אף שהממשל האמריקני כבר אישר את מכירת הענק של נשק מתקדם לאיחוד האמירויות, הקשרים המתחזקים של אבו דאבי עם סין עלולים לפגוע בעסקה. כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל".
3 צפייה בגלריה
מטוס F-35
מטוס F-35
העסקה תתבטל? מטוס F-35
(צילום: AFP)
בחודש שעבר הודיע ממשל ביידן לקונגרס כי החליט להמשיך בעסקת מכירת הנשק המתקדם לאיחוד האמירויות, שאותה גיבש הממשל הקודם במקביל לנורמליזציה בין ישראל לאמירויות. העסקה כוללת עד 50 מטוסי F-35, עד 18 מל"טים חמושים וציוד מתקדם נוסף בהיקף של 23 מיליארד דולר. הנשק לא אמור להגיע לידי אבו דאבי לפני 2027.
בכירים אמריקנים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי צבא סין שלח ציוד לאמירויות, ובארה"ב חוששים שבייג'ינג תקים שם בסיס צבאי. לדברי הבכירים, שני מטוסים השייכים לצבא סין נחתו בשבועות האחרונים באיחוד האמירויות ופרקו ארגזים שתכולתם אינה ידועה. לפי דו"חות מודיעין, בייג'ינג אף דנה בשליחת מאות אנשי צבא לאמירויות.
אחד הבכירים ציין כי וושינגטון הבהירה לאבו דאבי שהקמת בסיס סיני באמירויות תביא לביטול העסקה. עם זאת, הוא הוסיף שוושינגטון ואבו דאבי עשויות שלא להסכים על השאלה מה נחשב לבסיס.
3 צפייה בגלריה
חיילים צבא סין מגיעים ל ווהאן עם ציוד רפואי
חיילים צבא סין מגיעים ל ווהאן עם ציוד רפואי
ארה"ב חוששת מהקמת בסיס צבאי סיני באמירויות. חיילים בווהאן
(צילום: רויטרס)
לפי הדיווח, הסימנים להעמקת הקשרים בין בייג'ינג לאבו דאבי עלולים להביא לביטול העסקה. אף שהמכירה כבר אושרה, ממשל ביידן עדיין מנהל משא ומתן על תנאי ההסכם ודורש לקבל ערבויות לגבי הנשק. השיחות מתמקדות בבקשת ארה"ב שישראל תשמור על יתרון כמותי של הנשק המתקדם, שאבו דאבי לא תאפשר לסין או לכל צד שלישי אחר גישה לטכנולוגיית הלחימה האמריקנית המתקדמת, ושלא ייעשה שימוש בנשק הזה בתימן או בלוב.
לדברי הבכירים, בארה"ב חוששים משאיפותיה של סין באזור המפרץ כולו, כולל בסעודיה, ומשיתופי פעולה טכנולוגיים של סין עם האמירויות ומדינות נוספות. משלחת של בכירים בבית הלבן, במשרד ההגנה ובמחלקת המדינה אף הגיעה בתחילת החודש לביקור באמירויות ובמדינות נוספות באזור כדי לדון בחששות הללו.

3 צפייה בגלריה
ארה"ב תאסור להשתמש בנשק  בתימן או בלוב. יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד
ארה"ב תאסור להשתמש בנשק  בתימן או בלוב. יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד
ארה"ב תאסור להשתמש בנשק בתימן או בלוב. יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד
(צילום: AP)
לאחר שממשל ביידן אישר את המכירה, יו"ר ועדת החוץ בבית הנבחרים האמריקני גרגורי מיקס הודיע כי הוא וחברי קונגרס נוספים מודאגים מההסכם. "יש לי שאלות רבות בנוגע להתקדמות של ממשל ביידן בנושא העברת מטוסי קרב, רחפנים, תחמושת וכלי נשק אחרים. למרבה המזל, אף אחת מהעסקאות הללו לא תתרחש בקרוב, כך שיהיה לקונגרס מספיק זמן לבדוק אם הן צריכות להתקיים, באילו תנאים ותחת אילו מגבלות", אמר מיקס.
ישראל, נזכיר, הודיעה שלא תתנגד לעסקה אחרי השתלשלות אירועים ארוכה, שכללה הכחשה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, משא ומתן מתקדם שניהל שר הביטחון בני גנץ מול האמריקנים ועסקת נשק שהבטיחה את עליונותה הביטחונית של ישראל. לאחר הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, חשף "ידיעות אחרונות" כי כחלק מהעסקה ישראל הסכימה שהאמריקנים ימכרו לאמירויות מטוסי F-35 ומל"טים - צעד שעשוי, בין היתר, לפגוע בעליונות האווירית הישראלית במזרח התיכון.