5 צפייה בגלריה
אלכסנדר פרומן
אלכסנדר פרומן
פרומן מציג את המכות שספג
אזרח ישראל שנעצר בזמן שהתרחשו ההפגנות הסוערות במינסק בירת בלארוס ברקע הטענות לזיוף תוצאות הבחירות על ידי הרודן אלכסנדר לוקשנקו, טוען כי כוחות הביטחון המקומיים עינו אותו, הכו אותו באלות ואף הטיחו לעברו בדיחות אנטישמיות.
אלכסנדר פרומן ואשתו אינסה הגיעו לדבריהם למינסק כדי לחפש מידע על קרובי משפחה שנרצחו בעיר בשואה ב-1941. כוחות הביטחון של בלארוס עצרו את אלכסנדר בשבוע שעבר ליד הדירה שאותה הוא ואשתו שוכרים בשדרות העצמאות בבירה.
5 צפייה בגלריה
אלכסנדר ואינסה
אלכסנדר ואינסה
"הם השמיעו בדיחות אנטישמיות". אלכסנדר, אשתו אינסה ובנם
"הכו אותנו עם אלות, מול העיניים ראיתי את השוטרים מכים ילד נכה ואישה", העיד אלכסנדר בריאיון לתחנת הרדיו "אקו" במוסקבה. "אילצו אותנו להיות בכל מיני תנוחות לא נוחות, אם מישהו זז השוטרים התחילו להרביץ לו שוב. בשלב מסוים העמיסו אותנו על עגלה בערימות כמו באושוויץ.
"שכבתי על מספר אנשים שהתעלפו. אם מישהו התלונן - הכו אותו עם אלות. מרגע שהשוטרים למדו שאני אזרח ישראלי, הם השמיעו בדיחות אנטישמיות והכו אותי שוב ושוב".
לאחר מכן נלקח אלכסנדר למתקן כליאה בעיר ז'ודינה, שם לטענתו הכניסו אותו לתא שמיועד לשמונה אנשים אולם בפועל הוכנסו אליו 18 בני אדם. "בסופו של דבר הם טענו שאיבדו את הדרכון שלי ואת פרוטוקול המעצר וזה בגלל שסירבתי לחתום על מסמך. הם שחררו אותי ביום שישי אחרי 78 שעות של עיכוב".
5 צפייה בגלריה
אלכסנדר פרומן
אלכסנדר פרומן
"הם הכו אותי שוב ושוב"
5 צפייה בגלריה
עימותים ב בלארוס מינסק אחרי ה בחירות לנשיאות
עימותים ב בלארוס מינסק אחרי ה בחירות לנשיאות
השוטרים הפעילו אלימות קשה נגד המפגינים
(צילום: EPA)
בשיחה עם ynet סיפר אלכסנדר: "לא השתתפתי בכלל בהפגנה, סתם הסתובבנו במרכז העיר ופתאום קפצו עליי שלושה אנשים בשחור ופשוט חטפו אותי. הם הכניסו אותנו לאוטובוס ואז התחיל הגיהינום. האשימו אותי בזה שאני גונב מדינה, שאני מרגל ישראלי והיו כל מיני אמירות אנטישמיות.
"יש לי סימנים כחולים בכל הגוף מהמכות, אנשים פשוט היו שם חצי מתים. הם הרביצו לנכים, לאנשים עם ידיים שבורות, הרביצו לנשים, בן אדם שהיה מתחתיי התעלף, אחר עשה את צרכיו על עצמו מרוב פחד, עברתי עינויים במשך 16 שעות ברצף בתחנת המשטרה".
אלכסנדר, יליד מינסק שעלה לארץ ב-1998, סיפר כי לפני שנה החליטה משפחתו לעשות טיול שורשים במקום שבו הנאצים רצחו את קרוביו. "קנינו כרטיסי טיסה למינסק לפני הקורונה. אחרי שהקורונה הגיעה אמרנו שלא ניסע, אבל בסוף יוני החלטנו לטוס לשם כי המצב בבלארוס יותר טוב. ב-7 באוגוסט הגענו כדי לבקר בקברים של ההורים שלי. רצינו להראות לבן שלי בן השבע את קרובי המשפחה".
הישראלי מומחה לדאטה וסטטיסטיקאי בכיר, ציין עוד כי המשפחה תשוב לארץ ב-28 באוגוסט. "אני לא מפחד, אני נמצא במקום בטוח עם המשפחה ונחוש לעזור לעם הבלארוסי להשתחרר מהרודן הזה. אם לפני זה הייתי אדיש למצב - עכשיו אני עוד יותר חזק. מה שראיתי לא יכול לקרות במאה ה-21, אנחנו לא בגרמניה של המאה הקודמת".
5 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בנאום לאומה ב מינסק
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בנאום לאומה ב מינסק
הרודן לוקשנקו
(צילום: רויטרס)
אלכסנדר העלה לחשבון הפייסבוק שלו תמונות של מפגינים שהוכו וכתב: "חברים ישראלים, תעזרו לעם הבלארוסי להשתחרר מהשלטון הפשיסטי!!! כל שקל עוזר!!!". ממשרד החוץ בירושלים נמסר כי שגריר ישראל במינסק עמד בקשר עם אלכסנדר ורעייתו וסייע להם.
אלכסנדר לוקשנקו, שמכונה "הרודן האחרון באירופה", רשם בתחילת השבוע ניצחון מפוקפק בבחירות לנשיאות בבלארוס. מיד לאחר מכן השתתפו עשרות אלפים בהפגנות נגד השלטון. לפי כמה דיווחים, כמה מפגינים נהרגו במחאה, אלפים נעצרו וכמה מהם עונו.