עוד ראש עיר בדרך לבית המשפט: הפרקליטות הודיעה היום (ה') לראש העיר חדרה צביקה גנדלמן כי נשקלת העמדתו לדין בכפוף לשימוע. גנדלמן חשוד בעבירות של מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, שיבוש מהלכי משפט ועבירה לפי חוק המחשבים. לפי כתב החשדות, העבירות שמיוחסות לגנדלמן בוצעו בין אוקטובר 2013 ליוני 2018 - אז כיהן גנדלמן במקביל כראש עיר וכראש הוועדה לתכנון ובנייה חדרה.
כמו כן הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה כי נשקלת העמדתם לדין של מנהלת לשכת גנדלמן בעבירות של מרמה, קבלת דבר במרמה ועבירה לפי חוק המחשבים וכן של נהג ראש העיר בעבירות של שיבוש מהלכי משפט.
1 צפייה בגלריה
ראש עיר צביקה גנדלמן
ראש עיר צביקה גנדלמן
גנדלמן לאחר מעצרו ביוני 2018
(צילום: יריב כץ )
בכתב החשדות מוזכר הקבלן ויזם הנדל"ן שמואל לוי, בעל אינטרסים כלכליים משמעותיים בעיר חדרה שמילא מגוון תפקידים במנגנון העירוני לרבות ממלא מקום ראש העיר. לוי, כך נטען, קידם את מועמדותו של גנדלמן במערכת הבחירות של 2013, תוך שהוא מנצל את כוחו הפוליטי ויכולת ההשפעה שלו על הבוחרים בעיר.
עוד נטען כי לאחר בחירתו לראשות העיר ולאורך השנים שלאחר מכן, חש גנדלמן מחויבות אישית עמוקה כלפי לוי ואף חשש שהקבלן יפעל למניעת בחירתו לעתיד. בשל אלה נקלע גנדלמן למצב של ניגוד עניינים בין תפקידו הציבורי לבין רצונו להיטיב עם לוי ולהיבחר לכהונה נוספת. גנדלמן, נטען, לא דיווח על ניגוד העניינים לגורמים רלוונטיים ולא חתם על הסדר ניגוד עניינים כנדרש בדין.
ניגוד עניינים זה, טוענת הפרקליטות, בא לידי ביטוי בין היתר במתן גישה ישירה ללוי, באופן תדיר, ללשכת ראש העיר, וטיפול בבקשות לוי להעסקה וקידום עובדים בעירייה. כמו כן, נטען, גנדלמן לא פסל עצמו מלדון בענייניו של לוי במסגרת תפקידו הציבורי. כך הוא דן בבקשה של חברה בבעלות לוי להכשיר חריגת בנייה בבניין משרדים במרכז חדרה, ולקח חלק בהחלטה שאישרה את הבקשה, חתם על היתר בנייה לפרויקט נדל"ן שללוי יש בו אינטרס כלכלי מהותי, והיה שותף למתן היתר בנייה לבית אבות סיעודי על קרקע בבעלות הקבלן.

הסיכום למחוק מהיומן חלק מהפגישות

בסוף ינואר 2018 התקבלה בלשכת ראש העיר פנייה בבקשה לפי חוק חופש המידע לקבל את יומני הפגישות של גנדלמן. בעקבות כך, גנדלמן ומנהלת לשכתו סיכמו כי היא תמחק מיומנו הממוחשב של ראש העיר חלק מהפגישות שהופיעו בו במטרה להסוות את הקשר הפסול שקיים עם לוי.
בהתאם לסיכום עם גנדלמן, מנהלת הלשכה ביצעה שינויים ביומן, הפיקה ממנו פלט כוזב במטרה להעבירו למגיש הפנייה וכן העבירה לממונה על חופש המידע בעירייה הערכה מופרזת של שעות העבודה הנדרשות לטיפול בבקשה - דבר שהוביל למחיר גבוה של אגרת הטיפול ולמשיכת הבקשה בידי הפונה.
כעולה מכתב החשדות, תחת הנחייתו של גנדלמן נהגו עדכן את שמואל לוי בדבר גביית הודעה במשטרה של חבר אופוזיציה בעיריית חדרה שנסובה בין היתר על יחסיו של גנדלמן עם הקבלן, והעביר לו מסר להתרחק מהעירייה בתקופה הקרובה מתוך כוונה למנוע או להכשיל חקירה פלילית. בנוגע לקבלן לוי נקבע כי הוא לא יזומן לשימוע מאחר שבתיק שלו אין מספיק ראיות למודעות פלילית.
התיק מנוהל על ידי עו"ד אורי פרייסמן מפרקליטות מיסוי וכלכלה והחקירה בוצעה על ידי יאח"ה בלהב 433 במשטרה.

"מעצר מכאיב ולא נחוץ"

עו"ד ליאור אפשטיין, שמייצג את ראש העיר חדרה גנדלמן, מסר בתגובה: "החקירה נפתחה בחשדות לשוחד בחירות. בשלב ראשוני התברר שאין שוחד בפרשה ושוב נחשפנו כולנו לכך ששיטות החקירה בפרשות ציבוריות מחייבות מעצר מכאיב והרבה פעמים לא נחוץ. היום מבוסס כתב החשדות כולו על ההנחה שבין ראש העיר לבין גורם פוליטי ותיק וידוע, סגן ראש עיר לשעבר וקבלן מקומי, התרחש ניגוד עניינים, שכן אותו גורם היה אויבו של ראש העיר הקודם ותמך לגישת הפרקליטות בגנדלמן בסבך ובבוץ הפוליטי.
"שאלת מעורבותו של ראש עיר בחיי העיר ובשיח הפוליטי המקומי היא רחבה הרבה יותר מגבולות העיר חדרה. צביקה גנדלמן, כפי שפעל החל מיום החקירה הראשון, מכבד את מערכות החוק מאמין בדרך פעולתם ומשוכנע שיש ביכולתנו להבהיר את הנושא הסבוך של מעמדו של נבחר ציבור ביחס לחובתו כבעל תפקיד. אנחנו חולקים על ההנחה הבסיסית שראש עיר מחויב להתנתק בפועל מכל שחקן במגרש הפוליטיקה המקומית. אנחנו מכבדים את הגישה שלא הכול פרוץ ומשוכנעים שנוכל להסביר לחברינו בפרקליטות מדוע לא נעברה שום עבירה במקרה זה".