אחרי שיו"ר ימינה נפתלי בנט הסיר מעליו את משקולת ההצהרה הפומבית על הליכה משותפת עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לממשלת אחדות, משייפים בגוש השינוי את בסיסי ההסכמים הקואליציוניים ושואפים להתקדם עם המיזם לכל המאוחר עד יום רביעי - לפני סיום המנדט של לפיד. ייתכן שהודעת לפיד לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין על כך שעלה בידו להרכיב ממשלה תימסר כבר מחר. בגוש השינוי יודעים שכל דחייה עלולה להיות מסוכנת ולהוביל לקריסת המבנה הרעוע ממילא.
עד השעות הקטנות של הלילה ישבו הצוותים של יש עתיד, ימינה, תקווה חדשה וכחול לבן, ובמקביל ישב גם צוות של עודד פורר מישראל ביתנו עם הצוות המקצועי של האוצר, בנוגע לנושאים תקציביים. המשא ומתן הקואליציוני נמשך עד 3 לפנות בוקר, ויתחדש בבוקר. בגוש השינוי אומרים כי השיחות בשלב מתקדם של המשא ומתן.
"אני מודיע שבכוונתי לפעול בכל כוחי כדי להקים ממשלת אחדות לאומית יחד עם ידידי יאיר לפיד כדי שבעזרת השם, יחד, נחלץ את המדינה מהסחרור ונחזיר את ישראל למסלולה", אמר אתמול (ראשון) בנט בהצהרה דרמטית ממשכן הכנסת שבה שרטט מול המצלמות את התוכנית שתוציא את ראש הממשלה בנימין נתניהו מהמעון בבלפור אחרי 12 שנים רצופות.
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפתלי בנט ממשלת שינוי
יאיר לפיד נפתלי בנט ממשלת שינוי
בנט ולפיד
(צילום: AFP, רויטרס)

כפועל יוצא מההצהרה החד-משמעית של בנט, נערכות הלילה פגישות משא ומתן עם אנשי ימינה, תקווה חדשה של גדעון סער וכחול לבן של בני גנץ על מנת לנעול את ההסכמים ולהניח אותם על שולחן הכנסת במועד האפשרי הראשון. המנדט של לפיד מסתיים ביום רביעי בחצות (בין רביעי לחמישי).
נכון לעכשיו קיימים כמה פערים שצוותי המשא ומתן מנסים לגשר עליהם. הראשון: דרישת תקווה חדשה לקבל משרת שר עבור ח"כ יועז הנדל - את תיק התיירות או את משרד התקשורת, שנכון לרגע זה אמורים להישאר בידי יש עתיד. ארבעה מששת חברי תקווה חדשה אמורים לשמש כשרים - גדעון סער (שר המשפטים), יפעת שאשא ביטון (שרת החינוך), זאב אלקין (כנראה שר השיכון) והנדל. מחלוקת נוספת נוגעת לתיק החקלאות. בכחול לבן דורשים את תיק זה, שהובטח מוקדם יותר לישראל ביתנו.

מחלוקת על הוועדה לבחירת שופטים

מחלוקת נוספת נעוצה בייצוג בוועדה לבחירת שופטים. בימין דורשים רוב בוועדה, ואולם מאחר שייצוג אחד כבר הובטח ליו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי ושני הנציגים האחרים של הכנסת אמורים להיבחר באופן חשאי - בגוש הימין מבקשים לוודא שיוקם מנגנון לפיו אם ייבחרו בהצבעה החשאית נציגי שמאל, מיכאלי תוותר על מקומה בוועדה.
מחלוקות נוספות קשורות בנוגע לגורם שבידיו יופקד תיק התפוצות. בנוסף, בכירת ימינה ח"כ איילת שקד דורשת שתיק הנגב והגליל יסופח למשרד הפנים שמיועד עבורה. הבעיה היא שהתיק כבר נמסר למפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן.
6 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
ח"כ סער
(צילום: יואב דודקביץ)
בנט, שמיועד למלא את תפקיד ראש הממשלה בשנתיים הראשונות, ממשיך ללכד מאחוריו את השורות מול לחצים כבירים שנתניהו מפעיל במטרה לפורר אותן. אחרי שבהצהרת השאיפה להקמת ממשלה עם לפיד לא התאפשר לעיתונאים לשאול שאלות, נראה כי בנט עשוי לקיים אולי כבר מחר מסיבת עיתונאים שבה ישיב על השאלות הבוערות.
פרט לח"כ עמיחי שיקלי, שהצהיר על התנגדות מפורשת להקמת ממשלת השינוי, רוב חברי סיעתו של בנט תומכים בצורה חלקה במהלכיו. ח"כ ניר אורבך מתלבט אם להצביע בעד הקמת הממשלה עם לפיד או להתפטר מהכנסת. אם יבחר לעזוב את המשכן, תחליף אותו שירלי פינטו שתומכת במהלך של בנט. גורמים בימינה אמרו כי אורבך בכל מקרה לא יכשיל את הקמת הממשלה.
בימינה הביעו אמש אופטימיות בנוגע ליכולת לסגור את קצות ההסכמים ביממה הקרובה, אף על פי שעוד נותרו כאמור מחלוקות עם תקווה חדשה וכחול לבן.
6 צפייה בגלריה
ניר אורבך
ניר אורבך
ח"כ אורבך. יצביע בעד או יתפטר
(צילום: יואב דודקביץ )
במקביל, מפלגת בל"ד ונציגה ברשימה המשותפת ח"כ סמי אבו שחאדה הודיעו על התנגדות להקמת ממשלת לפיד-בנט. "'ממשלת השינוי' איננה מבשרת על שום שינוי אמיתי או קרוב לזה, ובראשה יעמוד אדם שעמדותיו ימניות, קיצוניות וגזעניות יותר משל נתניהו", אמרו בבל"ד.
ח"כ אבו שחאדה אמר: "אנחנו בהחלט מתנגדים לנתניהו ורואים בו איש מסוכן לאזור כולו, אבל דרוש שינוי יסודי במדיניות ולא רק חילופים פרסונליים. שמענו הערב את דבריו של בנט, שידוע בעמדותיו הימניות-קיצוניות, והוא שוב חזר על אמירות העבר שלו לפיהן הוא גאה בכך שרצח הרבה ערבים, ואף הבהיר כי הוא שש למבצעים ומלחמות".
6 צפייה בגלריה
סמי אבו שחאדה
סמי אבו שחאדה
ח"כ אבו שחאדה. בל"ד תתנגד
(צילום: קובי קואנקס)
בהצהרה שבה הכריז כי יפעל להקמת ממשלה עם לפיד, אמר בנט: "בשנתיים וחצי האחרונות מדינת ישראל בסחרור. עוד מערכת בחירות, ועוד אחת, משך ארבע מערכות בחירות אנחנו מתבוננים בעיניים כלות על המדינה שלנו מחבלת בעצמה, מחלישה את עצמה, ומאבדת את היכולת שלה לתפקד.
"שרי ממשלה מסוכסכים שאינם מנהלים דבר, פרעות ושריפת בתי כנסת בלוד ובעכו, הזנחה קטלנית ובריחה מאחריות באסון מירון, במקום לנהל, לטפל, להנהיג, הפטנט הקבוע הוא להפנות את האש החוצה, לעודד שנאה וקיטוב בין חלקי העם, כדי לכסות על הכישלון".
בנט תקף בחריפות את ראש הממשלה נתניהו: "לפני 2,000 שנה הייתה כאן מדינה יהודית בגלל מריבות פנימיות. הדבר הזה לא יקרה שוב. לא במשמרת שלי. המשבר הפוליטי בישראל הוא חסר תקדים, אפשר ללכת לבחירות חמישיות, שישיות, עשיריות, לפרק את קירות המדינה, לבנה אחר לבנה, עד שהבית שלנו ייפול עלינו. ואפשר לעצור את הטירוף, ולקחת אחריות.
"יש מי שמספר לנו שיש ממשלת ימין מעבר לפינה, ורק אנחנו מונעים את הקמתה. זהו שקר מוחלט. אין ממשלת ימין. כבר ארבע מערכות בחירות ועוד חודשיים הוכיחו לכולנו שפשוט אין ממשלת ימין בראשות נתניהו. זה או בחירות חמישיות או ממשלת אחדות. שלא יספרו לכם סיפורים: אין עריקים, אין שתי אצבעות נוספות ל-61, ואין ממשלה. ומי שאומר אחרת - משקר לכם במצח נחושה".

"איש לא מאמין שההבטחות יקוימו"

בנט התייחס להצעה שפרסם הבוקר נתניהו ולפיה תוקם ממשלת ימין ברוטציה משולשת בראשות הממשלה: סער יכהן כראש ממשלה במשך כשנה ורבע, לאחר מכן נתניהו יכהן בתפקיד שנתיים - ואז בנט יכהן למשך שנה וחצי. "כמובן שנתתי את הסכמתי", אמר הערב בנט. "הניסיון כשל כי איש לא מאמין שההבטחות יקוימו. מר נתניהו כבר לא מנסה להקים ממשלת ימין, כי הוא יודע היטב שאין. הוא מבקש לקחת איתו את המחנה הלאומי כולו, ואת המדינה כולה למצדה הפרטית שלו".
בהמשך לכך הצהיר כאמור בנט כי הוא יפעל להקמת ממשלת אחדות לאומית עם לפיד. "יאיר ואני חלוקים במספר נושאי מהות, אך שותפים באהבה למדינה ובמוכנות לפעול למענה", אמר יו"ר ימינה. "יאיר גילה מנהיגות ונדיבות בתקופה קשה זו, ואשמח להוביל יחד איתו, עם גדעון סער ועם כל השותפים האחרים, את המדינה. כן, יחד.
"ממשלה זו תצליח רק אם נעבוד יחד, כקבוצה. לא 'אני' אלא 'אנחנו'. נחזיר את ה'אנחנו' הזה שהיה הנשק הסודי של ישראל מאז הקמתה. כל המפלגות מוזמנות להיכנס לממשלה. כדי שהממשלה תצליח נצטרך כולנו, כל השותפים, לגלות איפוק. אף אחד לא יתבקש לוותר על האידיאולוגיה שלו, אבל כולם יצטרכו לדחות את מימוש חלק מהחלומות".
6 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
ח"כ שקד. דורשת את תיק הנגב והגליל
(צילום: יואב דודקביץ)
בנט פנה בדבריו לאנשי המחנה הלאומי והציונות הדתית: "יש מי שמנסה להפחיד אתכם כאילו מדובר בממשלת שמאל, אבל האמת היא שזו תהיה ממשלה קצת יותר ימנית מהממשלה הנוכחית. הסתכלו על רשימת השרים. השמאל עושה כאן פשרות לא קלות כשיעניק לי, מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר ואיש ארץ ישראל, את תפקיד ראש הממשלה ולידידי גדעון סער, איש ימין מובהק, את תפקיד שר המשפטים.
"זו לא ממשלה שתבצע התנתקות, ולא תמסור שטחים, וגם לא תחשוש לצאת למבצע צבאי, אם נידרש לכך. לכל צד יש כוח הצבעה שווה, ולכל צד יש זכות וטו. אפשר להירגע. אזרחי ישראל, אני קורא לאלה מכם שמאמינים במהלך, שמוכנים לתת לו צ'אנס - דברו. יש מולנו מכונה משומנת היטב, שמפיצה ללא הרף שקרים על מנת להחדיר פחד בלב הציבור. זה הזמן שלכם להירתם, להביע את דעתכם, לתמוך, לא להישאר רוב דומם. אם נצליח – נעשה דבר ענק למדינת ישראל. זו ההחלטה המורכבת ביותר שקיבלתי בחיי, אך אני שלם איתה".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
רה"מ נתניהו. ממשיך להזהיר מ"ממשלת שמאל"
(צילום: AFP)
כעבור זמן קצר התייצב מול המצלמות ראש הממשלה נתניהו, והגיב על נאומו של בנט. "שמעתי את בנט, לצערי הוא שוב הוליך שולל את הציבור. אותם שקרים, סיסמאות נבובות וחלולות על שנאה ופילוג למי שנותן את ידו לשנאה ופילוג. הוא אמר לפני הבחירות שלא יאפשר ללפיד להיות ראש ממשלה גם לא ברוטציה. הוא אמר במערכת הבחירות שלא יהפוך את לפיד לראש הממשלה כי הוא איש ימין וזה נוגד את ערכיו ולערכיו יש משקל. נפתלי, לערכים שלך אין משקל נוצה.
"מיד אחרי הבחירות בנט נסוג מכל התחייבויותיו, הוא דוהר לממשלת שמאל כדי להיות ראש ממשלה בכל מחיר. בזמן הלחימה בעזה בנט עשה עוד פליק פלאק, הוא הצהיר שממשלת שמאל ירדה מעל הפרק. אחרי שעבר המבצע, הוא עשה פליק פלאק שלישי והוא שוב דוהר לממשלת שמאל. הוא מסביר שזה כדי למנוע בחירות חמישיות, אבל מה השתנה? בזמן הלחימה, כשבנט הוריד את ממשלת השמאל, לא הייתה סכנת בחירות? היא לא קיימת ברצינות, סכנת הבחירות, כלום לא השתנה".
נתניהו טען כי עדיין ניתן להקים ממשלת ימין והאשים את בנט וסער שלדבריו "דוהרים לעבר ממשלת שמאל". הוא הוסיף: "במקום להקים ממשלת שמאל מסוכנת, מיד עם סיום המנדט של לפיד אפשר להקים ממשלת ימין טובה לישראל. יש שתי דרכים לעשות זאת. אחת, לא שגרתית, מרחיקת לכת, זו ההצעה שאני וחבריי הצענו היום, שסער יכהן כרה"מ ראשון, אני אכהן אחריו ובנט יכהן אחריי. ראשי הסיעות הימין, הסכמנו לכך ואני רוצה להדגיש שאנחנו לא חושבים שזה מקובל ומאוד מעוות, כי לתת את ראשות הממשלה לראש מפלגה של שישה מנדטים זה מעוות, אבל טובת המדינה לנגד עינינו ואנחנו יודעים שאפשרות של ממשלת שמאל היא עוד יותר גרועה.
"בנט אומר 'אסור שתהיינה בחירות', הוא אומר את זה לא בגלל שאכפת לו מהמדינה, מהימין, מהסחרור, מהבוחרים שלו, לא אכפת לו מהדברים האלה, הוא לא רוצה בחירות כי הוא יודע שבבחירות הללו הוא פשוט יימחק, לא יעבור את אחוז החסימה, כי הוא הפר את כל הבטחותיו. אני מבטיח לכם שאם היו לו 20 מנדטים בסקרים הוא היה הולך גם הולך לבחירות, כי אכפת לו רק מעצמו. הוא רוצה להיות ראש ממשלה לשנתיים, לא מספיקה לו שנה אחת".
ראש הממשלה תקף את בנט וסער שדחו את "ההצעה הנדיבה שלנו" והזהיר מפני ממשלת שמאל. "בעוד כמה ימים בישיבת הקבינט הביטחונית של ישראל יישבו לפיד, הורוביץ, מיכאלי וזנדברג. מה זה יעשה להרתעה הישראלית, איך נראה בעיני אויבנו? מה יעשו באיראן ובעזה? מה יאמרו במסדרונות הממשל בוושינגטון? הם יעמדו נגד איראן? הרי הם תומכים בהסכם הגרעין המסוכן הזה. הם יילחמו בחמאס? הם תלויים בטיבי ובעודה".
בהכנת הכתבה השתתף חסן שעלאן
פורסם לראשונה: 23:11, 30.05.21