בסוף השבוע פג תוקפו של הסכם פיקוח בין איראן לסבא"א, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. במסגרת ההסכם קיבלו פקחי הסוכנות מטהרן מידע על חלק מהפעילויות במתקני הגרעין שלה.
איראן צמצמה את שיתוף הפעולה שלה עם סבא"א, וכדי "לרכך את המכה" הגיעה הסוכנות בפברואר להסכם עם טהרן. ההסכם מאפשר לסבא"א לאסוף מידע על הנעשה במתקני הגרעין האיראניים. ההסכם היה לשלושה חודשים, וב-24 במאי תוקפו הוארך בחודש. סבא"א דרשה בשבוע שעבר מאיראן תשובה מיידית לגבי הארכה נוספת של ההסכם - אך טהרן סירבה להשיב. איראן אמרה ברביעי שהמועצה העליונה לביטחון לאומי תחליט אם לחדש את ההסכם רק אחרי שתוקפו יפוג.
1 צפייה בגלריה
איראן טהרן תערוכה הישגי גרעין חסן רוחאני עלי אכבר סאלחי
איראן טהרן תערוכה הישגי גרעין חסן רוחאני עלי אכבר סאלחי
רוחאני, הנשיא היוצא של איראן, בתערוכה שמציגה את "הישגי הגרעין" של טהרן
(צילום: EPA)
יו"ר הפרלמנט האיראני אמר היום שטהרן לא מתכוונת להמשיך להעביר את המידע שמתעד את הפעילות באתרי הגרעין. יו"ר הפרלמנט, מוחמד בכר קליבאף, הצהיר: "ההסכם פג, וכל מידע שתועד לעולם לא יועבר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. המידע והתמונות יישארו בידי איראן".
האיום של יו"ר הפרלמנט עלול לסבך את המו"מ בין איראן למעצמות על שיקום הסכם הגרעין, וחזרת ארה"ב להסכם. מאז הפרישה האמריקנית ב-2018 וחזרת הסנקציות הפרה איראן סעיפים רבים בהסכם – וכתוצאה מכך הוא נמצא על סף קריסה. המגעים בווינה מתנהלים מחודש אפריל, ובמו"מ מתקיימות שיחות בלתי ישירות בין וושינגטון לטהרן. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס למו"מ ואמר שאם ההסכם בין טהרן לסבא"א לא יוארך זו תהיה סיבה ל"דאגה רצינית".