15% מהתלמידים לא הגיעו היום (שלישי) למוסדות החינוך בשל חשש ההורים מהידבקויות בבתי הספר. כך עולה מבדיקה שערך איגוד מנהלי מחלקות חינוך בשלטון המקומי.
"התמונה שמתקבלת היא שמערכת החינוך סוגרת את עצמה", אמר יו"ר האיגוד אבי קמינסקי, "יש ירידה במספר התלמידים המגיעים לכיתות. ככל שהגיל עולה כך הירידה יותר גבוהה. שיעור התלמידים וצוותי ההוראה החולים ואיתם המבודדים עולה, עד לרמה של סגירת כיתות גן ובתי ספר, וכמובן שמספר צוותי החינוך קטן לאט לאט".
5 צפייה בגלריה
שלום כיתה א'
שלום כיתה א'
"מערכת החינוך סוגרת את עצמה". ארכיון
לדבריו, "הגענו למצב שמחייב החלטה שתעדיף את הבריאות והחיים של התלמידים ומשפחותיהם, וכמובן של עובדי ההוראה, למרות הנזקים והקושי בסגירת המערכת. יש תקווה מלאה שהמערכת תישאר סגורה למשך זמן קצר. יש מקום לשקול בהחלט פעילויות חוץ בשטח הפתוח".

"אני בקבוצת סיכון, לא יכולה להרשות שהילד ייחשף"

שירלי מויאל, אמא של אריאל הלומד בכיתה א', סיפרה בריאיון לאולפן ynet כי לא שלחה את בנה לבית הספר. "אריאל כבר תקופה בבית. אני נמצאת בקבוצת סיכון ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את החשיפה בבית הספר, גם לא את אי-הוודאות".
5 צפייה בגלריה
אבי קמינסקי
אבי קמינסקי
אבי קמינסקי. "מערכת החינוך סוגרת את עצמה"
5 צפייה בגלריה
שירלי ואריאל מויאל
שירלי ואריאל מויאל
שירלי ואריאל מויאל. "לא יכולה להרשות לעצמי את הסיכון"
(צילום: אלבום פרטי)
שירלי ציינה כי ייתכן שלא הייתה שולחת את בנה ללימודים בכל מקרה, בשל ממדי התחלואה הגבוהים. "אני רואה מה קורה בבית הספר - אם זה החלפת צוותים, כיתה עם 30 ילדים, הצוותים לא תמיד עוטים מסכות. זה לא תמיד בידיים של המערכת, אבל החשיפה מטורפת", אמרה.
אורית עזרה, אמא לשלושה ילדים בגילי 10-6, הוסיפה: "בכיתות א'-ב' אין קפסולות, והחלטתי לא לשלוח את הילדים לבית הספר בגלל העלייה בתחלואה. בכל פעם כיתה אחרת נכנסת לבידוד בשל מורה או תלמיד שנמצאו מאומתים. צריך להסתכן כמה שפחות, אם יש אפשרות ויכולת להשאיר את הילדים בבית, צריך לעשות זאת.
"הכנסנו את עצמנו לסוג של סגר", היא סיפרה, "בעלי קצין בצבא ואנחנו לא יכולים שלא לאפשר לו את העבודה, אבל אני עם שלושת הילדים בבית".


מורות חוששות ללמד: "לסגור לאלתר את מערכת החינוך"

פאני אזולאי, מחנכת כיתה ד' בבי"ס גיורא יוספטל במגדל העמק, ונופר דקל יזרעאלי המלמדת בכפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי בבאר יעקב, סיפרו באולפן ynet על החששות הכבדים שלהן בכל פעם שהן מגיעות לבתי הספר.
"הכיתה שלי מונה 31 תלמידים, בקפסולה אחת הגיעו היום ארבעה תלמידים ובקפסולה השנייה 12", סיפרה אזולאי, "אני מרגישה כמו חיילת שהולכת לקרב ללא תחמושת. כך לא שולחים מורים בשום אופן".
לדבריה, על כל המורים להתחסן - ואת מערכת החינוך לסגור מיידית לאלתר, כלשונה.
5 צפייה בגלריה
פאני אזולאי
פאני אזולאי
פאני אזולאי. "לסגור את כל המערכת לאלתר"
"מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה שהמצב קטסטרופלי והוא אכן כזה", היא המשיכה, "ילדים מדביקים, הורים נדבקים, מורים נדבקים. אני איבדתי לפני יומיים את גיסי ממחלת הקורונה, הוא היה בן 73, אחותי מאושפזת בבית חולים עפולה במצב קשה. אני מבקשת בכל לשון של בקשה שהמילים שלי יגיעו למקומות הנכונים - סגירה הרמטית של מערכת החינוך ובמקביל לחסן את כל המורים. לא ייתכן שאנחנו נגיע לקרב כדי לעבוד עם ילדים, שלא נתקרב אליהם. ילדים צריכים חיבוק, שנשב איתם ונכיל אותם".
היא ציינה גם את העומסים שחווים עובדי ההוראה, שמלמדים בשעות היום בכיתות ובשעות אחר הצהריים - נותנים מענה לילדים שנשארו בבית.
5 צפייה בגלריה
נופר דקל עזריאלי
נופר דקל עזריאלי
"אנחנו נחשפים בכיתות וחוזרים עם זה הביתה"
(צילום: נופר דקל יזרעאלי)
דקל יזרעאלי הוסיפה: "המצב מאוד מלחיץ. אנחנו מגיעים מכיוון שאנחנו מחויבים לילדים, אבל אנחנו חשופים אליהם, עם כל ההתקהלויות שלהם. הרעיון הוא שניחשף לתלמידים עד ארבע קפסולות, כל קפסולה מכילה בסביבות ה-20 תלמידים, כלומר 80 תלמידים בסך הכול", המשיכה, "חשוב להבין שהקפסולה נשמרת בכיתה, אבל בהפסקות הילדים יוצאים ונפגשים אחד עם השני. אגב גם בשעות אחר הצהריים. הקפסולה היא לא הרמטית, אנחנו מולם בתוך כיתה, בחלל סגור. הילדים לא תמיד מקפידים על מסכות כי הם ילדים וקשה להיות עם מסכה כל היום".
עוד היא סיפרה על מורים שעובדים לצידה ושהו בבידוד בשל כמה תלמידים שנמצאו מאומתים. "זה קרה אצלנו, כמו אצל כולם, והחשש הגדול הוא שאנחנו מגיעים לשם ואנחנו חוזרים עם זה הביתה, חושפים את המשפחות שלנו וגם את שאר התלמידים שאנחנו מלמדים.
"אם מורה עובר בין 80 תלמידים צריך להבין שזה מוקד מאוד גדול", אמרה דקל יזרעאלי, "אם אומרים שמערכת החינוך היא בראש סדר העדיפויות - אז שישימו אותנו שם, שיחסנו אותנו. כל השרים טוענים שהמערכת כל כך חשובה, אז שגם אנחנו נהיה חשובים בהתאם ושישמרו עלינו ועל הבריאות שלנו".