3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ביידן ופוטין. עימות חזיתי
(צילום: AFP, EPA)
רוסיה הודיעה הערב (יום ד') בצעד חריג ביותר כי היא מחזירה את השגריר שלה בארה"ב להתייעצויות במוסקבה, כשברקע הדברים שאמר קודם לכן הנשיא האמריקני ג'ו ביידן על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בריאיון לרשת ABC ששודר בצהריים הביע ביידן הסכמה עם הקביעה שפוטין הוא רוצח, והבטיח כי הנשיא הרוסי ישלם על ההתערבות של ארצו בבחירות בארה"ב.
בהודעת משרד החוץ הרוסי על החזרת השגריר לא נמסרה סיבה ספציפית למהלך, אלא רק סיבה כללית: דוברת המשרד מריה זחרובה הסבירה שהיחסים עם וושינגטון ב"מצב קשה", ואמרה שמוסקבה נוקטת את הצעד הזה משום שהיא רוצה למנוע "הידרדרות שאין ממנה דרך חזרה" ביחסים האלה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה לציון שנה להגבלות הקורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה לציון שנה להגבלות הקורונה
נשיא ארה"ב ביידן. לפוטין אין נשמה
(צילום: gettyimages)
את הדברים החריפים נגד פוטין ורוסיה אמר ביידן ל-ABC אחרי שאתמול פורסם דו"ח שבו קובע המודיעין האמריקני באופן רשמי כי במהלך הבחירות בארה"ב בשנה שעברה פעלה מוסקבה "להשמיץ את ביידן ואת המפלגה הדמוקרטית, לחזק את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לפגוע באמון הציבור בהליך האלקטורלי ולהחריף את המחלוקות הסוציו-פוליטיות בארה"ב". לפי הדו"ח, הניסיונות הרוסיים להשפיע על קמפיין הבחירות נעשו באישורו של פוטין. נכתב בו גם כי ככל הנראה פוטין אף הנחה גורמים שונים – בהם גורמים אוקראינים פרו-רוסיים – לסייע לטראמפ להיבחר לכהונה נוספת.
אף שגם עם ממשל טראמפ היו לרוסיה מחלוקות עמוקות, טראמפ נתפס כמועמד לנשיאות שפוטין מחשיב לנוח ביותר עבורו. המודיעין האמריקני קבע כבר בעשור הקודם כי גם ב-2016 התערבה רוסיה בחשאי במערכת הבחירות בארה"ב כדי להטות את דעת הקהל לטובת טראמפ ולהביא לניצחונו. אף שפוטין ממשיך להכחיש כי רוסיה התערבה אז, לימים הודה בפה מלא כי טראמפ היה המועמד המועדף עליו במערכת הבחירות ההיא.
3 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין וביידן ב-2011, לפני ההידרדרות החדה ביחסים בין מוסקבה לוושינגטון
(צילום: AP)
בעקבות ממצאי הדו"ח שפורסמו אמש אמר ביידן בריאיון ל-ABC היום כי "פוטין ישלם מחיר על ההתערבות הרוסית בבחירות", והוסיף: "זה יקרה בקרוב". בהמשך אמר ביידן כי הוא אינו חושב שלמנהיג הרוסי יש נשמה, וכשנשאל אם הוא סבור שפוטין רוצח, השיב בחיוב: "א-הה... כן". ארה"ב, נזכיר, מאשימה את פוטין לא רק במעורבות בהרג חפים מפשע בזירות מלחמה שונות בעולם, בכלל זה במלחמה בסוריה, אלא גם בהרעלה מכוונת של מתנגדי משטר רוסים, ובראשם אלכסיי נבלני.
רוסיה מיהרה לדחות את הטענות שהוצגו בדו"ח המודיעין האמריקני אתמול, ודובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי הן "חסרות בסיס". הוא הזהיר כי אם ארה"ב תטיל עוד סנקציות על ארצו, הדבר יפגע ביחסים בין שתי המדינות. גם שגרירות רוסיה בארה"ב מסרה כי מדובר בטענות חסרות כל שחר: "המסמך שהכין המודיעין האמריקני הוא חלק נוסף בסדרת ההאשמות נגדנו על התערבות בפוליטיקה הפנימית בארה"ב. מסקנות הדו"ח נתמכות אך ורק על-ידי הביטחון העצמי של המודיעין האמריקני בצדקתו. לא הוצגו שום עובדות או הוכחות".