קבינט המומחים של פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש העריך כי ייקח בין 40 ל-60 ימים עד להשגת "חסינות טובה" של 95% מהמבוגרים ומקבוצות הסיכון. לפי סיכום ישיבתם, שהתקיימה ביום שלישי, המנה הראשונה של החיסון שקיבלו עשרות אלפי מתחסנים תשפיע תוך עשרה ימים, ובקרב מי שהתחסן צפויה ירידה של 50% בתחלואה הקשה. "אם המתחסנים ייבחרו במדויק, הקבוצה הזו יכולה לכלול עד 80% ממקרי התחלואה הקשה הצפויים", כתבו.
2 צפייה בגלריה
סגר שלישי
סגר שלישי
"הסגר - מכיוון שדחו את המלצותינו". פרופ' אש והסגר בראש השנה
(צילום: דוברות המשטרה, דפנה גזית)
הפורום מתח ביקורת על כך שקבינט הקורונה בחר שלא להעביר את צעדי "הריסון המהודק", שהיו אמורים להיכנס לתוקף ברגע שישראל עברה את רף 2,500 החולים בממוצע מדי יום אך בפועל בוטלו. בסיכום נכתב כי "הפורום שב ומביע צער ותסכול מכך שהמלצותיו לפעילות מונעת מוקדמת נדחו, בדגש על החלטת הקבינט לפתוח את המסחר בקניונים ובשווקים ללא צעדי האיזון שעליהם המלצנו למניעת עלייה בלתי נמנעת בתחלואה".
לטענת המומחים, "בעקבות זאת נוצר ההכרח בנקיטת אמצעים חמורים ובעייתיים יותר לבלימת התחלואה, ונסגרה הדלת בפני חלופות דיפרנציאליות ומתונות יותר. אי-בלימה מיידית של התחלואה תעלה במחיר יקר ביותר של חיי אדם, גם תחת משטר מיטבי של חיסון המוני".

בישיבה, שנוהלה יום לפני ההחלטה על סגר כללי, העלו המומחים כמה המלצות שהממשלה לא קיבלה בסופו של דבר. למשל, המומחים המליצו לאפשר איסוף עצמי (take away) מחנויות וממסעדות, ולהגביל התכנסויות בחלל סגור לעד חמישה אנשי כחלופה למגבלות תנועה.
חברי "מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה", קבוצת מומחים ורופאים המובילה קו של התנגדות לסגרים, פנו הבוקר לחברי הכנסת בקריאה למנוע את הסגר. "כל אחד מכם, נבחרי העם, אשר מרים ידו בעד הסגר, מועל בחובתו כלפי אזרחי ישראל", כתבו חברי המועצה. "אנו מבינים את החשש מגודל האחריות בהצבעה נגד הטלת סגר. תהיו חשופים להאשמות על עלייה בתחלואה ובתמותה. אנו מניחים בכף את יושרתנו, את המוניטין רב-השנים שצברנו, ומוכנים ליטול את האחריות המקצועית למניעת סגר".
לטענת אותם מומחים, "אנא השתמשו בהצהרתנו זאת כדי להרגיש שלמים עם ההתנגדות לסגר. אנו חשים כי חובתכם, כנבחרי הציבור, להקשיב לקולות אחרים, ולא רק לאותה מנטרה המתנגנת שוב ושוב ללא כל תוחלת. כולנו כגוף אחד מתחייבים לפניכם - קיימים כלים טובים ונכונים יותר מהחלת סגר כללי, אשר אופיו אינו נשען על מדע או רפואה. סגר אינו פעולה אחראית – זו פעולה פזיזה ומזיקה".