעד אל חרירי התפטר
סעד אל-חרירי. לא מצליח להרכיב קואליציה
(צילום: AP)
אבל הממשלה הלבנונית דחתה את ההצעה, אל-חרירי הפרו-מערבי וגם דיאב ראש ממשלת המעבר ידעו שאם תעגון מכלית נפט איראנית בנמל לבנוני או שיתגלה שנפט איראני מגיע ללבנון דרך נמלים סוריים, ארה"ב עוד תחמיר את הסנקציות שהיא מטילה על לבנון ושום מוסד בינלאומי לא יעניק ללבנון סיוע כדי לצאת מהמשבר הכולל שבו היא נמצאת.
לכן, ממשלת המעבר שמכהנת כרגע בלבנון אמרה לנסראללה "לא תודה". גם חלק ניכר מהאזרחים הסונים, הנוצרים והדרוזים של לבנון התנגדו לכך שאיראן תזרים דלק לארצם בשעה שאין ביכולתה של לבנון כמדינה לשלם עבורו וכך תהפוך לבנון לבעלת חוב לאיראן שאותו היא תתקשה לשלם.
6 צפייה בגלריה
ביירות לבנון הפגנה מפגינים נגד הממשלה
ביירות לבנון הפגנה מפגינים נגד הממשלה
חסן דיאב. ממשלת המעבר אמרה "לא תודה"
(צילום: AFP)
הלבנונים, שיעים ולא שיעים, הבינו שאספקת הדלק האירנית תעלה להם ביוקר: לבנון תהיה משועבדת לחוב וחיזבאללה יהפוך סופית לבעל הבית הכלכלי והפוליטי בלבנון. חוץ מזה, גם כעת על סף קריסה, הממשלה בלבנון וגם האזרחים אינם ממהרים להסכים ביודעם שהם עלולים לשלם מחיר בינלאומי כבד אם יפרו את הסנקציות שארה"ב מטילה על ייצור נפט אירני.
התשובה השלילית של ממשלת לבנון והציבור בלבנון להצעת הדלק מאיראן לא הרתיעה את נסראללה ואת האייתוללות שראו במשבר הדלק מנוף כלכלי ופוליטי אדיר והזדמנות פז להשליט סופית את חיזבאללה ואת העדה השיעית על לבנון כולה. לכן הציע השבוע נסראללה פעם נוספת את הדלק האיראני ואף אמר שעשה את כל ההכנות הלוגיסטיות והכספיות להעברת הדלק הזה ללבנון.
"רק צריך אישור של הממשלה", אמר נסראללה. הוא לא רק אמר - הוא ככל הנראה גם עשה הכנות ממשיות. האתר אינטלי טיימס, כותב היום בלי לפרט מקורות כי בכוונת חיזבאללה לנסות להבריח את הנפט האיראני ללבנון אם באמצעות העברת הנפט מאונייה איראנית לאונייה סורית או לבנונית בלב ים, ואז הבאתו לנמל לבנוני, כביכול בצורה לגיטימית. אפשרות אחרת: איראן תבריח את הנפט שהיא רוצה להביא ללבנון לסוריה, ומשם הוא יוזרם בצינור או במכליות ללבנון.
ב"אינטלי טיימס" נטען ששלוש מכליות נפט איראניות עושות כעת את דרכן דרך תעלת סואץ לעבר הים התיכון. לא ידוע אם הן מתכוונות להבריח נפט לסוריה ומשם ללבנון או לפרוק את מטענן ללב ים לספינות שאינן איראניות. בכל מקרה, שיטת הברחה זו מוכרת היטב לגורמי ספנות בינלאומיים וכמובן לשירותי המודיעין של ישראל.
6 צפייה בגלריה
הספינה CSAV TYNDALL
הספינה CSAV TYNDALL
הספינה CSAV TYNDALL. האיראנים זיהו אותה בטעות כ"ישראלית"
(צילום: Etienne Verberckmoes מתוך marinetraffic.com)
העיתון וול סטריט ג'ורנל וכלי תקשורת אמריקניים אחרים פרסמו בתחילת השנה כי ישראל סיכלה הברחות כאלה של נפט איראני לסוריה, ופגעה בלפחות 12 ספינות שניסו להבריח נפט לסוריה. את התמורה הכספית עבור הנפט האיראני המוברח אמור היה הנשיא בשאר אסד לשלם לחיזבאללה בלבנון כדי לממן את פעולות הארגון.
כעת מנסים כנראה האיראנים ונסראללה לפתור בדרך דומה את משבר הדלק הלבנוני. ואולם, סביר בהחלט גם להעריך שישראל תמנע הברחה נפט איראני ללבנון דרך סוריה או באמצעות העברות בלב ים גם בתקופה הנוכחית. ייתכן מאד שזה כבר קרה וכי זו הסיבה שהאיראנים פגעו בתחילת השבוע באונייה שאותה זיהו בטעות כאוניית סוחר בבעלות ישראלית.
המלחמה הימית, שנדמה היה שפסקה, כנראה נמשכת. אלא שהדגש הפעם הוא על ניסיון של נסראללה להבריח נפט איראני ללבנון. חשוב לציין שממשלת לבנון אינה מוכנה לקבל נפט שמקורו האיראני גלוי. אבל ייתכן ששלטונות לבנון יעצמו עיניים אם הנפט יגיע מסוריה או מספינות של מדינות שלישיות שאליהן הבריחו האיראנים את הנפט. בכל מקרה, דבר אחד ברור: המרוויחים היחידים ממצוקת תושבי לבנון הם חיזבאללה ופטרוניו האיראנים.