בעקבות דבריו של שר החינוך יואב גלנט הבוקר (יום שלישי) לאולפן ynet, הסתדרות המורים פרסמה הודעה שלפיה תתנגד לקיום לימודים בחנוכה. לטענת ההסתדרות, "המדינה יכולה להפעיל את בתי הספר של החגים כפי שעשתה עד כה בכל החופשות והחגים, ובהתאם להסכמים החתומים איתנו".
בהסתדרות הוסיפו כי משבר הקורונה גרם למעמסה רבה על המורים בבתי הספר, לתורנויות רבות ולהיעדר הפסקות - ואמרו כי "חופשת החנוכה הכרחית בין היתר לצורך צבירת כוחות מחודשים".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דוד באולפן ynet
יפה בן דוד באולפן ynet
"חינוך לא מייצרים בזבנג וגמרנו". בן דויד
(צילום: אבי מועלם)
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בריאיון באולפן
יואב גלנט בריאיון באולפן
"בוחנים מתווה ללימודים בחנוכה". גלנט
(צילום: מוטי קמחי)
גלנט, נזכיר, אמר היום כי "אנחנו עובדים על מתווה שאינני יודע אם הוא יצא לפועל, שבמסגרתו יתאפשרו לימודים תוך כדי תקופת החופש החל מ-13 בדצמבר. אני מקווה שיהיו לנו בשורות, בעיקר לגילים הנמוכים, אבל אינני יודע".
בעקבות דבריו של גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, הבהירה כי מבחינת ההסתדרות חופשת חנוכה תתקיים כרגיל. לדבריה, "המורים, המנהלים והגננות עובדים בתקופה האחרונה קשה יותר מבכל תקופה אחרת, ועכשיו נזכרים להוציא כותרות פופוליסטיות ולייצר מריבות. חינוך לא עושים בתקשורת. חינוך עושים בבתי הספר ובגני הילדים. חינוך הוא תהליך שאנשים מייצרים לאורך זמן ולא בזבנג וגמרנו, לא בהוראות ולא בפקודות".

"אם רוצים שהחינוך יצליח, כולנו מחויבים לתת לאנשי החינוך שלנו אוטונומיה לפעול, כיתות קטנות, זמן לנשום ולהתאוורר ולפני הכל - עלינו לכבד אותם ואת מה שהם עושים", הוסיפה. "משרד החינוך יכול, כפי שעשה בעבר, להפעיל את בתי הספר של החגים ולפתור את הבעיה להורים. עובדי ההוראה הם לא בייביסיטר כדי שההורים יוכלו ללכת לעבוד ולשלם מסים".
בהסתדרות המורים הוסיפו כי בחודשים האחרונים נאלצו מנהלי בתי הספר היסודיים לשנות ארבע פעמים את מערכות הלימודים בבתי הספר. לטענת ההסתדרות, "הם ממציאים את עצמם מחדש בתנאים מגבילים, ותוך אילוצים בלתי מתקבלים על הדעת - ובכל זאת כל אחת ואחד מהם עושה הכל כדי לאפשר לבית הספר להיות פתוח כמה שיותר ולהעניק לכמה שיותר תלמידים כמה שיותר שעות חינוך".
"המורים עובדים ללא הפסקות, צמודים לכיתות שהם מלמדים", הוסיפו בהסתדרות. "מחנכות כיתות ה'-ו' עבדו בלמידה מרחוק עם התלמידים שלהם, ובמקביל לימדו פרונטלית גם את תלמידי א'-ד'. במתווה הנוכחי, מורים צריכים להמשיך להיות צמודים לקפסולה כולל הפסקות ושמירה על ריחוק משאר הכתות והתלמידים. לאור המגבלות, אין למורים תנאים בסיסיים כגון חדר מורים ופינות עבודה, כי כל המרחבים בבתי הספר מנוצלים ללימודים".
3 צפייה בגלריה
בית הספר יצחק שדה
בית הספר יצחק שדה
כיתות ה'-ו' חוזרים ללימודים. בית הספר יצחק שדה, היום
(צילום: ליהי קרופניק)
בהסתדרות המשיכו לטעון נגד תנאי ההעסקה של המורים בתקופת הקורונה: "מהרגע שמורה מגיעה לבית הספר בשעה 07:45, לצד עבודת ההוראה היא גם עושה אינספור תורנויות שנדרשות בגלל מגבלות הקורונה וזמינות של 24/7 להורים ולתלמידים. רמת השחיקה והמעמסה הנפשית נוכח המשבר הגבירו את הסטרס, ולכן חופשת החנוכה הכרחית לצורך צבירת כוחות מחודשים. במצב הנוכחי, שאין מורים מחליפים כמעט ואין גמישות למורים, הם כל הזמן בבית הספר".
"אנחנו חייבים לשמור עליהם, לשמור על הזכויות שלהם ולאפשר להם לעשות את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב: לחנך", הוסיפו. "לפרנסים למעלה נדמה שהחינוך קורה לבד, שיש נמלים נסתרות שמכינות את הכיתות, את מערכי השיעור ומקבלות את התלמידים בחיוך, ומתמודדות עם כל הקשיים שהחברה הישראלית כולה סובלת מהם: משפחות במצוקה כלכלית, ילדים במצוקה רגשית, חרדות, קשיים חברתיים ועוד. את כל אלו עובדי ההוראה עושים יום יום מכל מקום ובכל שעה. בכיתה, בהפסקה, בזום ובבית. אז שיואילו הפרנסים המכובדים לחבוט בהם ולקומם את הציבור נגד עובדי ההוראה והסתדרות המורים".
היום, נזכיר, שבו כ-300 אלף תלמידי כיתות ה'-ו' ביישובים המוגדרים ירוקים וצהובים ללימודים פיזיים בבתי הספר. יחד עמם צפויים לחזור לחזור ביום ראשון הקרוב תלמידי התיכונים (י'-י"ב) וביום ראשון שלאחר מכן, 6 בדצמבר, יחזרו גם תלמידי חטיבות הביניים לכיתות בבתי הספר ביישובים שבהם התחלואה לא נחשבת לחריגה.