סגן שר הבריאות הציג בוועדת החוקה, חוק ומשפט את מתווה היציאה מהסגר, ואת שלבי הפתיחה. "אני מקווה שביום ראשון נהיה עם 2,000 נדבקים שזה סביב ה-5% מאומתים, ומקדם ההדבקה ה-R יהיה 0.8. אם נהיה שם, יום ראשון לגיטימי מבחינתי", אמר ח"כ יואב קיש מהליכוד על השלב הראשון, שבו לפי המתווה יחזרו הילדים לגנים. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בדיון כי "אין מקום לשנות שום דבר, מגבלת הקילומטר הכרחית". ynet העביר את הדיון בשידור חי.
גרוטו, אמר כי "אנחנו עדיין במצב חירום ועדיין לא הגענו למספר שאפשר להתחיל לשחרר. כל עוד לא הגענו למספר של 2,000 נדבקים ביום באופן יציב, אין מקום לשנות שום דבר. למגבלה של האלף מטר יש חשיבות רבה. ברגע שהיא תרד, אז ברור שהרבה מאוד דברים ייפתחו מעצמם כמו הגעה לחופי הים, מגבלת החתונות ועוד הרבה מאוד מגבלות".
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
יו"ר הוועדה יעקב אשר
(צילום: דוברות הכנסת)
גרוטו התייחס לנושא הצימרים והעסקים הקטנים, ואמר כי "אנחנו חושבים שנכון להפריד את הצימרים מהמלונות. זה כרגע בדיונים אצלנו ואנו שוקלים לתת לצימרים להתחיל לפעול לפני. גם הפרדה בין החנויות הקטנות לבין הקניונים. המטרה היא לנסות לצמצם את השלבים".
גרוטו הדגיש כי "אנחנו רוצים לראות ירידה אמיתית, השאלה היא האם זה נמשך לאורך זמן, אנחנו בפקטור 0.95 ואנחנו צריכים להיות ב-0.8. קשה לקבל נתונים אמינים כשאנשים לא באים להיבדק".
לאחר שגילו שלא תתאפשר הצבעה על תקנות הסגר, חברי האופוזיציה בוועדת החוקה נטשו את הדיון. "אתה הופך את הוועדה לקרקס ולכלי שרת בידי הממשלה", אמר חבר הכנסת כסיף (הרשימה המשותפת) ליו"ר אשר. "אנחנו לא סטטיסטים". גם חבר הכנסת אבידר תקף את היו"ר ואמר: "ההתנהלות כאן בוועדה והעובדה שאתה לא מביא להצבעה כאן היום היא עדות מוצקה לכך שהיינו צריכים ללכת לבג"ץ. אסור היה לעצור את המשק הישראלי ולזרוק מאות אלפי אנשים לאבטלה רק כדי שמישהו לא יפגין בבלפור".
מוקדם יותר הבהיר קיש כי "אם נגלה שלאור אירועי ראש השנה ויום כיפור היו הדבקות, ובכמה הימים הקרובים נראה עלייה בתחלואה, לצערי אני לא חושב שאמליץ על פתיחה ב-18 באוקטובר. אנחנו עדיין ברמות של סביב ה-10% מאומתים, ברמת תחלואה מאוד גבוהה. אנחנו חייבים להמשיך להוריד אותה".

5 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
סגן השר קיש, היום
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
"כולנו רואים ירידה בתחלואה וזה הישג של עם ישראל שהפנים את המצב החמור, זה לא מאחורינו", אמר קיש מהליכוד. "היום אנחנו עם 850 חולים קשים. אם לא היינו בסגר והציבור לא היה פועל באחריות, היינו יכולים להיות בקריסת מערכת הבריאות".
לדבריו, "במדרגה הבאה זה ברור לנו שישלבו את פתיחת הגנים, ספורט והפגנות במתווה. חתונות לא אפשרי לקיים בסגר". ח"כ איילת שקד הגיבה: "זה לא נכון. משרד המשפטים הורה למל"ל לאפשר חתונות גם במצב חירום מיוחד ל-20 איש".
"בנינו תוכנית שמתבססת על שחרור לפי רמת הסיכון", הוסיף קיש. "בהתחלה קודם כל מה שבחוץ ייפתח - מקומות עבודה ללא קהל, טייק אווי, שמורות טבע ולאט-לאט זה ייכנס לבפנים עם קהל מצומצם ואחרי זה עם קהל יותר גדול, אז ייפתחו אולי המסחר, בתי הכנסת והצימרים".
5 צפייה בגלריה
אילת ריקה
אילת ריקה
חופי אילת ריקים. "עובדים על מתווה לפתיחה"
(צילום: אלי סגל )
"אנחנו מקדמים מתווה לפתוח את אילת, להקפיץ אותה בשלבים. לייצר מתווה בדיקות מהירות עם ראש העיר", אמר סגן שר הבריאות וציין כי המתווה עשוי לכלול אזורים נוספים. "זה לא מתווה שיפתח מלונות בכל הארץ, אלא יחייב כניסות ויציאות מפוקחות וסיבה כלכלית הגיונית, לא נעשה זאת בכל מקום מבודד. נעשה זאת רק כשנדע שנוכל לשמור על תחלואה ירוקה".
יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, כינה זאת "הופכים את אילת לחוץ לארץ". לפני כן הזהיר מהטלת סגרים אזוריים בתום הסגר הכללי: "אנשי המקצוע לא יכולים רק להדליק רמזורים אלא חייבים לתת תכנית פעולה אלטרנטיבית, איך אנשים יחיו באותה עיר שבה צריך לשים סגר מהודק. אם יהיו רק סיסמאות ומסיבות עיתונאים שוב, לא תהיה תוכנית".
5 צפייה בגלריה
יעקב אשר וגדעון סער
יעקב אשר וגדעון סער
"פועלים בשעת חירום, צריך להיות זהירים". אשר וסער
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בנוגע להתפטרות ח"כ גדעון סער מהוועדה אמר אשר: "נטען שאין לוועדה אפשרות לשנות את התקנות. דווקא בניגוד לתקנות שמתקינה הממשלה בעתות שגרה, שוועדה בכנסת איננה יכולה לשנותן פורמלית, כאן יש לנו יכולת לאשר או לא לאשר סעיפים מסוימים מתוך התקנות וכן לקצוב בזמן. אנחנו פועלים בשעת חירום, יש לנו כלים מסוימים ומוגבלים שצריך להיות מאוד זהירים בהם".

שקד: "התקנות מטומטמות, שבועיים אתם מגרבצים"

ח"כ איילת שקד מימינה זעמה על איסור החתונות ואמרה: "זוגות מתחתנים והם לא רוצים להיות עבריינים. כולנו מבינים שאם בן אדם יכול ללכת לעבוד, הוא יכול גם להתחתן. צריך שמישהו יגדל ביצים ואומץ ויגיד את האמת. כל אחד יכול להתחתן עד 20 איש גם אם הוא עובר את מגבלת האלף מטר. התקנות מטומטמות. תשנו את התקנות, שבועיים אתם מגרבצים".
המשנה ליועמ"ש עו"ד רז נזרי הודה כי התקנות שאוסרות למעשה על חתונות קטנות "לא הגיוניות", ואמר כי יפעל לשנות אותן: "המצב שבו מותרת התקהלות של 20 איש, אך בפועל הדבר אסור בגלל הגבלת הקילומטר - לא הגיוני. נושא האי-אכיפה צריך להגיע לרמת היועץ המשפטי לממשלה ונבחן את הדבר הזה. זה דבר עקום, נבחן היום איך לשנותו".
בדיון התייחס ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן למגבלה על ההפגנות: "ברור שצריך לסיים את מצב החירום המיוחד ואמליץ לחבריי בכחול לבן שלא לאשר יותר את הארכתו ולחזור למצב חירום קורונה רגיל. חייבים לצאת בהדרגתיות מהסגר איפה שאפשר - גנים, עסקים קטנים ללא קבלת קהל והכול לפי מתווה הרמזור.
שר הביטחון בני גנץ אמר בטקס פתיחת מחלקת הקורונה החדשה של צה"ל ברמב"ם כי "בימים האחרונים יש ירידה משמעותית בתחלואה שנקנתה במחיר כבד של פגיעה בכלכלה ובחברה, ואנחנו צריכים לתת מענה גם למרכיב הזה ולדאוג לחיזוק מערכת הבריאות לטווח רחוק ולחוסנה של הכלכלה. רוב אזרחי ישראל נשמעים להנחיות וטוב שכך. רוב אזרחי ישראל מצפים מאיתנו, המנהיגים, שננהג בדוגמה אישית ושנוביל אותם במשבר הקשה הזה".

"בימים הקרובים נביא צעדים שיאפשרו את הנעת המשק", הוסיף גנץ. "אני מתכוון לעמוד על כך, שבכפוף להמשך מגמת ירידה בתחלואה, נפעל לפתיחה מבוקרת, מדורגת, מנוהלת ומפוקחת של העסקים שאינם מקבלים קהל. ניכנס בצעדים מדודים ומבוקרים לשגרת קורונה. ואני אומר לאזרחי ישראל - זה לא רק צעדי בקרה ואכיפה שאנחנו עושים, זה הרבה מאוד אחריות ושיתוף פעולה של הציבור".
שר הבריאות יולי אדלשטיין תקף באותו טקס את הקריאות לפתיחה מהירה של המשק: "כולם רואים את הנתונים של ירידה מסוימת בתחלואה. אבל מי שיוצא בקריאות לפתוח באופן מיידי את הכל - הורס את הכלכלה ואת החיים של בני האדם, של מי שסבל מספיק. אי אפשר לפתוח ותוך כמה שבועות להביא לסגירה נוספת".
לדבריו, "ביום שלישי אציג מתווה של תקווה. התחלה של שחרור הדרגתי, בטוח ואחראי שיש בו כדי להשאיר את התחלואה נמוכה באופן שמערך קטיעת שרשרת ההדבקה יתפוס את הנדבקים. יש אפשרות לעשות זאת בתנאי שלא ניגרר לפופוליזם".
פורסם לראשונה: 13:43, 11.10.20