7 צפייה בגלריה
 טראמפ, בן-זייד, אל-זיאני ונתניהו
 טראמפ, בן-זייד, אל-זיאני ונתניהו
טראמפ, בן-זייד, אל-זיאני ונתניהו
(צילום: AP, עמית שאבי, BNA)
לקראת חתימה היסטורית: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני, יתכנסו היום (יום ג') ב-19:00 (שעון ישראל) על מדשאת הבית הלבן לטקס החתימה ההיסטורי על ההסכמים לכינון יחסים בין המדינות הערביות לישראל, בזמן שבארץ ממשיכים להיערך לסגר.
נתניהו צפוי לעמוד לצד טראמפ ושרי החוץ, וייתכן שהארבעה יחרגו משגרת הקורונה לטובת לחיצת יד מרובעת. הטקס, שיכלול נאומים של ארבעת המנהיגים, צפוי להימשך כ-40 דקות והמשלחת הישראלית תשב בקפסולה ותעטה מסכות, בניגוד לשאר הקהל באירוע. בטקס ישתתף גם חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר - שביקר עם המשלחת הישראלית באבו דאבי לפני כשבועיים.
גורם במשלחת לוושינגטון חשף אמש שנתניהו יחתום מול שר החוץ האמירתי על "חוזה שלום", ומול הבחרייני על "הצהרת שלום". פרטי ההסכמים, לדברי הגורם, יתפרסמו רק לאחר החתימה. "קיימת רגישות, ויש הבנה בין המדינות על כך", אמר הגורם. "נחתום על ההסכמים ואחר כך נביא אותם לאישור הממשלה והכנסת".

הגורם הוסיף כי מדובר ב"אירוע היסטורי, שמרגש גם אותנו וגם אותם". באירוע צפויים להשתתף שורת בכירים - ממזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו ועד שגרירים ממדינות ערביות שונות שעושים את שירותם בארה"ב. את ישראל ייצגו בטקס מלבד נתניהו גם ראש המוסד יוסי כהן, ראש המל"ל מאיר בן שבת, מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ומ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ.
הוא ציין כי הסיבה לחתימה על "הצהרת שלום" עם בחריין היא העובדה שהצדדים סיכמו רק בימים האחרונים על ההגעה לשלום וכי טרם הגיעו להסכמות מפורטות. "שני המסמכים כוללים תחומי שיתוף פעולה מגוונים - ביטחון, בריאות, חינוך, הייטק, חקלאות סייבר ועוד", הוא אמר. "עם האמירויות מדובר בהסכם שלום, אבל כל הסכמי הנורמליזציה שהתחלנו לשאת ולתת עליהם בביקור המשלחת באבו דאבי עוד לא ייחתמו. הם יהיו נספח לחוזה שייחתם מחר. משרדי הממשלה ממשיכים את השיח עם מקביליהם באמירויות".

"ההבדל בין ההסכמים הללו להסכמים שנחתמו עם מצרים וירדן הוא שאנחנו לא מסיימים מצב של מלחמה כי לא הייתה בינינו כזו", הוסיף הגורם. נתניהו צפוי לקיים פגישת עבודה עם טראמפ בחדר הסגלגל כחצי שעה לפני טקס החתימה. הוא יחזור לישראל מחר בערב.

אין חובת מסכות, הדמוקרטים לא יגיעו

הלילה חשף גורם אחר, בכיר בממשל האמריקני, פרטים נוספים על הטקס הערב, שלאחריו תיערך ארוחת צהריים משותפת. בטקס ישתתפו מאות נוכחים, כשלפי הגורם לא תהיה חובת עטיית מסכות. הגורם ציין כי המייל שיצא מהבית הלבן למוזמנים עודד אותם לעטות מסיכה, אך "אנחנו לא מכריחים. אנו מתכוונים לשמור על האירוע בטוח ככל שאפשר. אנחנו מעודדים אנשים לעטות מסיכות".
בתשובה לשאלה האם יהיו לחיצות ידיים בטקס אמר הגורם האמריקני הבכיר: "בנוגע לאיך אנשים נוגעים אחד בשני... כולם מתרגשים מאוד. אני מאמין שיהיה אירוע חם. כמובן שהקורונה לא מאפשרת הכול. כל מי שיהיה שם, יתחבר זה לזה ונבין אם הם לא רוצים מגע פיזי. כולם מעריכים את כובד האירוע והרגע". לדברי הגורם, הבית הלבן הזמין גם בכירים מהמפלגה הדמוקרטית לטקס, אך הללו "לא יוכלו" כנראה להגיע ברובם. "חשוב להגיד שהצענו להם ואמרנו להם לבוא", אמר.
7 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר מעניק ספר תורה ל מלך בחריין חמד בן עיסא אל חליפה ב ביקורו בממלכה
ג'ארד קושנר מעניק ספר תורה ל מלך בחריין חמד בן עיסא אל חליפה ב ביקורו בממלכה
לקראת הטקס פרסם הבית הלבן את התמונה הזו: קושנר מעניק בביקורו בבחריין ספר תורה למלך
בטקס יחתמו נציגי ארבע המדינות - ישראל, איחוד האמירויות, בחריין וארה"ב - על המסמך המכונה "הסכם אברהם". לפי הגורם האמריקני, ייחתמו בנוסף הסכמים בילטרליים בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובין ישראל לבין בחריין. ארה"ב תחתום כעדה על שני הסכמים אלה.
הגורם אמר כי לא הכול מפורט בהסכמים הבילטרליים. הוא ציין כי מהצד האמריקני עברו על המסמכים היועץ קושנר והשגריר לישראל דייוויד פרידמן. הוא ציין כי בשולי הטקס יתקיימו גם פגישות בילטרליות בין נציגי ישראל לבין נציגי איחוד האמירויות ובחריין.
הגורם האמריקני לא ענה לשאלה איזו מדינות ערביות נוספות עומדות בתור להסכמי נורמליזציה עם ישראל. "בזמן הקרוב, בואו נתמקד באירוע של מחר. אנחנו מרגישים טוב בנוגע להתפתחויות נוספות", אמר. לגבי סוגיית מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, הוא אמר: "זה נשקל והיתרון הצבאי האיכותי של ישראל לא יהיה בסיכון".

"השלום ישרת את הפלסטינים בצורה שקשה לדמיין"

אמש אמר נתניהו בסרטון שפרסם: "עבדנו על זה הרבה מאוד שנים - והרגע הזה יגיע מחר. זו תפנית עצומה בתולדות ישראל והמזרח התיכון. תהיה לכך השפעה אדירה וחיובית על כל אזרחי ישראל ואני מבטיח שעוד מדינות בדרך".

7 צפייה בגלריה
פגישת המשלחות באבו דאבי
פגישת המשלחות באבו דאבי
10 שרים יגיעו מהאמירויות ובחריין. המשלחת הישראלית-אמריקנית באבו דאבי
( צילום: רויטרס)
מטעם האמירויות ובחריין הגיעו לוושינגטון כ-10 שרים, שיחתמו על הפרוטוקולים השונים לשיתוף פעולה בין המדינות. מטעם ישראל יחתום השגריר בארה"ב, רון דרמר. ההסכמות שייחתמו היום לא ייכנסו לתוקף באופן מיידי - מאחר שהן דורשות את אישור הממשלה. היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה שלומית ברנע פרגו מסרה אתמול ש"לאור חשיבותו של ההסכם, בכוונת רה"מ להציע לממשלה להביאו גם לאישור הכנסת".
עומאר סייף רובאש, עוזרו של שר החוץ של האמירויות, אמר בתדרוך שקיים בוושינגטון כי ההסכם עם ישראל יסייע לאמירויות להפעיל לחצים על ישראל בנקודות שחשובות לפלסטינים. "השלום יכול לשרת את הפלסטינים בדרכים שקשה לדמיין", הוא אמר. "נוכל לשרת את הסוגיה הפלסטינית הרבה יותר עכשיו מאשר לעמוד בצד. אנחנו בתוך האוהל".

7 צפייה בגלריה
ירושלים דגל ישראל על רקע הר הבית כיפת הסלע
ירושלים דגל ישראל על רקע הר הבית כיפת הסלע
"צעירים אמירתים משתוקקים להגיע"
(צילום: AFP)
הוא סיפר כי צעירים מהאמירויות נרגשים מאוד ומשתוקקים ללמוד על ישראל ולהגיע אליה. "הוסר טאבו ענק. אנחנו רוצים להתחיל קשר גם עם ערביי ישראל ולעודד אותם לבקר באיחוד האמירויות", אמר רובאש.
רובאש שוחח אתמול בזום עם משלחת כלכלית מטעם בנק לאומי שביקרה בדובאי. הוא הפתיע את אנשי המשלחת ואמר להם בעברית: "אני רוצה לאחל לכם ולמשלחת של בנק לאומי שנה טובה, מתוקה ומאושרת ולכל ישראל".
7 צפייה בגלריה
חמד בן עיסא והרב מארק שנייר
חמד בן עיסא והרב מארק שנייר
סעודיה? זה עניין של זמן. מלך בחריין ויועצו היהודי

היועץ של מלך בחריין: "המדינה הבאה - עומאן"

אחד המוזמנים לבית הלבן הוא הרב מארק שנייר, יועצו המיוחד של מלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה. "אני חושב שהמדינה הבאה שתחתום הסכם שלום עם ישראל תהיה עומאן", הוא אמר בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות", והעריך לגבי סעודיה כי "זה לא עניין של אם הם יכוננו שלום עם ישראל, אלא רק מתי".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ביקור עומאן
בנימין נתניהו ביקור עומאן
נתניהו בעומאן עם הסולטן המנוח. המדינה הבאה?
שנייר משוכנע שבעקבות סעודיה, כוויית תכונן אף היא יחסים עם ישראל. הוא אומר גם שלא יתפלא אם בקרוב נראה פריצת דרך עם קטאר ויש לו הערכה אופטימית גם לגבי מרוקו: "זה אך טבעי שהם יכריזו על שלום עם ישראל". לטענתו, השלום בין בחריין לישראל יהיה חם כמו השלום עם איחוד האמירויות, ואפילו יותר.
"מלך בחריין אמר לי פעם שהערובה היחידה לנוכחות ערבית מתונה במפרץ היא ישראל, ולכן אני לא מופתע שהיא באה מיד אחרי איחוד האמירויות", הוא הסביר. "הבחריינים משתוקקים לברית עם ישראל. איראן היא איום עליהם, ובמפרץ רוצים לצמצם את התלות בארה"ב ולקיים קשר עם בעלת ברית אסטרטגית כמו ישראל, שנחשבת מגן ביטחוני וכלכלי. הם רואים בישראל כבעלת ברית חזקה ויציבה באזור שלהם".
אטילה שומפלבי השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:33, 14.09.20