נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יצא במתקפה חריגה נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכינה אותו "רוצח חסר נשמה". בריאיון לרשת ABC האמריקנית ששודר היום (ד') אמר ביידן כי יהיו השלכות לניסיון ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב 2020.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
"אני מכיר אותו די טוב". ביידן ופוטין
(צילום: AFP, EPA)
"פוטין ישלם מחיר על ההתערבות הרוסית בבחירות", אמר ביידן והוסיף כי "זה יקרה בקרוב". כאשר נשאל מה יהיו ההשלכות לניסיון ההתערבות, השיב "תראה בקרוב", אך לא פירט.
בריאיון אמר ביידן כי הזהיר את פוטין מפני תגובה אפשרית של ארה"ב להתערבות הרוסית בבחירות בשיחה שקיים איתו בטלפון אחרי שנכנס לבית הלבן בסוף ינואר. ביידן סיפר שהשיחה הייתה ארוכה וכבר בתחילתה הזהיר את נשיא רוסיה: "אם יתברר שזה קרה – תהיה מוכן".
למרות אזהרותיו, ביידן ציין כי בנושאים מסוימים, יש לוושינגטון ולמוסקבה אינטרסים משותפים, כמו חידוש הסכם START לבקרה על נשק גרעיני, והוסיף כי לו ולפוטין יש היסטוריה ארוכה. "אני מכיר אותו די טוב", אמר ביידן והוסיף כי "הדבר החשוב ביותר בהתמודדות עם מנהיגים זרים, מניסיוני, זה פשוט להכיר את הבחור השני".
3 צפייה בגלריה
16 יוני 2018 דונלד טראמפ פגישה עם ולדימיר פוטין הלסינקי פינלנד
16 יוני 2018 דונלד טראמפ פגישה עם ולדימיר פוטין הלסינקי פינלנד
"ישלם מחיר". פוטין וטראמפ בפגישה ב-2018
(צילום: AFP)
בהמשך אמר ביידן שהוא לא חושב שלמנהיג הרוסי יש נשמה. הוא נשאל אם הוא חושב שפוטין רוצח, והשיב בחיוב. "כן, אני סבור כך", אמר.
בדו"ח מודיעיני על בחירות 2020 שפורסם אתמול נכתב שרוסיה פעלה במטרה "להשמיץ את ביידן ואת המפלגה הדמוקרטית, לחזק את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לפגוע באמון הציבור בהליך האלקטורלי ולהחריף את המחלוקות הסוציו-פוליטיות בארה"ב". עוד נכתב כי הניסיונות הרוסיים להשפיע על קמפיין הבחירות היו באישור פוטין. בדו"ח נכתב כי ככל הנראה פוטין אף הנחה גורמים שונים - בהם אוקראינים פרו-רוסים - לסייע לטראמפ להיבחר לכהונה נוספת.
לאחר פרסום הדו"ח, גורמים במחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי ארה"ב צפויה להטיל בקרוב סנקציות על רוסיה. הגורמים מסרו כי ייתכן שזה יקרה כבר בשבוע הבא.
3 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
רוסיה שוב מכחישה. פוטין וביידן בפגישה ב-2011
(צילום: AP)
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב דחה את ממצאי הדו"ח ואמר כי הן "חסרות בסיס". פסקוב הוסיף כי הטלת סנקציות יפגעו ביחסים בין שתי המדינות. גם שגרירות רוסיה בארה"ב אמרה כי מדובר בטענות חסרות כל יסוד. "המסמך שהכין המודיעין האמריקני הוא חלק נוסף בשורת ההאשמות נגדנו על התערבות בפוליטיקה הפנימית בארה"ב. מסקנות הדו"ח נתמכות אך ורק על ידי הביטחון העצמי של המודיעין האמריקני בצדקתו", נמסר מהשגרירות. "לא הוצגו שום עובדות או הוכחות".
סוכנויות המודיעין בארה"ב, והתובע המיוחד רוברט מולר, קבעו בעבר שרוסיה התערבה בבחירות שבהן טראמפ ניצח ב-2016, ושמוסקבה הפיצה תעמולה שנועדה לפגוע בהילרי קלינטון. חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות הסתיימה ב-2019. מולר קבע חד משמעית שרוסיה אכן התערבה בבחירות – אך לא מצא עדות לקנונייה של קמפיין טראמפ עם רוסיה.