2 צפייה בגלריה
טקס פרישה של השופט חנן מלצר
טקס פרישה של השופט חנן מלצר
מנדלבליט בבג"ץ, השבוע
(צילום: אמיל סלמן)
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כותב לבג"ץ כי יש לדחות על הסף את העתירות נגד הטלת המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. בתגובה המקדמית שהגיש לבג"ץ בצהריים (רביעי) בתגובה על עתירה בעניין טען מנדלבליט כי אין עילה להתערבות שיפוטית בהחלטה.
בתגובת המדינה מסביר מנדלבליט, כי בג"ץ כבר הכריע בסוגיה בעתירות שהוגשו לאחר הבחירות הקודמות. אז קבעו 11 שופטים כי אין מקום להפעלת ביקורת שיפוטית על שיקול הדעת של נושא המשרה (במקרה ההוא נתניהו) לקחת על עצמו את תפקיד הרכבת הממשלה, ויש לבחון את שיקול הדעת של המטיל על ההרכבה בלבד - כלומר הנשיא. לגבי נשיא המדינה כותב היועץ כי היקף הביקורת השיפוטית על הנשיא צר ביותר.

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בבית המשפט בפתח שלב ההוכחות במשפטו
(צילום: AFP)
היועמ"ש גם כותב כי נושא הסדר ניגוד העניינים שעליו מסרב נתניהו לחתום לא מעלה או מוריד. הוא ציין כי בג"ץ קבע לאחרונה שהסדר זה מחייב את נתניהו.
העותרים מארגון "מבצר הדמוקרטיה" פנו לבג"ץ לפני כמה ימים וטענו כי ההחלטה להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה איננה סבירה בשל האישומים הפליליים העומדים נגדו, וכן בשל העובדה שהוא חזר בו מהתחייבותו לבג"ץ לעמוד בהסכם ניגוד העניינים שניסח מנדלבליט. הם דורשים לבטל את ההחלטה להטיל עליו את הרכבת הממשלה.
בתגובתם מקדמית לעתירה ענו גם סנגוריו של ראש הממשלה כי יש לדחות את העתירה. במענה של ראש הממשלה לבג"ץ נכתב כי "מיליוני אזרחי ישראל הלכו לממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע בבחירות דמוקרטיות. 1,066,892 בוחרים הצביעו ל'ליכוד בהנהגת בנימין נתניהו לראשות הממשלה'". הם ציינו כי הליכוד זכה ב-30 מנדטים, רבע מחברי הכנסת, וכי 52 חברי כנסת המליצו לנשיא על נתניהו, שקיבל את מירב ההמלצות.
"העותרים מבקשים להפוך את בית המשפט לשחקן נוסף בבחירות", כתבו עורכי הדין של נתניהו. "לבית המשפט אין סמכות בדין להתערב בהחלטת הבוחרים, בהחלטת נשיא המדינה ובהחלטה העצמית של ראש הממשלה, ולמעשה לפסול את ראש הממשלה נתניהו מכהונת ראש הממשלה".