עומס, בלגן ועימותים - זו תמונת המצב הבוקר (יום ה') במתחם החיסונים של קופות החולים בהיכל שלמה ליד גני התערוכה בתל אביב. עשרות מבוטחים שלא קבעו תור לחיסון התעמתו עם אנשי האבטחה כדי להיכנס להתחסן. בהגעה למתחם נרשמו עומסי תנועה ובכניסה למתחם "כללית" יש תור ארוך והרוחות סוערות. גם במתחמים נוספים ברחבי הארץ נרשמו תורים והתקהלויות צפופות של אנשים מבוגרים, ובחלק מהמקרים נראה כי גם אנשים שקבעו תור לא הצליחו לקבל את החיסון.
6 צפייה בגלריה
תורים לחיסוני קורונה בהיכל שלמה
תורים לחיסוני קורונה בהיכל שלמה
"יש נספחים, כאלה שהביאו חבר אז חשבו שבאותה הזדמנות יחסנו אותם". התור בהיכל שלמה
6 צפייה בגלריה
תורים לחיסוני קורונה בהיכל שלמה
תורים לחיסוני קורונה בהיכל שלמה
תורים לחיסוני קורונה בהיכל שלמה
6 צפייה בגלריה
תורים לחיסוני קורונה בהיכל שלמה
תורים לחיסוני קורונה בהיכל שלמה
התור לחיסונים
דניאל ארנסט הגיע להתחסן במתחם כללית לאחר שנקבע לו תור ונאלץ לעזוב את המקום. "הגעתי לכאן כי תיאמו לי תור, אמרו לי שעה מדויקת, אבל אני מבין שאולי יש כאן אנשים שהבינו שאפשר להגיע בלי תור. ויש גם נספחים, כל מיני אנשים שראו שאם בעל מסיע את אשתו או חבר עם חבר אז אמרו להם שבאותה הזדמנות כבר יחסנו גם אותם. אז אנשים מבינים שיכולים להגיע גם בלי תור ויש כאן בלגן מוחלט, החלטתי ללכת משם אני לא אחכה בכל העומס הזה".
אחד האנשים שהמתינו בתור של כללית בהיכל שלמה סיפר ל-ynet: "לא קבעתי תור, הודיעו לי שאפשר לבוא בלי. אני מגיע לכאן ואמרו לי 'לא, צריך לקבוע תור, נקבע לך לעוד שבוע' וכל מיני. אני מחכה כי אני חושב שכן יתנו לי להתחסן, ככה הודיעו. בינתיים אני כבר שעה באותו מקום ולא זז".
אישה שהמתינה גם היא סיפרה שקבעה תור, וטענה: "אני חושבת שזו חוסר אחריות להגיע בלי תור. אנחנו עומדים כאן בדוחק ובצפיפות, לא מרחק ולא נעליים".
לעומת זאת, במתחם "מכבי" בהיכל שלמה ההתנהלות מסודרת יותר, אין תור בכניסה ומבוטחים שהגיעו ללא תור, קיבלו מענה ממזכירה מטעם הקופה שמסייעת להם בקביעת התור לתאריך אחר שפנוי. דודו שעשוע, שמנהל את מרחב עבר הירקון במכבי, אמר כי "אנחנו מכניסים רק אנשים שיש להם תור, ואפשר לקבוע גם באמצעות המוקד וגם באפליקציה. יש לנו כאן זמינות יפה מאוד, אנשים לא מחכים יותר משתיים-שלוש דקות. בימים האחרונים חיסנו בהיכל שלמה כ-2,500 בני אדם".

שעשוע קרא למבוטחים ללא תור לא להגיע והסביר: "אנחנו לא יכולים לחסן אותם בגלל כל חישובי המלאי, כי לכל אחד שמתחסן עכשיו אנחנו קובעים תור לעוד שלושה שבועות. בשביל לקבוע תור יש מוקדים, אפליקציה ומזכירות בסניפים".
לטענת שעשוע, האי-סדר במתחם של כללית נובע מכך שאפשרו לאנשים להגיע ללא תור. "ברגע שזה קורה כבר אין לך שליטה על זה ונוצר בלגן אחד גדול. אני מקווה ומאמין שיבינו שם ויתחילו לקבוע תורים, אחרת קשה לתכנן גם את המלאים וגם לשמור על שירות טוב וסדר מופתי".
6 צפייה בגלריה
תורים לחיסוני קורונה בהיכל שלמה
תורים לחיסוני קורונה בהיכל שלמה
תורים לחיסוני קורונה בהיכל שלמה
היכל שלמה לא היה המוקד היחיד שבו נרשמו עומסים והתקהלויות. אפרת, שביקרה אתמול במוקד המאוחד של קופות החולים בקריית גת, סיפרה כי "העומס המרכזי היה בשעות הבוקר. אחד ממפעילי המתחם הודה שמתחסנים רבים מגיעים לעיתים בשעה 07:00, גם אם התור שנקבע להם הוא ב-12:00. לתחושתי היה שם צפוף מדי. לא מדובר על מקום גדול ולא ראיתי שמישהו סופר כמה אנשים יש בפנים. חנויות בגודל הזה מכניסות פחות אנשים. קשישים שלא יצאו חודשים מהבית ופתאום הם בחוץ רק רוצים להתחסן מהר ולחזור הביתה".
גם במרפאת כללית ברחוב רוטשילד שבפתח תקווה התגודדו אתמול אנשים רבים בכיסה למוקד החיסון. "היו שם המון אנשים, כולם מקבוצת סיכון", סיפרה עדת ראייה. "הם הצטופפו בסמוך למקום שבו עשו את החיסונים. הייתה שם קבוצה אחת של אנשים שהגיעו עם זימון אך לא נכנסה, חלקם הגיעו מרחוק. באיזשהו שלב נגמרו החיסונים ולא היה מספיק לכולם. הייתה אמורה להגיע משאית עם חיסונים נוספים, ואז קבוצה נוספת של אנשים הגיעה להתחסן - ונוצר צוואר בקבוק. הרבה אנשים חיכו בחוץ וזה יצר כאוס".
"הייתה קבוצה נוספת של מבוגרים שלא הצליחו לקבל תור לחיסון", הוסיפה העדה. "כאלו שלא הצליחו לתפוס את המוקד או לא הסתדרו עם האפליקציה. הם נכנסו ללחץ והגיעו לקופת החולים כדי לקבל את החיסון ויהי מה. אתמול נתנו להם את החיסון, אבל היום כבר לא יכלו לתת להם. אולי זו הסיבה שבגללה נגמרו החיסונים. היה בלגן של אנשים שהגיעו בלי תור והיו בלחץ. הרופא במקום ביקש מהם להמתין עוד כמה ימים כי ייפתחו מוקדי חיסון נוספים. זה נראה שהם לא מצליחים להתמודד עם כמויות האנשים. היו שם הרבה עצבים היום".
6 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
6 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
מתחסן בשדרות
(צילום: בראל אפרים)
"אני מחכה מ-11:00 בבוקר והשעה עכשיו היא אחת", סיפרה לאה אלקלעי שבאה להתחסן אתמול במרפאה. "זה פשוט לא יאומן. קודם מחכים שעות כדי לקבל את התור, וכשמגיעים אין חיסונים. הם לא יודעים כמה אנשים אמורים לקבל את החיסון? ואם אין את החיסון, למה לא מודיעים לנו? אתמול חיכיתי 49 דקות במוקד וניתקו לי. רק בפעם השלישית הצלחתי להשיג תור לאמא שלי".
עד כה התחסנו עשרות אלפי בני אדם בישראל, שלפי האתר הסטטיסטי הבינלאומי Our world data מובילה בעולם בשיעור המחוסנים ל-100 תושבים. משרד הבריאות החליט שתחילה יחוסנו הסגלים הרפואיים והאוכלוסיות בסיכון, אך מאז תחילת מבצע החיסונים נתקלו מבוגרים רבים בקשיים בדרכם לקבוע תור לחיסון. מוקדי קופות החולים קרסו כמה פעמים, האתרים לא עבדו, ובאופן כללי נרשם מחסור חמור בתורים.
אתמול בישיבת הממשלה מחו חלק מהשרים על כך שבני 60 זוכים להתחסן לפני המבוגרים ביותר, וקראו לתעדף קבוצות בתוך אוכלוסיית הסיכון. השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, אמרה כי "אני מקבלת פניות מאנשים בני 80 ומעלה שקובעים להם חיסון במרץ. אולי עדיף לעשות העדפות?". פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, השיב לה: "יש בעיה של תורים ממושכים, בעיקר בקופת חולים כללית. לדעתי זה ייפתר כי אנחנו נותנים יותר מגשים ויותר מקומות לחיסון, וכך אני מאמין שהתורים יתקצרו. העדיפו לכלול בקבוצת הסיכון את כל בני ה-60 ומעלה כדי שזרימת המתחסנים תהיה מספיק טובה, כי הייתה טענה שלא יהיו מספיק מתחסנים".
לטענת מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, התורים שנקבעו למרץ יוקדמו. "לא ניתן שאנשים לא יתחסנו עד מרץ", אמר. "נגביר את הקצב פי 4 מהקצב של היומיים האלה כבר לקראת תחילת שבוע הבא. רק אתמול דיברנו עם בתי אבות, מוסדות סיעודיים ומרותקי הבית. אנחנו מחסנים יותר מקבוצות האוכלוסייה. אף אחד לא משער בדעתו שמבוגרים עדיין יתחסנו במרץ, קצת סבלנות. אנחנו נותנים זמן להתארגן ולהוסיף עוד כוח אדם, ופנינו לצבא כדי לקבל עוד אנשים שיחסנו".