ההכנות בבית הלבן לקראת טקס החתימה על כינון היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין נמצאות בעיצומן. בין שלל ההצהרות, כדאי גם לשים אולי לב לדברים שנראים שוליים יותר, אך גם להם יש חשיבות סמלית. באיזו עט למשל ישתמש ראש הממשלה בנימין נתניהו, אם הוא זה שיחתום על הסכם הנורמליזציה?
2 צפייה בגלריה
טראמפ, נתניהו ושרי החוץ של איחוד האמירויות ובחריין
טראמפ, נתניהו ושרי החוץ של איחוד האמירויות ובחריין
טראמפ, נתניהו ושרי החוץ של איחוד האמירויות ובחריין
(צילום: AP, עמית שאבי, BNA)
כאשר יצחק רבין ז"ל הגיע לטקס החתימה על הסכמי אוסלו, על מדשאת הבית הלבן, בחסות קלינטון, הוא לחץ את ידו של ערפאת, אבל הסיפור המדובר שיצא משם היה סיפור העט של רבין. רבין לא שלף מכיסו מונט בלאן הדור, או עט נובע, אפילו לא פארקר. הוא הוציא את העט הכי "פושטי" שאפשר: פיילוט. כאילו ביקש לומר: זה לא חג, ולא משק כנפי ההיסטוריה, אני באתי לעבודה, צריך לחתום על הסכם כי הסתיים זמן המלחמה. הוא חתם בסטייל. בלי רעש וצלצולים. מה ישלוף נתניהו מהכיס?
דבר נוסף שכדאי לשים אליו לב: טראמפ ונתניהו עומדים בראש שתי מדינות מוכות קורונה. האם הם יעטו מסכות בטקס? בטקס הקודם שנערך לאחרונה בבית הלבן, לחתימה על ההסכם לכינון יחסים בין קוסובו לסרביה, הנוכחים בחדר הסגלגל לא עטו מסכות.
האם התמונה ההיסטורית, שטראמפ מקווה שתצעיד אותו לרשימה הקצרה לקראת פרס נובל ולניצחון בבחירות תהיה של שני ראשי מדינות שפרצופם מכוסה, לפי ההנחיות, וכמתחייב - כאשר גם בארצות הברית וגם בישראל שיעורי התחלואה וההדבקה הם מהגבוהים בעולם?
2 צפייה בגלריה
לחיצת הידיים של ערפאת ורבין ב-1993
לחיצת הידיים של ערפאת ורבין ב-1993
לחיצת הידיים של ערפאת ורבין ב-1993
(צילום: רויטרס)
האם תהיה זו תמונה של אחריות, או של זלזול, והאם אחר כך יספרו עובדות אלטרנטיביות על אי הצורך במסכה בשטח סטרילי "מקופסל"? ומה עם לחיצות ידיים? האם יהיו אלו נגיעות מרפק? והדבר החשוב מכל אליו צריך לשים לב: האם טראמפ ונתניהו יאמרו בטקס את האמת: מה יש בהסכמים, מה אין בהם, ומה גורל השלום הגדול שהובטח בין ישראל והפלסטינים.
הטקס יחל היום בשעה 19:00 במדשאת הבית הלבן כשאת המשלחת מאיחוד האמירויות ייצג שר החוץ עבדאללה בן-זייד ואת המשלחת של בחריין שר החוץ שלה עבד אל-לטיף אל-זיאני. נתניהו צפוי לעמוד לצד טראמפ ושרי החוץ, וייתכן שהארבעה יחרגו משגרת הקורונה לטובת לחיצת יד מרובעת.

הטקס, שיכלול נאומים של ארבעת המנהיגים, צפוי להימשך כ-40 דקות והמשלחת הישראלית תשב בקפסולה ותעטה מסכות, בניגוד לשאר הקהל באירוע. בטקס ישתתף גם חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר - שביקר עם המשלחת הישראלית באבו דאבי לפני כשבועיים.
גורם במשלחת לוושינגטון חשף אמש שנתניהו יחתום מול שר החוץ האמירתי על "חוזה שלום", ומול הבחרייני על "הצהרת שלום". פרטי ההסכמים, לדברי הגורם, יתפרסמו רק לאחר החתימה. "קיימת רגישות, ויש הבנה בין המדינות על כך", אמר הגורם. "נחתום על ההסכמים ואחר כך נביא אותם לאישור הממשלה והכנסת".
אמש אמר נתניהו בסרטון שפרסם: "עבדנו על זה הרבה מאוד שנים - והרגע הזה יגיע מחר. זו תפנית עצומה בתולדות ישראל והמזרח התיכון. תהיה לכך השפעה אדירה וחיובית על כל אזרחי ישראל ואני מבטיח שעוד מדינות בדרך".
מטעם האמירויות ובחריין הגיעו לוושינגטון כ-10 שרים, שיחתמו על הפרוטוקולים השונים לשיתוף פעולה בין המדינות. מטעם ישראל יחתום השגריר בארה"ב רון דרמר. ההסכמות שייחתמו היום לא ייכנסו לתוקף באופן מיידי - מאחר שהן דורשות את אישור הממשלה. היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה שלומית ברנע פרגו מסרה אתמול ש"לאור חשיבותו של ההסכם, בכוונת רה"מ להציע לממשלה להביאו גם לאישור הכנסת".
עומאר סייף רובאש, עוזרו של שר החוץ של האמירויות, אמר בתדרוך שקיים אמש בוושינגטון כי ההסכם עם ישראל יסייע לאמירויות להפעיל לחצים על ישראל בנקודות שחשובות לפלסטינים. "השלום יכול לשרת את הפלסטינים בדרכים שקשה לדמיין", הוא אמר. "נוכל לשרת את הסוגיה הפלסטינית הרבה יותר עכשיו מאשר לעמוד בצד. אנחנו בתוך האוהל".