הרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף במיל' גדי איזנקוט האשים הבוקר (יום ה') את ההנהגה בטיפול במשבר הקורונה. "אנחנו רואים מדינות בסדר גודל של ישראל שנהגו על פי המתודולוגיה הנכונה וזה עבר בסדר, אז אצלנו יש היעדר אסטרטגיה ברורה והיעדר מנהיגות", אמר איזנקוט בכנס ביטחוני-מדיני של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) במרכז הבינתחומי הרצליה.
איזנקוט גם מתח ביקורת ישירה על ראש הממשלה בנימין נתניהו מבלי להזכיר את שמו, בעקבות המתקפה שלו על הפרקליטות והמשטרה. "אנחנו יכולים להתווכח, להיות חלוקים, אפשר למתוח ביקורת על כל הגופים בישראל, על בתי המשפט, על המשטרה ועל צה"ל, אף אחד לא מעל ביקורת ובקרה. אבל בין זה לבין השתלחות ורצון להרס המערכות המשפטיות והמשטרתיות... יש קשר ישיר בין השתלחות בלילה על הגופים האלה לזה שהגופים האלה לא מצליחים בבוקר לאכוף על האזרחים משמעת".
2 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
"נדרשת אסטרטגיה ומנהיגות". איזנקוט בכנס, היום
(צילום: המרכז הבינתחומי הרצליה )
"אנחנו קמים לבוקר שיש בו כמעט 4,000 חולים וזה מראה על כישלון בטיפול", אמר איזנקוט. "צריך להיות שקופים מול הציבור ולתת תקווה. האירועים האחרונים מצביעים על משבר עמוק שצריך לטפל בו ברמה המקצועית".
איזנקוט, ששמו נקשר באחרונה באפשרות להתמודדות בבחירות הבאות לכנסת, אמר עוד כי ההחלטה עם פרוץ המגפה לטפל במשבר עם משרד הבריאות בלבד הייתה שגויה: "הקורונה זה איום חדש, שאינו חונה במשרד הביטחון. הוא נוהל בשלב הראשון במשרד הבריאות עם תמיכה כזו או אחרת אבל אז זה פוגע בתורפה המרכזית בעיניי באדמיניסטרציה של הביטחון של ישראל ומתברר מהר שהאירוע הוא לא בריאותי אלא אירוע שפוגע בכל התחומים של ישראל".
2 צפייה בגלריה
תקף את רה"מ מבלי להזכיר את שמו. איזנקוט לצד נתניהו
תקף את רה"מ מבלי להזכיר את שמו. איזנקוט לצד נתניהו
תקף את רה"מ מבלי להזכיר את שמו. איזנקוט לצד נתניהו
(צילום: עפר מאיר)
הרמטכ"ל לשעבר, עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), פרסם לאחרונה קובץ המלצות של צוות מומחים בראשותו למדיניות המאבק בקורונה. היום הוא הוסיף כי ההתנהלות במשבר גרמה לציבור לאבד אמון בממשלה: "כשנותנים הנחיות לשמירת ריחוק וסגר והציבור לא לוקח ברצינות, זו פגיעה רצינית ביותר.
"יש פה מגפה, לא יהיה חיסון כנראה עד קיץ 2021 ולכן נדרשת אסטרטגיה, מנהיגות וניהול סיכונים על כלל ההיבטים - הכלכלה, החברה והביטחון בישראל. במקביל זה התפקיד של ההנהגה לספק תקווה וחזון ולהגיד שיהיו חיים אחרי הקורונה והחברה הישראלית צריכה לצאת מהאירוע הזה מחוזקת יותר".

"לשלב את ההסכם על האיחוד להסדרה אזורית"

איזנקוט ציין עוד כי לצד המגפה, ישראל עדיין מתמודדת עם איומים ביטחוניים רבים: "האיראנים נחושים מאוד להמשיך לקדם תוכניות. במקביל לפעילות שמתבצעת ברצועת עזה וסיכול טרור שמתבצע מדי יום, מה שנדרש זה שילוב של מדיניות ביטחונית מרתיעה שבוחרת לטפל באירועים האלה במקביל לשיתופי פעולה אזוריים, במקביל ללחימה מתמשכת בטרור ובמקביל לפעילות חיובית שאמורה להמשיך ולקדם הסדרה".
על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות הערביות אמר: "זה מבורך ותורם מאוד, ההמשך צריך להיות שילוב בהסדרה אזורית ובזירה הפלסטינית שאי אפשר להתעלם ממנה ולא לפתור אותה. הדבר החשוב ביותר לביטחון הלאומי בעיניי זה ערבות הדדית, המחויבות שלנו אחד לשני וגם לביטחון האישי הכלכלי שהוא היום מוטל בספק אל מול מציאות כאוטית שלא הכרנו בעבר".