10 צפייה בגלריה
חיטוי של עובד שעבר במעבר תרקומיא
חיטוי של עובד שעבר במעבר תרקומיא
חיטוי באזור חברון
(צילום: EPA)
חרף סגר כללי וחלקי שנמשך לסירוגין בשבועיים האחרונים, הגל השני של התפרצות הקורונה ברשות הפלסטינית לא מתמתן ומכה בה בצורה קשה בהרבה מהגל הראשון. מספר החולים הפעילים בשטחי הרשות עומד היום על 6,566 איש. ברמאללה חוששים כי הם עלולים לאבד שליטה על הנגיף.
ב-1 ביולי עמד מספר החולים הפעילים בגדה המערבית על 2,270 חולים. כלומר, מספר החולים הפעילים כמעט שילש את עצמו בתוך שלושה שבועות וקצב ההדבקה רק הולך ומחריף. מספר המתים כתוצאה מהנגיף עומד בגדה המערבית על 58. בתחילת יולי עמד מספר המתים בגדה על 7 בלבד מאז התפרץ הנגיף.
מוקד ההתפרצות המשמעותי ביותר ברשות הפלסטינית הוא במחוז חברון. במחוז זה לבדו נמצאים 60% מכלל החולים ברשות הפלסטינית. כתוצאה מכך נמצא המחוז תחת מגבלות התנועה החמורות ביותר ברשות.

צוותים מותשים, עומס רב בבתי החולים

ד"ר וואיל אבו סנינה, נציג איגוד הרופאים של מחוז חברון אמר כי 15% מכלל הצוות הרפואי באזור נדבק בקורונה. הוא ציין כי הצוותים הרפואיים בחברון מותשים ולא מצליחים לעמוד בכלל הנהלים הרפואיים הנדרשים מהם כתוצאה מהעומס הרב בבתי החולים. הוא אף הבהיר כי הצוותים הרפואיים נמצאים במחסור חמור של כוח אדם, אך הם מנסים לעשות את המיטב בתנאים שישנם.
ההתפרצות גם יצרה גיבורים מקומיים וסיפורים אנושיים. כך למשל בחור פלסטיני מחברון בשם ג'יהאד סוויטי שנקשר לאמו שחלתה בקורונה ולא יכל להיות לצידה כדי לא להידבק, נצפה בימים האחרונים יושב מחוץ לחלון חדר האשפוז שלה בבית החולים בחברון, צופה בה ומייחל להחלמתה. בסוף השבוע מתה האם וסיפורו של הבן הנאמן, כמו גם תמונתו יושב על אדן החלון, התפשטו ברשתות החברתיות הפלסטיניות.
10 צפייה בגלריה
ג'יהאד סוויטי  יושב מחוץ לחלון חדר האשפוז של אמו
ג'יהאד סוויטי  יושב מחוץ לחלון חדר האשפוז של אמו
התמונה המרגשת: צופה באמו מחוץ לחדר האשפוז
10 צפייה בגלריה
ג'יהאד סוויטי  יושב מחוץ לחלון חדר האשפוז של אמו
ג'יהאד סוויטי  יושב מחוץ לחלון חדר האשפוז של אמו
ג'יהאד סוויטי. האם מתה
כמו בישראל, הרשות הפלסטינית אינה מתמודדת רק עם ההשלכות הבריאותיות של התפרצות הנגיף, אלא גם עם ההשלכות הכלכליות שלה. אם בגל הראשון הציבור הפלסטיני היה קשוב וממושמע להנחיות ולמגבלות הקשות שהוטלו עליו (סגר כללי שנמשך שבועות), הרי שבגל השני הסבלנות הציבורית מתחילה לפקוע.
בשבועיים האחרונים התקיימו כמה הפגנות ומפגני מחאה של סקטורים מהמגזר הפרטי שנפגעו בצורה חמורה כתוצאה מהגבלות התנועה, כמו בעלי מוניות ובעלי חנויות ומסעדות. חלק מהפלסטינים הפרו את ההנחיות אולם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים נוקטים יד קשה נגד המפירים מחשש לאובדן שליטה על הנגיף.
כדי להתמודד עם מפירי בידוד וחולי קורונה מאומתים, הודיעה יחידת הסייבר של הביטחון המסכל כי היא פיתחה שיטת מעקב באמצעות איכון הטלפונים הסלולריים כדי לשלוט על התנועות של אנשים שרשומים במאגר המידע של משרד הבריאות כחולי קורונה או כאנשים הנדרשים להיות בבידוד מניעתי. הפיתוח מאפשר לזהות אנשים שיצאו מהמרחב שהוקצה להם בשל הבידוד, ובמידת הצורך מוזעקים אליהם כוחות המשטרה הפלסטיניים כדי לאכוף את חזרתם לבידוד.
דובר משרד הפנים ברשות הפלסטינית, רסאן נימר, אמר כי הציבור הפלסטיני לא נשמע להנחיות משרד הבריאות ובשל כך ישנה התפשטות משמעותית של הנגיף. הוא ציין כי בשעה שבערים הפלסטיניות ישנה היענות של כלל הציבור לעטות מסכות במרחב הציבורי, בכפרים הפלסטיניים רק 10% מהאנשים שנמצאים במרחב הציבורי עוטים מסכות. הוא הבהיר כי בשל חוסר ההיענות, המשטרה הפלסטינית צפויה להגביר את קצב האכיפה ומתן הקנסות לאזרחים שלא יפעלו לפי ההנחיות.
הרשות הפלסטינית נכנסה לגל השני בתנאים פחות טובים, כאשר קיים נתק מוחלט בינה לבין ישראל כתוצאה מעצירת התיאום הביטחוני והאזרחי והסירוב שלה לקבל סיוע למאבק בנגיף שמגיע ללא תיאום איתה דרך נתב"ג, כמו הסיוע האווירי שהעבירה אליה איחוד האמירויות בשתי טיסות מאבו דאבי לנתב"ג.
בימים אלו מתאמים הפלסטינים הגעה של סיוע באמצעות האו"ם מסין ומסעודיה. בנוסף הודיע ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה כי גרמניה תתרום לרשות בימים הקרובים 50 מכשירי הנשמה.
10 צפייה בגלריה
תרגיל רחב היקף בשכונת נסר שבעיר עזה שמהלכו דימו תפיסה ובידוד של חולה
תרגיל רחב היקף בשכונת נסר שבעיר עזה שמהלכו דימו תפיסה ובידוד של חולה
תרגיל רחב היקף לבידוד חולה בשכונת נסר בעזה
ובשעה שהרשות הפלסטינית נאבקת בכל כוחה במיתון ההתפרצות, בעזה ישנם נכון להיום רק חמישה חולי קורונה פעילים. ניכר כי מאז החלה התפרצות הנגיף ביצע חמאס צעדים דרקוניים כדי לוודא שהנגיף לא יתפרץ ברצועה.
בארגון הקימו כמה מרכזי בידוד גדולים שבהם רוכזו כל השבים לרצועה דרך מעבר רפיח. תנועת הסוחרים והפועלים מהרצועה לישראל נעצרה כמעט לחלוטין למעט מקרים מיוחדים. אפילו אסירים ביטחוניים שהשתחררו מהכלא בישראל והושבו לעזה, לא זכו להנחות והוכנסו מיידית לבידוד של שלושה שבועות טרם התקבלו על ידי בני משפחותיהם.
10 צפייה בגלריה
מרכז בידוד חדש ברצועת עזה
מרכז בידוד חדש ברצועת עזה
הקמת מרכז הבידוד בדיר אל-בלח
נראה כי חמאס לא נח על זרי הדפנה ומכין את עצמו לגל התפרצות אפשרי בחורף הקרוב שעלול להתרחש במקביל לתחלואת נגיפי החורף הקבועים. אתמול (שבת) ערך חמאס תרגיל רחב היקף בשכונת נסר בעיר עזה שבמהלכו דימה תפיסה ובידוד של חולה קורונה. במבצע השתתפו עשרות אנשי מנגנוני הביטחון של חמאס וכן אנשי רפואה והצלה.
במקביל החל חמאס להקים מרכז בידוד גדול נוסף שנראה כמו בית חולים שדה בעיר דיר אל-בלח במרכז הרצועה. במרכז שנבנה יהיו 350 חדרי בידוד בנוסף למאות החדרים שכבר הוקמו בחודשים האחרונים. מתחם בידוד זה יחליף בתי ספר שהפכו למרכזי בידוד ארעיים במהלך הקיץ לקראת פתיחתה של שנת הלימודים הקרובה במערכת החינוך הפלסטינית שגם היא תתבצע בהתאם למגבלות הקורונה.