4 צפייה בגלריה
אברהים ראיסי ואנתוני בלינקן
אברהים ראיסי ואנתוני בלינקן
שיחות הגרעין בסכנה? בלינקן והנשיא הנבחר של איראן ראיסי
(צילום: AP)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה כי איראן עדיין לא השיבה לבקשותיה להאריך את הסכם הפיקוח על מתקני הגרעין, שתוקפו פג ביום חמישי. ההודעה באה שעות אחרי שארצות הברית הזהירה שאי-הארכת הפיקוח תפגע במאמצים להחיות את הסכם הגרעין. ההסכם אִפשר לסבא"א לאסוף נתונים וצילומים של חלק מפעילותה הגרעינית של טהרן, והפחית את הנזק שגרמה החלטתה של איראן לצמצם את שיתוף הפעולה עם הסוכנות.
בהצהרה שמסכמת את הדו"ח שכתב ראש סבא"א רפאל גרוסי על הנושא נמסר כי "על איראן להגיב מיידית לקריאה להארכת הסכם הפיקוח". בשבוע שעבר כתב גרוסי לאיראן כי הוא מבקש להבין את עמדתה בכל הנוגע להמשך איסוף, הקלטת ושמירת הנתונים, אך עד כה לא קיבל תשובה לכך - ותוקפו של ההסכם, כאמור, פג ביום חמישי. מנגד, השליח האיראני לסבא"א, קאזם גאריב עבאדי, אמר אמש (שישי) כי לארצו אין כל מחויבות להשיב לבקשתה של הסוכנות בנוגע להארכת הסכם הפיקוח.
4 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן בפגישה עם לה דריאן שר החוץ הצרפתי
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן בפגישה עם לה דריאן שר החוץ הצרפתי
"מחכים שהשלטונות באיראן יקבלו החלטות קשות". לה דריאן עם בלינקן
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי לאחר שובו מביקור בטהרן
רפאל גרוסי לאחר שובו מביקור בטהרן
ממתין לתשובה מהאיראנים. רפאל גרוסי
(צילום: EPA)
לפני שגרוסי עדכן את דירקטוריון סבא"א בחוסר המענה של איראן, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי כל כישלון בהארכת הסכם הפיקוח יעורר "דאגה רצינית" בכל הנוגע למשא ומתן רחב יותר עם טהרן.
איראן וארה"ב מנהלות בימים אלה שיחות עקיפות על חידוש הסכם הגרעין משנת 2015, שממנו פרש הנשיא הקודם דונלד טראמפ במאי 2018. תכלית ההסכם הייתה הטלת הגבלות על פעילות הגרעין של טהרן, בתמורה להסרת רוב הסנקציות הבינלאומיות עליה. השיחות בווינה, שהחלו באפריל, נמצאות כעת בהפסקה עד חודש יולי - אך ייתכן גם שבעקבות ההתפתחות הנוכחית הן לא יחודשו. לדברי בלינקן, "הדאגה שלנו מאי-הארכת ההסכם הועברה לאיראן, והסוגיה הזו צריכה להיפתר".
איראן החלה להפר את הסכם הגרעין במאי 2019, שנה אחרי פרישת ארה"ב בהובלת טראמפ מההסכם, אחרי שהאיחוד האירופי, רוסיה וסין לא הצליחו לטענתה לפצות אותה על חידוש הסנקציות האמריקניות. כחלק מההפרות ההדרגתיות, בחודש פברואר הודיעה איראן על סיום הפיקוח החיצוני על מתקני הגרעין - ואז הסכימה להאריכו בתנאים מוגבלים בשלושה חודשים, ולאחר מכן בחודש נוסף, שהסתיים שלשום.
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"כל ההכנות הלוגיסטיות לייבוא דלק מאיראן ללבנון כבר נעשו". נסראללה
ההודעה של איראן בפברואר נבעה מכך שבדצמבר אישר הפרלמנט האיראני חוק שקבע כי אם עד 23 בפברואר לא ידאגו המדינות החתומות על הסכם הגרעין להקל את הסנקציות על מגזרי הנפט והבנקאות האיראניים, טהרן תמנע ביקורים של פקחי סבא"א שעוגנו בהסכם הגרעין לפני שש שנים. לפי החוק, הממשלה האיראנית אמורה למנוע מפקחי סבא"א את האפשרות לקבל גישה בהתראה קצרה לכל אתר שאינו מוכרז כאתר גרעין, ושאותו הפקחים מחשיבים כחיוני לאיסוף המידע שלהם.
מלבד המשך הפיקוח באתרים, גורמים רשמיים מכל הצדדים אמרו כי ישנם עדיין נושאים מרכזיים שצריכים להיפתר לפני שארה"ב תוכל לשוב להסכם הגרעין. "יש לנו מחלוקות משמעותיות עם איראן", אמר בלינקן, אך הוסיף שהוא מאמין שחידוש השיחות יפתור אותן. בלינקן, שאמר את הדברים במסיבת עיתונאים לצד שר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן, הדגיש כי ארה"ב תשוב להסכם רק אם איראן תחזור לעמוד בהתחייבויות המקוריות שלה, "ואנחנו פשוט עדיין לא שם".
לה דריאן הסכים עם דבריו של בלינקן, ואמר כי "אנחנו מחכים שהשלטונות באיראן יקבלו את ההחלטות הקשות הסופיות, כדי שיהיה ניתן להחיות את הסכם הגרעין".
אחרי דברי השניים, משרד החוץ האיראני שב אתמול על עמדתו שלפיה טהרן תחזור לעמוד בהסכם הגרעין רק אחרי שהסנקציות האמריקניות עליה יוסרו. "וושינגטון, ולא טהרן, היא זו שצריכה לקבל החלטה", נמסר.

נסראללה ממשיך להבטיח ללבנונים דלק מאיראן

בתוך כך, אלפי עובדים מתעשיית האנרגיה האיראנית הפגינו בדרישה לשכר גבוה יותר ולתנאים טובים יותר בשדות הגז הדרומיים של המדינה ובכמה בתי זיקוק בערים הגדולות. הכלכלה האיראנית נאנקת תחת הסנקציות האמריקניות, ולצד השפעת משבר הקורונה איראן מתמודדת עם שיעור אינפלציה של יותר מ-50%, אבטלה גבוהה ושכר שלא משולם. לפי דיווחים, חלק מהעובדים שמחזיקים בחוזים זמניים במרכז ייצור הגז המרכזי של איראן במפרץ אף "נשארו בבית" כדי להפעיל לחץ למען העלאת שכרם. בניגוד להפגנות שהיו בעבר באיראן, הפעם לא היו דיווחים על יד קשה מצד כוחות הביטחון כלפי המפגינים.

בגזרה אחרת, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא אתמול נאום בטלוויזיה ובו התייחס פעם נוספת להבטחתו לדאוג לאספקת דלק ללבנון מאיראן, על רקע המשבר החריף שבו נמצאת לבנון והמחסור הצפוי בדלק בשל קריסת המטבע המקומי מול הדולר.
"אני רוצה להדגיש את הבטחתי מלפני כמה ימים - אם המדינה תתקשה לספק דלק, נלך לאיראן כפי שהבטחתי ונספק דלק ממנה גם אם זה יוביל לסכסוכים", אמר נסראללה. "כל ההכנות המנהלתיות והלוגיסטיות בנושא הייבוא כבר נעשו, וההבטחה עדיין בתוקף. בימים האחרונים פעלנו בארגון לטובת העניין הזה, ואנחנו רק זקוקים לאישור".
"אני מבטיח לכם שהבאת הדלק מאיראן לא תביא לסנקציות", הוסיף נסראללה. "בכל מקרה, בואו נרוויח מהחברויות שלנו. אנחנו (חיזבאללה, ל"א) חברים של סוריה ושל איראן, ומוטב שנרוויח מכך. אתם (היריבים הפוליטיים של חיזבאללה, ל"א) חברים של ארה"ב, אירופה ומדינות המפרץ. בבקשה, תארגנו משלחת. אני מזמין אתכם לנסוע לסעודיה ולמדינות המפרץ כדי להביא דלק לעם הלבנוני. נהיה התומכים הראשונים שלכם, וכך גם לא יהיו סנקציות על לבנון. העבודה שלכם היא רק לבקר ולהתלונן? תפעלו ותעשו משהו. אנחנו פועלים".
בנאומו הקודם הציע נסראללה את הסיוע של ארגונו בפתרון המשבר במדינה ואמר: "פתרונות שורשיים למשבר הכלכלי בלבנון דורשים שנים, ולא ניתן לפנות אליהם מבלי לפתור את המצב הנוכחי. חיזבאללה מציע 20 אלף מתנדבים כדי לתמוך במדינה. ההצעה של איראן לשלוח דלק במטבע הלבנוני עומדת בעינה. כאשר נאמר נואש מכך שכך שהמדינה נושאת באחריות, חיזבאללה יקנה את הדלק, ואם אכן נקנה - נכניס אותו דרך נמל ביירות".
פורסם לראשונה: 22:03, 25.06.21